13 mei 2025, 20:16:48

elke 4 a 5 weken een nest eieren

Gestart door ml1ntje, 19 februari 2008, 17:05:01

« vorige - volgende »

ml1ntje

Hallo allemaal,

Ik heb een geparelde lutinopop van ongeveer 4,5 jaar oud. De eerste 4 jaren geen problemen gehad. Ze is handtam gemaakt door mij en wil altijd kroelen en komt vaak bij mij zitten.Ze mag op vaste tijden uit haar kooi en krijgt naar mijn idee voldoende aandacht. Soms moet je ook het huishouden doen he  ;D Nu komt het: Sinds wij sinds november 2006 verhuisd zijn naar exact hetzelfde huis alleen staat het 400 meter verder is ze paargedrag gaan vertonen en lag er ook ineens een eitje in de kooi. Aangezien ik dit forum altijd van voor naar achteren lees wist ik dat ik de eitjes moest laten liggen. De eerste paar keren keek ze er ook niet naar om.

Nu is de situatie dus ongeveer zo: Ze gaat een paar keer per dag onderin haar kooi zitten met haar staart omhoog en dan komt er een hard gepiep uit dat beestje??? Niet normaal meer gewoon, ik dacht dat dat altijd zachtjes was.. ach ja. Dit duurt ongeveer een week en dan is het eerste eitje er, dan na een week verder liggen er ongeveer 4 eitjes en gaat madame broeden alsof haar leven er vanaf hangt. Vervolgens kun je haar 3 weken niet aanraken, alleen als ze zelf uit haar kooi komt wat ze dan dus niet vaak doet. Daarna stapt ze van d'r eieren af en begint de hele cyclus weer opnieuw. Ik word er echt knettergek van en kan eigenlijk niet zoveel meer met haar doen.

Nu heb ik al van alles geprobeerd: nog meer aandacht, maar dan stel ik het hooguit een week uit. Negeren dan word het alleen maar erger.
Mijn opties zijn eigenlijk op en mijn laatste optie is dat er een valkje bij moet komen. Oke..probleem 2! ja..jullie zullen wat lezen hoor!

Wat is de beste optie voor onze schat, (we denken serieus na over een tweede, maar wat koop je dan..een pop of een man? Ik heb ook geen zin dat ik dalijk met een extra valk zit en dat het gedrag gewoon doorgaat.(ik denk zelf dat het eenzaamheid is)  Het beste zou zijn dat ze even uit logeren zou kunnen bij iemand die 100 valkparkieten heeft ofzo 8) en dat ze dat een vriendje uit kan zoeken, maar ja..helaas werkt het dus niet zo.
Wegdoen is zowieso geen optie, want ik heb een klein jongentje van 8 die dan heel erg verdrietig wordt.

Misschien hebben jullie bruikbare tips of adressen of telefoonnummers van mensen die ik kan bellen, want ik ben echt radeloos.
Ik ben een echte vogelliefhebber heb altijd parkieten gehad en dan nu over op de valkparkiet, maar als ik haar meer aandacht moet gaan geven dan moet ze mee als ik ga stofzuigen e.d, want ze krijgt over de dag verdeeld ongeveer elke keer als ik in de kamer ben een kroelbeurt of mag ze lekker uit haar kooi bij mij zitten of lekker op de grond rondlopen, dus die tip is aan mij niet besteed. Daar ben ik al voor geslaagd.

Dank jullie wel alvast.

Vlaardingse valkjes

Hoi,

Tja misschien is een maatje dan toch wel een oplossing?
Als ze zoveel aandacht krijgt hoeft het geen eenzaamheid te zijn maar het gemis van een soortgenoot kan het dus wel zijn.

Ik heb hier nooit mee te maken gehad dus ik kan het niet uitgebreid beantwoorden maar denk dat dit er wel een is die in overweging te nemen valt.

Leven met een soortgenootje is voor de valk toch altijd het beste hoor.

( vandaar dat ik inmiddels nummer 7 heb  ;D :P)

ml1ntje

Ja eigenlijk weet ik het wel hoor, maar je bent zo radeloos omdat je eigenlijk geen plezier meer aan haar beleeft. Als ze zo broeds is gaat ze ook overal zitten waar ze normaal nooit mag en gaat zitten en als ik dan een doek over haar kooi doe wordt ze meteen rustiger en gaat ze d'r eieren organiseren.

Ik vind het echt prachtbeesten . ze kunnen zo lekker eigenwijs zijn, maar we hebben toch besloten om er eentje bij te zetten en dan maar hopen dat ze minder eieren gaat leggen. Dit kost wel erg veel energie van haar natuurlijk. Kijk dat ze broeds is..dat snap ik echt wel, ik heb ook gevoel ;D, maar dit gaat de spuigaten uitlopen hoor!

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie, maar als houder van 7 valkjes wat adviseer je ons. Wij denken zelf eraan om er een vrouwtje bij te zetten aangezien die wat gemoedelijker zijn en een mannetje misschien het gedrag alleen maar meer aanwakkerd en dat is nou juist weer niet de bedoeling.
Volgens mij heb ik zelf al antwoord gegeven op mijn vraag  ;)