18 april 2024, 09:55:55

ei ei ei........van wie is dat ei

Gestart door Vogellovertje, 23 oktober 2003, 22:32:56

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Loraine,

Ik zag laatst een broedmachine die werkte ook alleen met een lamp dus het moet wel kunnen je moet alleen een beetje mazzel hebben dat de luchtvochtigheid een beetje goed is.
Ik ben heel erg benieuwd of ze uit gaan komen of dat je ze gekookt hebt anders komen we met zijn alleen een eitje bij je eten  :D

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
dat wordt dus spannend morgen!
Een ei wordt echter tijdens de broedtijd lichter, omdat er altijd wat vocht verdampt door de porien in de eischaal. Een ei kan niet zwaarder worden, omdat er ook niets bij/ in kan komen.(ook een ontwikkelend kuiken geeft geen gewichtstoename, ze 'eten' nl de inhoud van het ei op om te groeien)

Eieren moet je niet om de paar minuten keren, maar slechts een paar keer per dag, zo'n 4 tot 6 keer. Een vogel keert ze ook niet zo vaak.

Toch ben ik benieuwd in hoeverre de eieren zich hebben ontwikkeld! en natuurlijk of ze inderdaad uitkomen!
Als ze morgen niet uitkomen, zou ik ze nog even laten liggen, want als bv de temp wat aan de lage kant is geweest kan het wat langer duren! (16-18 dgn)

Succes!

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

Bewegen ze al? spannend hoor....

Groetjes,
    Trudie

VaLKPaRKieTJe

Hoi hoi,

Nog geen teken van leven, althans, als ik ze zie vliegen niet, of er is een eitje dat beweegt, maar gepiep is niet te horen, gewoon omdat die kwartel zo'n herrie maken voor hun doen, dus piepen hoor je altijd wel.
Temperatuur zal wel zo'n beetje hetzelfde zijn gebleven, luchtvochtigheid... heb soms wel met de plantenspuit de omgeving om ons broedsel natgespoten, de lucht dan.

Het blijft afwachten, al verwacht ik er niet veel van op dit moment, maar goed, je weet nooit.

Met het gewicht van die eitjes betreft, ze kunnen inderdaad niet zwaarder worden nee, maar.... er zijn eitjes met een normaal gewicht, zal maar zeggen, en eitjes die lichter zijn, waarvan er nu 1 is weggehaald omdat die steeds op 1 kant ging hangen, en heel licht was, daar zat duidelijk niks in.

Maar doordat de meeste andere eitjes wel gewicht hebben, kan het dan ijn dat daar gewoon donsjes inzitten, en dat die dan later uitkomen, misschien omdat de temperatuur wat lager was dan 38 graden? (ik zeg altijd maar, beter net niet de temperatuur, waardoor het langzamer gaat, dan te warm ofzo)

Groetjes, Mariette

Paul

Hoi Mariette,

Als een ei op 1 kant gaat staan is ie niet goed meer inderdaad.
Dat natsproeien vind ik wel een goed idee dast voorkomt wel het uitdrogen een beetje misschien.
Het kan zijn dat kwartels niet peipen voor het uitkomen dus ik zou zeker even afwachten.
Veel succes met de eitjes ik ben heel benieuwd.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
In principe kun je beter wel de goede temp aanhouden. Te warm is niet goed, te koud is minder erg, maar een temp van rond de 38.5 graden is toch nodig. Een vogel heeft zelf ook een vrij hoge lichaamstemp.

Kwarteleieren, of de jongen die erin zitten, piepen ook voordat ze gaan uitkomen.

Als ze over een paar dagen nog niet zijn uitgekomen is het mss een idee ze voorzichtig open te maken en te kijken in hoeverre ze zich hebben ontwikkeld.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

O jakkes... dat zou ik niet durven hoor...openmaken om te kijken? bah..nee misschien stinkt het wel.

Groetjes,
   Trudie

Inger m

Hoi Trudie,
Ik maak heel vaak eieren die niet zijn uitgekomen open als ik twijfel of het bevrucht is geweest of niet, maar ik vind dat gewoon heel erg interessant. (maar ik ben ook vrij veel gewend)
Ik zeg er wel bij dat je het voorzichtig moet doen, want er kan een rot eitje bij zitten. Dat valt bij kwartels op zich nog mee, maar ik heb een keer perongeluk een rot ei van een zwarte zwaan opengemaakt (op aandringen van iemand anders..) en dat was echt ronduit goor.... :-/

Maar omdat deze eitjes zo onder een lamp zijn uitgebroed, is het toch wel interessant te weten hoever ze nu ontwukkeld zijn. Je kunt ze ook proberen te schouwen met een sterke lamp, maar de schaal is behoorlijk gepigmenteerd.

Paul,
Er zijn inderdaad broedmachines die als verwarming een lamp hebben, maar er zit natuurlijk wel veel meer achter, want alleen een lamp kost geen 100 euro. Ik ben daarom benieuwd hoe het in deze situatie is gelopen met eitjes in een huiskamer onder een lamp...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

9 december 2003, 05:50:33 #113 Last Edit: 9 december 2003, 05:51:49 by Paul
Hoi Inger,

CitaatPaul,  
Er zijn inderdaad broedmachines die als verwarming een lamp hebben, maar er zit natuurlijk wel veel meer achter, want alleen een lamp kost geen 100 euro. Ik ben daarom benieuwd hoe het in deze situatie is gelopen met eitjes in een huiskamer onder een lamp...  

Ik weet dat in de simpele broedmachines precies de juiste hoeveelheid water gedaan moet worden elke keer om de luchtvochtigheid goed te houden.
De duurdere hebben wel een beter systeem dan word het gemeten en precies op de juiste vochtigheid gehouden.
Maar ook al klopt de vochtigheid niet kan het toch goed gaan.
Bij mij in huis krijgen we het niet boven de 45 % en het eerste nest is uitgekomen met krap 20% vochtigheid.
Met twee luchtbevochtigers krijg ik het niet boven de 50% en dan loopt het water langs de ramen.
Met twee verschillende hgrometers gemeten dus klopt het wel.
maar behalve de luchtvochtigheid buiten het nest kan het in het broedhok heel anders zijn.
De ouders kunnen ook misschien in de waterbak gaan zitten en die voelen wel aan als het te droog is en bevochtigen misschien zo het nest.
Anders kan een eitje met zulke droge lucht als hier nooit uitkomen maar droogt heel snel uit.
Maar mijn laatste nestjes hedden beide 5 eitjes en alle zijn uitgekomen en groot geworden dan is het best redelijk uit te houden voor de jongen dus lijkt me :-)
Zo kan het in dat bakje met die lamp erboven van Mariette natuurlijk ook precies gunstig zijn met de omstandigheden en alsnog uitkomen :-)
Je weet het toch nooit.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Mijn valkparkieten gaan tijdens het broedseizoen soms met hele natte veren op de eieren zitten, dus ik denk dat ze dat zelf wel een beetje in stand kunnen houden.

Ik ken iemand die had een binnenvoliere met gras en valkparkieten, echter de luchtvochtigheid was zo laag dat letterlijk alle eieren uitdroogden. Inmiddels is de situatie verbeterd, maar aan de veren van de vogels (gekruld, droog) zie je dat de luchtvochtigheid niet echt in orde is...

Maar ik lees ook wel dat jij er echt heel veel aandacht aan besteed en daardoor valt een hoop te verbeteren, waardoor je inderdaad goede resultaten haalt!

Over de eieren onder een lamp. Ik kan er weinig zinnigs over zeggen, maar vgl mij denkt ze er te makkelijk over en is ze (nog) niet goed op de hoogte. Daar de temperatuur te laag is 37-38 graden ipv 38.5 (het kan dan wat langer duren, maar dan duurt het geen week langer...) en de eieren werden om de paar minuten! gekeerd ipv een paar keer per dag.
Verder wordt bij het gebruik van broedmachines geadviseerd deze op een plaats te zetten met een constante temp zoals een kelder. In een huiskamer zal vaak overdag de CV branden en s nachts uitzijn, ondanks de lamp zal dit toch temp verschillen geven. Ik geloof niet dat dit de ontwikkeling zal bevorderen, want zelf met een goede broedmachine kun je veel verpesten als je niet goed weet hoe het werkt :(.

Ik heb best vaak gereageerd op dit topic en ben ook erg benieuwd of de eitjes inderdaad zullen uitkomen (zou wel grappig zijn als het zo zou lukken). Ik heb geprobeerd haar te adviseren met opmerkingen of een boek erover te lezen, maar gezien haar opmerkingen is daar weinig mee gedaan, vind ik jammer!

Maar wees eerlijk, als je gewoon onder een gloeilamp in de huiskamer eitjes kunt uitbroeden, waarom zouden er dan van die dure en goede broedmachines worden gemaakt?

gr Inger

 
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

hoi Inger
CitaatMaar wees eerlijk, als je gewoon onder een gloeilamp in de huiskamer eitjes kunt uitbroeden, waarom zouden er dan van die dure en goede broedmachines worden gemaakt?

Ik denk dat je geen 40 struisvogeleieren onder een gloeilamp krijgt  :D
Maar er zal inderdaad verschil in zitten en in een broedmachine zit altijd een thermostaat en in de betere is dit allemaal electronisch geregeld.
Ook het automatische omkeergedeelte in de duurdere kost natuurlijk allemaal extra, in de goedkopere zit dit niet.
Zoals in mijn nestje met 5 eitjes kwamen ze alle 5 uit, in een broedmachine lukt dit ook niet altijd zeker niet in de goedkopere en misschien dat onder een lamp 1 van de 5 uitkomt als alles toch redelijk goed gaat.
Dus het beste is volgens mij toch nog de moedervogel maar dan moet ze wel willen broeden he :-)

Groetjes, Paul

Chico

Hey hey,

Ik heb de eitjes nauwelijks gedraaid hoor, Loraine deed ze zo vaak draaien, en ik had al vaker gezegd dat ze ze wel erg vaak draaide.
Trouwens, de eitjes die eruit waren gehaald zijn opengemaakt en er was niks te zien dan een gelige smurrie, misschien hebben de eitjes er toch te lang gelegen voor we ze zijn wezen uitbroeden.
We laten de kwartels nu nog ongeveer 4 a 5 nieuwe eitjes leggen en gaan die uit broeden, ik had al voorgesteld dat de lucht vochtig moet zijn, en mijn moeder dacht aan de badkamer, maar als je onder de douche staat gaat de temperatuur toch ook omhoog?
Dan zou het (en nee, niet persee om mezelf loraine!!) het beste op mijn kamer worden gezet, geen temperatuur verschillen, altijd controle over de luchtvochtigheid, en heel veel rust. Trouwens, om de lucht vochtig te houden he, kan je dan een bakje water bij de eitjes zetten, helpt dat? En de eitjes natmaken, kan dat ook gewoon? Want dan weet ik nog wel een aantal manieren om de eitjes vochtig te houden.

Maar goed, ik hou jullie zeker op de hoogte, en Inger, ik heb allemaal info uit een boek over kwartels gehaald, dus ja, je tips worden gehonoreerd, al lijkt dat soms niet zo. ;)

Groetjes, Mariette

Inger m

Hoi Paul,
Tja van die struisvogeleieren, daar heb jij dan weer gelijk in, maar goed ik vind het broeden onder een lamp iets te primitief...

Hoi Mariette,
Soms is het mij niet meer helemaal duidelijk omdat er vgl mij twee personen over een ongeveer gelijk onderwerp posten.
De badkamer lijkt mij zelfs de meest ongeschikte plaats om eieren uit te broeden, omdat daar de temp en luchtvochtigheid erg hoog kunnen oplopen. Op een kamer zou waarschijnlijk wel kunnen, maar gebruik jij een verwarming of kachel, want die staat natuurlijk niet constant aan, waardoor je temp verschillen krijgt in de omgeving.
Een bakje in de buurt van de eitjes is een goede manier om de luchtvochtigheid te verhogen. Al moet je dan natuurlijk wel weten hoe hoog die op dat moment is, want dat kun je niet steeds op de gok gaan doen.
Valkparkieten en andere vogels gaan soms kletsnat op de eieren zitten om ze zo te bevochtigen. Ik heb dit kwartels echter nooit zien doen (die baden ook niet) daarom zou ik ervoor niet voor kiezen om kwarteleieren nat te maken..

Als je toch op die manier eitjes wilt gaan proberen uit te broeden, zou ik zorgen dat je constant de temperatuur met een goede thermometer bijhoud. Doe dit op 'eierhoogt'. (temp zo'n 38.5). Verder de luchtvochtigheid steeds bijhouden met een hygrometer. Ik denk nl wel dat als je gewoon een lamp boven de eitjes hangt dat de luchtvochtigheid te laag wordt, door de warmte van de lamp.

Eieren kun je een aantal keer per dag keren. Wij deden het maar 2-3 keer per dag, maar kan wel iets vaker.

Je zei dat er alleen gele smurrie uit de eitjes kwam, het kan best zijn dat ze gewoon niet bevrucht waren. Eieren kun je wel zo'n twee weken bewaren.
Stonken de eieren niet? Want dan zijn ze gaan rotten en dat is echt smerig.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.