28 maart 2024, 13:39:13

ei ei ei........van wie is dat ei

Gestart door Vogellovertje, 23 oktober 2003, 22:32:56

« vorige - volgende »

VaLKPaRKieTJe


Inger m

Hoi,
Eerst maar eens afwachten of ze gaat broeden, sommige hennen blijven eitjes leggen (kunnen er veel meer dan 12 zijn) zonder er iets mee te doen.
Haal de eitjes niet weg, maar leg ze bijelkaar.
Een wit pluimpje zou niet door het leggen komen. Hou gewoon het gedrag goed in de gaten en mss gaat er nog wel een hen leggen. (geef ze wel wat extra kalk, dus grit of vogelmineralen) ivm de vele eieren die een hen legt. zitten ze binnen of buiten, want het is wel een beetje een rare periode voor de leg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

VaLKPaRKieTJe

Hoi,

Ze zitten binnen, op de bodem van de voliere, en vandaag ligt ook ei nr. 4 in het hokje waar de andere 3 al in lagen.
Ik heb gehoord dat ze eerst alle eitjes zal leggen en dan pas gaat broeden. :)

Ze krijgen grit en mineralen waarvan de mineralen in het voer zit gemengt, aangezien ik het vermoeden heb dat ook Miepje binnekort zou kunnen gaan leggen, gezien de hoeveelheid sexuele activiteit van Miep en Kwartelomeus de laatste tijd. :D

Rare tijd om te broeden?? Niet bij ons thuis denk, dat is bij ons dus volkomen normaal, aangezien alles hier raar is. ;)
Nee geintje, maar ja, als we dan toch bezig zijn met broeden he... ;D

Groetjes, Mariette

Inger m

Hoi,
Als ze binnen zitten, dan kan het wel hoor. Maar voor 'buitenkwartels' zou het nu toch een beetje vreemd zijn om te gaan leggen en broeden.

Ik had ook al in het eerste berichtje (zie terug) gezet dat ze eerst alle eieren leggen voor ze gaan broeden:

Eerste bericht: Chinese dwergkwartels gaan pas broeden als ze een nest vol eieren hebben (stuk of 12). Alleen is het probleem dat het broedinstinct bij deze soort grotendeels is weggefokt, omdat ze veelal in broedmachines uitgebroed worden en kunstmatig grootgebracht.

Ik hoop dat ze straks inderdaad gaan broeden, want die kuikens zijn erg leuk. Laat maar weten hoe het verder gaat!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

VaLKPaRKieTJe

Oh ja, dat had ik van jou gelezen, da's waar ook.
Sorry, was ik even vergeten, maar nu weet ik het weer.
Ik zit nu al met het idee dat als ze nu elke dag eitjes gaan leggen, dat ze binnen een week of 2 zullen gaan broeden.
Hmm, dan nog eventjes, en dan waarschijnlijk, als alles goed mocht gaan, kleine babykwartels. ;D
Kan nou al niet meer wachten, lijkt me zoooo lief.

Groetjes, Mariette

Tara

Hoi Mariette,

volgens mij is het ook erg lief, daarom, dat ik volgend jaar ook een nestje wil van hun. Ik vind het wel een nadeel dat ze ze overal leggen, maar geen probleem, ik leg ze dan wel samen :). Nou moet ik toegeven, dat ik jaloers ben op jouw kwarteleitjes :D

VaLKPaRKieTJe

Overal leggen? Nee dat niet, de 1e lag wel ergens in de voliere, maar de 2e werd netjes in het hokje gelegd dus heb ik de 1e er maar bij gelegt dus tot nu toe legt Calimero ze netjes in het hokje hoor. :)

De jongen schijnen zo groot als een hommeltje te zijn, ben benieuwd, maar waarschijnlijk worden het binnekort allemaal aaahhhh's en ooohhhh's rond de voliere. ;)

VaLKPaRKieTJe

Overal leggen? Nee dat niet, de 1e lag wel ergens in de voliere, maar de 2e werd netjes in het hokje gelegd dus heb ik de 1e er maar bij gelegt dus tot nu toe legt Calimero ze netjes in het hokje hoor. :)

De jongen schijnen zo groot als een hommeltje te zijn, ben benieuwd, maar waarschijnlijk worden het binnekort allemaal aaahhhh's en ooohhhh's rond de voliere. ;)

Tara

Dat is leuk, dat ze ze dan allemaal samen legt, weldra gaat ze broeden, nouja, over anderhalve week ::). Aah beloof me gewoon dat je dan foto's neemt van die kleine kwarteltjes hoor. Want die wil ik absoluut zien!

VaLKPaRKieTJe

Ik zal zeker proberen wat leuke foto's te maken, en ja, die komen natuurlijk hier op het forum te staan, in dit topic. :)

Tara

Ok, dat is dan geregeld. Ik ben altijd al benieuwd geweest naar die kleine kwartels. Heb al eens een foto gezien in m'n boek en sinds dien wil ik ze zo graag kweken, maar vorige zomer is helaas niet gelukt en nou zijn die kwarteltjes dood en nou heb ik nieuwe en met die moet het volgende zomer wel lukken ;D. Ik ben benieuwd naar jouw kwartels. Hou je ze allemaal?

VaLKPaRKieTJe

28 oktober 2003, 00:48:46 #26 Last Edit: 28 oktober 2003, 00:49:31 by VaLKPaRKieTJe
Hahaha, ik zou wel willen, maar meerdere mannetjes in een tamelijk kleine ruimte gaan vechten he, dus dat gaat niet, maar 1 hou ik er zowieso. En Trudie wilde er ook een vrouwtje bij geloof ik. ::) Hihihi, wel jammer dat het bij jou nog niet heeft mogen lukken, lijkt me zo leuk van die kleine hummeltjes in een hokje te hebben, echt van die cm³ grote beestjes. :D

Maar goed, het worden er in ieder geval 5 als het allemaal goed gaat, er liggen er al 4 en ze is nog niet klaar aangezien ze nog niet is begonnen met broeden... ;D

Maar foto's komen er zeker wel.

Tara

Pas in ieder geval wel op, dat je er niet op staat, want ik heb al meegemaakt, dat ik een zebravinkje dood getrapt heb, waar ik nog niet goed van ben :-[

VaLKPaRKieTJe

Erop staan?? :o Oei, dan moeten ze wel heel slim zijn te kunnen ontsnappen dan, wil ik erop gaan staan, al zal ik denk wel eerst kijken waar ik mijn voet neerzet voor ik em daadwerkelijk neerzet. ;)

Hoe kan dat nou weer, op een zebravink gaan staan?
Landde hij net op de plek waar jij je voet neerzette ofzo??
Wel zielig zeg. Kan me voorstellen dat je nog ziek word bij de gedachte.

Tara

Zal het even uitleggen, ik ben ook altijd erg voorzichtig ... Dus mijn vogels zitten allemaal binnen in het binnenhok. Er was toen net ook een nestje gaande ... Nouja en ik stond op een verhoogje he, ik keek of de kust veilig was op de grond, stond op het verhoogje, daalde weer af en keek ik net even niet omdat ik er maar een seconde stond ... Voel ik wel wat onder m'n voet zeker :-[. We hebben nou een nieuw popje, eentje met traantjes.