15 mei 2025, 17:02:11

Split Fallow => felle kop/kuif?

Gestart door Silke *, 17 februari 2008, 17:39:41

« vorige - volgende »

Silke *

(Ik heb nogal veel vragen vandaag  :P)
Maar, een split Fallow valkparkiet, heeft die soms een wat fellere kuif of kop? Of klopt dit niet?

Ik heb een Bonte Cinnamon Geelwang valkparkiet pop kanssplit Fallow. Ik vond dat ze een opvallende felle kuif had en vroeg aan de kweker of dit iets te maken had met een mutatie. Hij zij me toen dat ze ook kanssplit Fallow is...
Op foto's lijkt de kuif heel gewoon, misschien toch wat feller dan 1 van mijn valkparkieten (bonte dan wel) die níet split fallow zijn. Maar in het echt toch een stuk feller...

Grtz
Silke

Rianne

Is mij niet opgevallen, als mijn EK Dani een fallow is, zijn zijn beide ouders daar split voor en naar mijn idee hebben die een gewone gele kuif. :)

Silke *

25 februari 2008, 18:04:44 #2 Last Edit: 3 maart 2008, 18:55:06 by Silke *
Citaat van: Rianne op 17 februari 2008, 19:00:36
Is mij niet opgevallen, als mijn EK Dani een fallow is, zijn zijn beide ouders daar split voor en naar mijn idee hebben die een gewone gele kuif. :)

Oke, bedankt Rianne!

Bert_85

Hoi,

Uit eigen ervaring en die van anderen kan ik zeggen dat split voor bronze fallow zichtbaar kan zijn door een verhoogde intensiteit van het geel in het verenkleed. Bij een gewone wildkleur split bronze fallow zal je dat niet kunnen zien. Bij mutaties die lichter gekleurde vogels geven, bv bij cinnamons of bonte vogels zoals in Silke haar geval, is dat wel mogelijk zichtbaar.

Maar!
Het niet zo is dat als je een zeer gele vogel hebt, die met zekerheid split bronze fallow is. Valkparkieten verschillen onderling in de hoeveelheid 'geel' in hun verenkleed, bv tussen geel bonte zie je duidelijke verschillen in intensiteit. Er zit dus zowiezo wat natuurlijke variatie op, ongeacht de vogel splits heeft of niet.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Silke *

Citaat van: Bert_85 op 26 februari 2008, 20:11:19
Hoi,

Uit eigen ervaring en die van anderen kan ik zeggen dat split voor bronze fallow zichtbaar kan zijn door een verhoogde intensiteit van het geel in het verenkleed. Bij een gewone wildkleur split bronze fallow zal je dat niet kunnen zien. Bij mutaties die lichter gekleurde vogels geven, bv bij cinnamons of bonte vogels zoals in Silke haar geval, is dat wel mogelijk zichtbaar.

Maar!
Het niet zo is dat als je een zeer gele vogel hebt, die met zekerheid split bronze fallow is. Valkparkieten verschillen onderling in de hoeveelheid 'geel' in hun verenkleed, bv tussen geel bonte zie je duidelijke verschillen in intensiteit. Er zit dus zowiezo wat natuurlijke variatie op, ongeacht de vogel splits heeft of niet.

Groeten,

Bert

Oké, bedankt, maar het blijft dus toch aan klein procent vogels waarbij het zichtbaar is en zéker split fallow zijn?

Groetjes
Silke

Bert_85

Goh Silke, om daar een percentage op te zetten dat is wel moeilijk hoor. Het is mijzelf en andere kwekers al opgevallen dat vogels waarvan we zeker weten dat ze split zijn, regelmatig meer geel vertonen in hun verenkleed. En dat geldt in principe voor het hele lichaam, niet enkel alleen voor de kop en kuif.

Jou cinnamon bonte geelwang is kanssplit voor bronze fallow met kans 1/4 (de vader is kanssplit, 1/2 kans). Dus je moet er niet te veel hoop op vestigen ... dat had ik er ook bij gezegd toen je ze kwam halen  ;)  Ze heeft anders wel een vrij felle gele kleur, maar dat is dus geen garantie op een split (zie mijn vorige bericht).

Groeten,

Bert

Silke *

Oke, bedankt Bert  :)
Maareh, nog een vraagje.
Ze heeft dus ook een vrij speciale cinnamonkleur. Het is precies wat bleker dan de andere cinnamons, op foto is het niet zo duidelijk maar zie je toch een verschil.

Hier moet je toch een klein verschil zien tussen haar en Micky, goed vergelijken.
Klik hier

Groetjes
Silke

*Yvon

Hoi hoi

De kleur cinnamon kan ook heel verschillend zijn.  :)
Wij hebben een cinnamon opaline witmasker,
die zo goed als grijs is.
En een cinnamon popje die gewoon echt cinnamon is.
Eigenlijk net als Micky en Melanietje.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Bert_85

Ik ben het helemaal eens met Yvon.
Cinnamons kunnen onderling verschillen in kleurintensiteit.
Ook heb ik de indruk dat ze vaak een klein beetje donkerder kleuren als ze ouder worden, zijn er nog mensen die dit opgemerkt hebben?

Groeten,

Bert