1 mei 2025, 16:06:28

Breiende leden?

Gestart door Romy, 22 februari 2008, 12:31:47

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Sinds oktober vorig jaar ben ik beginnen breien. Het leek me erg leuk om zelf dingen te kunnen maken en op die manier ook te ontspannen.
M'n familie verklaarde me gek en vroeg of ik op pensioen wilde gaan  ;D
Maar ik heb doorgezet en nu zijn ze allemaal erg onthousiast! Zelfs in die mate dat ik aanvragen krijg om dingen te breien!

Dit heb ik de afgelopen maanden gemaakt :
- een brede, lange sjaal, gebreid met naald nummer 7. Deze is voor mezelf en gebruik ik op de fiets als het erg koud is. Steken : 2 rechts, 2 averechts
- een muts dmv 4 naalden zonder kop. Dit was m'n eerste rondbreiprojectje en die is eigenlijk niet zo geslaagd. Maar m'n vader gebruikt de muts om 's morgens in de auto te rijden naar z'n werk ;D
- een muts (dmv 4 naalden zonder kop) met bijpassende handschoenen (ook dmv 4 naalden zonder kop) zonder vingers. M'n vriend gebruikt deze op het werk als hij buiten moet werken.
- opnieuw een muts en wanten, maar deze keer zijn de wanten volledig dicht. Ook voor m'n vriend, maar dan niet voor op z'n werk  ;D
- een deftig sjaaltje voor m'n moeder, met wol waar bobbeltjes aan hangen  :D Heel erg mooi, maar wel lastig om te breien. Ook met naald nummer 7. Dit sjaaltje heeft ze gedragen op een trouwfees, en nu draagt ze die door.
- een muts met speciale wol : er staat "30% lana, 70% acrilico". Waarschijnlijk italiaans of zo  ??? Het is érg zachte wol! De muts heb ik gebreid met naalden 10 en daarna met een naad dicht gemaakt.
- Een sjaal, in dezelfde wol als de muts hierboven. Die is echter nog niet af. Het is ook een brede, lange sjaal. Steken : 1 rechts, 1 averechts.

Zo, dat was het zo'n beetje  ;D
Graag zou ik eens een simpele trui breien, maar ik vind het moeilijk om mooie (en geen al te moeilijke!) patronen te vinden.

Ik ben erg benieuwd of er breiende leden op het forum zijn  :D en wat hun projecten zijn  ;D

Groetjes
Romy

Agnes

Hoi Romy,

HIHIHI, je gebruikt wel dikke naalden zeg ;D

Ik heb heel veel gebreid, maar er komt weinig meer van.
Ik gebruik bijna nooit een patroon, maar brei zoals ik denk dat het goed is.

Het allereenvoudigste patroon voor een trui is gewoon twee vierkante lappen breien voor het voor- en achterpand.
Zorg wel dat je onder een stevige boord hebt.
Die brei je dan met dunnere breinaalden als de rest van het pand.

Bv. als je de trui met nld 3,5 breit (wat een raar woord) dan doe je de boord met 3 of 2,5.

De boord brei je 1 st recht, 1 st averecht.
De rest van het pand kun je zelf weten.
Het makkelijkst is een naald recht, een naald averecht.

Je kunt er voor kiezen om de laatste paar naalden van het pand ook met een boordsteek te breien, maar het hoeft niet.

De mouwen begin je met een boordsteek, waarna je om de paar pennen een steek meerdert, totdat de mouw wijd genoeg is.
Het handigst is om twee mouwen tegelijk te breien, zodat ze hetzelfde worden.

Heb je een voor- en achterpand, en twee mouwen, dan leg je de boel binneste buiten op elkaar, en naai je de delen aan elkaar!

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

monkey

Leuk dat er nog meer breiende mensen zijn, lijkt wel een uitgestorven hobby geworden.
Ik brei al vanaf mijn 14de tot nu ( ben 39 ) , voel me absoluut niet alsof ik op pensioen ben. vind het gewoon leuk.
Ik brei meestal truien of vesten, vaak gaat het me niet eens om het product, maar om het breien zelf.

Dit waren mijn laatste projecten, een lang vest voor mezelf en dezelfde voor mijn dochter, maar dan met dunner garen.
beiden met ajour ( = gaatjes patroon ) en kabels.

Mijn ideeen doe ik meestal op uit een tijdschrift " sandra "
die verkopen ze nu ook nog, maar ik heb nog een aantal van vroeger liggen,

Ik kijk dan naar patronen en verzin zelf een model.

Ik zou zeggen, gewoon beginnen, als het je niet bevalt uithalen en opnieuw beginnen, heb je ook lang plezier van het garen.
( de truien die ik al uitgehaald heb omdat ze me niet bevielen, pfoe )
Elke trui of iets anders leer je bij.
veel plezier

Agnes

Jaaah kabels breien!  LEUK! ;D

monkey

Kabels is inderdaad heel leuk om te doen, behalve.............................................
Als je de vogels los hebt en een ervan pikt altijd je kabelnaaldje uit je breiwerk. :D ;D :D ;D :D

Romy

Hoi Agnes

Ja ik wou met dikke naalden beginnen, dat leek me makkelijker én sneller, waardoor ik minder snel m'n geduld zou verliezen  ;D En het is gelukt! Ik heb het breivirus te pakken  ;D

Ik merk nu dat ik 1 projectje vergeten ben :

Met naalden 4 ben ik bezig een dunne, lange groenachtige sjaal te breien. Dat is tot nu toe het dunste wat ik gebreid heb.

Dankjewel voor je simpele uitleg hoe je een trui kan breien!!

Hoi Monkey

Ik ken inderdaad niemand uit mijn omgeving die breide, nu ondertussen wel al  ;D
Dat van op pensioen gaan, was natuurlijk wel al grappend gezegd  ;)
Die lange trui/vesten die je gebreid hebt, vind ik prachtig! Dat wil ik dus ook ooit kunnen  :D
Kabels heb ik nog niet geprobeerd, ook de ajoursteek nog niet.
Het enige wat ik tot nu toe kan, is rechts, averechts, minderen, meerderen en rondbreien (met 4 naalden zonder kop)
Kabels lijken met wel fijn om te doen, en ook hele mooie resultaten! Van m'n vriend heb ik nu een breiboek voor beginners gekregen waar er een erg goede uitleg bij de verschillende steken staan, alsook kleine projectjes voor beginners.

Ook zou ik graag ooit nog een mooie bedsprei breien. Hoe of wat, daar ben ik nog niet aan uit :)
Maar dan moet ik wel ergens goedkope wol vinden, anders wordt het wel erg duur...

Waar halen jullie garens? Hier waar ik woon ken ik maar 2 winkels, eentje van Phildar en eentje van Bergère de France. Ook ben ik op zoek geweest naar naalden zonder knop, maatje 8 of groter, maar dat kennen ze hier niet...

Groetjes
Romy

monkey

Hoi Romy,
alles wat je nodig hebt bij het breien van wat dan ook is dat gene wat je al kent,
ook kabels en ajour bestaat eigelijk alleen maar uit linkse en rechtse steken,
meerderen en minderen kun je ook al.
Als je een voorbeeldboekje hebt, kun je ook kleine proeflapjes maken om uit te proberen hoe het moet.
Vaak heb ik moeite om de patronen te vertalen, men gebruikt veel afkortingen, maar eenmaal beginnend, wijst zich dat meestal vanzelf.
Wat ook wel leuk is om te maken zijn poncho's
heb hieronder een voorbeeld.

hier een simpele tekening van hoe het ongeveer moet.
twee rechthoeken breien en dan aan elkaar naaien.
( weet niet of het goed te zien is, maar waar de streepjes staan moet je het aanelkaar naaien)
Bij die van mij waren de rechthoeken 40 cm bij 100 cm, maar die is vrij klein.

Aan het garen komen is vaak wel een probleem, bij de speciaalzaken is het me eigelijk te duur. daar brei ik teveel voor. Soms heb je ook leuk garen bij de Zeeman( nederland)
of als je gelukt hebt, zo af en toe breikatoen bij de Aldi (nederland )
is kwalitatief wat minder, maar ja.

Nog een tip, wat ik zelf doe is, wanneer ik een trui, mouwen of zoiets als een poncho maak, dan schrijf ik in een schrift op hoeveel steken dat ik opzet, wanneer en hoeveel ik meerder of minder.

Mocht je vragen hebben.................
vraag maar gerust,

groetjes

Romy

Hoi Monkey

Dankjewel voor je vele uitleg!

De tip die je geeft om alles neer te schrijven in een schrift, is inderdaad handig. Dat heeft m'n moeder me ook verteld en sindsdien doe ik dat.

Garen in speciaalzaken zijn inderdaad duur  :-\ Dan kan je evengoed kant - en - klaar het kledingsstuk in een winkel kopen...

Groetjes
Romy

Inge88

Wat leuk zeg! En wat een mooie projecten! Romy kun je niet eens wat foto's plaatsen van jij hebt gemaakt?
Ik zou zelf graag kunnen breien, dan wist ik het wel... een mooie sjaal en leuk lang warm vest. Maar ik kan het niet... heel vroeger heeft mijn oma het weleens voorgedaan.. maar ik heb er geen idee meer van nu.

Romy

Hoi Inge

Dankjewel!
Ik wil zeker foto's maken. Alleen heb ik nu m'n breiwerken niet bij me, dus dat zal voor het weekend zijn, misschien vrijdag al.

Ik heb ook erg getwijfeld of ik zou gaan breien of niet. Vroeger had ik het nog gedaan in school, maar ik kon het echt niet goed. Maar ik heb het er toch op gewaagd en een breiboek voor beginners gekocht in een tweedehandszaak ;D Daarin staat alles héél goed uitgelegd en eigenlijk is het poepsimpel. Alleen moet je even de tijd nemen om de uitleg goed te lezen en wat proeflapjes te breien, tot je merkt dat je de steek onder de knie hebt.

Ik hoop dat ik je kan overtuigen met m'n foto's straks  :D ;)

Groetjes
Romy

monkey

Dag alle breiende dames,
Wees gewaarschuwd, het is HEEEEEEL verslavend, ;D
ik ben nu met de laatste pennen bezig van een vestje en ik ben nu alweer aant denken wat ik hierna ga beginnen.
Romy, hou ons maar op de hoogte van je vorderingen en je weet, bij vragen,  vraag maar raak.

Romy

Hoi Monkey

Wat fijn! Ga je ons dan ook het resultaat laten zien?  8)

Deze week ga ik even niet breien. Ik heb zelfs m'n breimand thuis gelaten, omdat ik deze week graag veel voor school zou doen. Ik heb nog erg veel leeswerk en wil dat graag af hebben.
Maar vanaf vrijdag ben ik thuis en kan ik verder werken  :D. Dan plaats ik ook foto's.

Groetjes
Romy

monkey

Zal ik zeker doen, dan wachten wij af op foto's van jou.
Als je nou veel oefent met breien, kun je misschien in de toekomst en breien en lezen.  ;)

Agnes

Ik krijg ook weer de kriebels, ik ga op zoek naar mijn breinaalden ;D

Romy

Hoi Monkey

Wat zou dat fijn zijn  ;D
Jammergenoeg moet ik ook onderstrepen tijdens het lezen... En als ik dan ook nog wil breien, dan heb ik een derde arm nodig  ;D :P

Hoi Agnes

Join the club!
Laat je even weten wat je gaat breien?  :D

Groetjes
Romy