24 april 2024, 13:38:33

Mijn Valkparkiet

Gestart door kevinhofs, 10 februari 2008, 18:29:03

« vorige - volgende »

kevinhofs

Hallo iedereen, ik ben hier nieuw en ik heb al meteen een verhaal over mijn valkparkiet, Sjakie (troetelnaam: Cheeky, Shiqu, Doefje). Alhoewel, ik kan hem niet echt mijn eigen valkparkiet noemen, want we hebben hem sinds een jaar en hij is al bijna 12 jaar :-\

Vreemd diertje, moet ik zeggen, want hij herkent mijn zusje :o Hij gedraagt zich helemaal onderdanig, terwijl het een mannetje is. hij tikt, hij fluit vreselijk veel als mijn zusje in de buurt is. Hij weet wanneer ze thuis komt, ze weet hoe haar stem klinkt, hij herkent haar, hij begint al te schreeuwen als hij haar denkt te horen.

Ook dacht ik dat valkparkieten zich van de (nieuwe) eigenaar zou vervreemden als er iets erg mee zou gebeuren. Nou is het dus zo dat een paar dagen geleden mijn zusje boos was en toen de stoel per ongeluk tegen het hok Sjakie. Die staat op een standaard, en het hele hok kiept om, met Sjakie erin. Sjakie flikkert eruit, helemaal in paniek, en mijn zusje weet hem vervolgens door hem alleen maar aan te wijzen te sussen :o :o

Een hele vreemde vogel, terwijl hij wel gewoon lief tegen ons doet als mijn zusje er niet is. Hij is vreselijk stoffig, dat weet ik omdat mijn vorige vogeltje (die heette Nonny, troetelnaam Sjonnie) helemaal niet stoffig was. Die was op het laatst ook niet helemaal in orde, is 3 maanden gebukt gegaan onder een zware longontsteking. We hebben alles geprobeerd maar hij is later aan de stress bij de dierenarts bezweken, en daar was ik niet bij :'( En mijn zusje geeft mij de schuld dat hij dood is, en ik snap niet waarom, majah.

Die vogel die we nu hebben is gewoonweg een stofnest en hij stinkt een beetje. Hij poept altijd heel dun, en ik weet ook niet waar dat van komt. Hij krijgt veel gezonde dingen. Grof zaad, kiezel, kalkblok, geregeld een stukkie fruit, appel of peer. Hij eet zelfs met ons mee :D Vet schattig, maar hij heeft me laatst wel stevig gepierced toen ik hem een doperwt voorhield.

Als er iemand is die weet waarom die vogel zo vreemd is, of waarom hij zo do dun poept, reageer dan. Alvast bedankt.

kevinhofs

Kimm

hoi kevin,

ik vind niet dat sjakie vreemd doet hoor. hij is blijkbaar gek op je zusje en hij is daar gek mee. vooral als hij gaat tikken en showen voor haar.
12 jaar is een hele mooie leeftijd al.
wat betreft dat stoffige, dan zou je hem eens kunnen besproeien met water of douchen. kijk eens bij de topic verzorging.
ook het poepen moet je wel ff controleren, is het wel groen/wit anders zou je het eens kunnen laten controleren bij de da.
heel veel succes met sjakie en heb je ook foto's?

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010