6 mei 2025, 23:38:46

O jee... een ei

Gestart door Karin, 23 oktober 2003, 16:58:50

« vorige - volgende »

Karin

Ja, het is zover... het eerste ei ligt er, maar.... Ik denk niet dat deze bevrucht is want Dizzy en Jazzy "oefenen" pas 10 dagen en in 9 van de 10 gevallen viel Jazzy eraf  ;D Maar goed, ik zie het even als een oefenei en dan kan ik meteen zien hoe ze het doen. Nu ben ik tegen een klein probleempje aangelopen en wil graag advies met mensen die in huis met tamme valken kweken. Het ei ligt er waarschijnlijk 1 1/2 dag. Gisterenavond toen de valkjes los mochten bleef Dizzy braaf in het nest en zodra ik voer ging verschonen sprong ze als een furie op me af. Prima werk dus ! Jazzy kon de vleugeltjes strekken. Maar nu was het Dizzy's tijd om even rond te vliegen ( er was net een wisseling van de wacht, Jazzy ging het broedblok in ), maar.... Nu zit Jazzy aan de zijkant van de broedkooi als een gek naar Dizzy te schreeuwen, blijft wel bij het blok, maar dus niet op het ei ! Hoe doen jullie dat ? Laten jullie de valkjes toch losvliegen als ze eieren hebben of laten jullie de valkjes in die tijd alleen in de kooi zitten ? Ik zou het sneu vinden als Dizzy niet los kon. Ze vroeg er net zelf om en zit nu lief op mijn schouder.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Theetje

Hoi Karin,

Gefeliciteerd met je eitje.
Mijn valkjes hebben momenteel ook eitjes, maar ik laat ze eigenlijk niet los vliegen. Ik weet eigenlijk ook niet of dat wel of niet mag, maar na even observeren merkte ik dat de valkjes inderdaad een soort communicatie hadden terwijl er een op het nest zat en de andere niet. Af en toe hoor je een zacht gepiep uit het broedhok en dan gaat diegene die "buiten"zit direct naar binnen en komt de ander naar "buiten". Wellicht dat ze daarom dicht in de buurt van de kooi blijven. De man is echter wel veel fanatieker. Als hij even het idee dat er iets aan de hand is met Dokus, of dat ze aandacht krijgt komt ie gelijk naar buiten en begint te dreigen.
Maar ik moet wel zeggen dat mijn valkjes niet helemaal tam zijn. Het popje is redelijk tam en goed terug te zetten in haar kooi, maar de man is een ramp. ben al menigmaal gegrepen door hem. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of anderen de valkjes wel vrijlaten tijdens broeden. in de voliere kunnen ze natuurlijk ook vrij vliegen, dus of het echt slecht is om ze uit de kooi te laten weet ik niet.

Groetjes,

Theetje

Lique

23 oktober 2003, 17:43:49 #2 Last Edit: 23 oktober 2003, 17:44:34 by Angelique
Hoi Karin,

Van harte gefeliciteerd met het eerste eitje.
Als de valkjes hier binnen eitjes hebben, laat ik ze gerust vliegen.
Zij bepalen wanneer ze eruit gaan, en erin.
Meestal rond etenstijd komen ze er wel uit, in de hoop dat ze een stukje eten van je krijgen.
Maar als hij anderhalve dag onbebroed is, is geen probleem, meestal  gaan ze pas broeden bij het 2e eitje.
En als dit ei er al anderhalve dag ligt, is de kans groot dat er vandaag of morgen weer een eitje bij ligt.

Ik zou aan het losvlieg ritme niks veranderen.
Laat hun maar bepalen wanneer ze  van het nest komen, en er weer opgaan.

Groetjes Lique

moonwitch (diana)

hoi karin

Biglles en sparky's eerste nest hadden ze ook hier in de huiskamer.
Het broedblok stond zelfs buiten de kooi en ze konden zelf bepalen hoe en wat. Behalve toen de jongen uit begonnen te vliegen, heb ik ze tijdelijk in een grote papegaaien kooi gedaan.
Het eerste nest hadden ze 5 eitjes en die zijn allemaal uitgekomen.
Bij mij gaf het geen problemen dat ze hun nestje in huis hadden.
Groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Tara

Hoi Karin,

ik sluit me ook bij de anderen aan, je kan ze gerust uit laten hoor, toen mijn valkjes een nestje hadden, in hun kooi met hun blok er aan, en toen de volière klaar was, zette ik die kooi in de volière en liet ze open, als de kleintjes behoefte hadden aan voedsel, kwamen de ouders terug de kooi binnen :). Ik deed die kooi 's avonds weer dicht, want je weet maar nooit dacht ik, en 's morgens weer open. Ze bleven de kleintjes goed verzorgen hoor :).

Veel succes met je nestje he, en gefeliciteerd :)

Marianne

Hoi Karin,

Gefeliciteerd met je eerste eitje.
Spannend zeg..........
Heel veel succes ermee.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mandy

Hé Karin, wat leuk zeg! ;D
Ik hoop stiekem dat het toch een bevrucht ei is en als deze het niet is dan misschien één van de volgende... :P
Maar ik zou ze ook gewoon los laten vliegen als ze dat willen hoor. Dat deed ik ook toen m'n valken nog binnen zaten en eieren hadden. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hello

gefeliciteerd met je ei!
ik zou wel denken dat het bevrucht is, want je hebt niet heel de tijd gezien dat ze paarden, dus mss deden ze alsof het mislukte om jouw te foppen :P

maar ik zou ze ook wel loslaten hoor! nu zit er in het ei nog niet echt een "leven", het is er wel, maar het is nog niet ver genoeg ontwikkeld

in elk geval veel succes

SDC:D

Paul

Hoi Karin,

Je weet in elk geval nooit of ze toch bevrucht zijn, na een aantal dagen broeden is dat pas te zien.
Ik heb ze tijdens broeden ook regelmatig los en ze kunnen dan even lekker de velugels strekken.
Ze gaan vanzelf na tien minuten vaak zelf weer terug het broedhok in.
Momenteel in het nestje wat ik nu heb wisselen de ouders elkaar wel af maar heel vaak zitten ze ook beide in het broedhok.
Veel succes met je nestje.

Groetjes, Paul

Karin

24 oktober 2003, 19:27:27 #9 Last Edit: 25 oktober 2003, 19:44:18 by kazoo
Allemaal bedankt voor jullie reakties ! Inmiddels is er een tweede ei, maar die is beschadigt ( zie dagboek : mijn valkparkieten ). Jazzy en Dizzy hebben net  1 1/2 uur vrij los gevlogen, terwijl ik alle kooien schoon aan het maken was. Er zat toen dus niemand op de eieren, maar dat moet toch wel  kunnen bij 22 graden denk ik.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Tara

Hoi Karin,

jammer dat het tweede eitje beschadigd is. Het is normaal dat ze nog niet veel broeden, maar zodra er enkele eitjes zijn, blijven ze constant broeden. Ik hoop dat het bevrucht wordt, maar is het tweede eitje helemaal stuk zodat je het er hebt uitgehaald? Want dan zullen ze pas broeden vanaf het tweede (derde) eitje.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

leuk dat er een tweede ei is, jammer dat het  beschadigd is.
er zullen er nu nog wel volgen hoor denk ik. mijn pop had bij haar eerste nestje vier, en alle vier bevrucht, eieren!
dus ik hoop dat alles goed gaat!

SDC:D

Paul

Hoi Karin,

Een beschadigd eitje waar vocht uitloopt meteen weghalen.
Als en een heel kleine beschadiging in de buitenkant zit kan je dit soms verhelpen door er een stukje vloeipapier op te plakken.
Normaal is het zo dat de broedende ouders maximaal 20 minuten van de eitjes afmogen omdat ze anders te veel afkoelen.
Binnen is het natuurlijk warmer dus zal die tijd wel wat langer kunnen zijn.
Er zijn gevallen bekend dat een ei een dag niet bebroed was en daarna toch nog uitkwam.
De pop zal er zeker nog wel een paar leggen, hier zijn het er meestal 4 of 5 .

Groetjes, Paul