6 mei 2025, 01:09:41

jongen willen uit het blok

Gestart door cvc, 20 oktober 2003, 00:01:40

« vorige - volgende »

cvc

Ik heb jongen van 3 weken oud maar willen steed uit het blok klimmen
Daar dit blok toch nog best wel hoog hangt ben ik bang dat ze de val niet zullen overleven
Is het nu beter om de jongen op de bodem van de kooi tezetten of moet ik de gok maar wagen door ze in het blok te laten daar ze nog maar 3 weken oud zijn

Een andere vraag is of het normaal is dat het koppeltje wat ik heb weer aan het paren zijn terwijl de jongen nog maar 3 weken oud zijn en die eigenlijk nog genoeg aandacht nodig hebben
Dit met betrekking, dat het vrouwtje dadelijk weer met eiren leggen start

Tara

Hoi,

het is te riskant om het blok lager te hangen, daar ze vaak denken dat dit hun kroost niet is en ze gaan verlaten. Kan je misschien geen zachte kussens leggen of dekens dat je wel kan missen op de bodem, zodat ze hun val kunnen overleven zonder wat te breken? Het is normaal dat de ouders weer zitten paren, maar zitten de valken binnen, of buiten? Want buiten wordt het best al wel koud. Dus zoals ik zei, het is volkomen normaal, ze leggen hun eitjes in het blok en de jongen blijven er ook gewoon in, maar bij mij begonnen ze pas weer te paren toen de jongen 5 weken oud waren, maar ze blijven wel bijvoeren. Bij mij zaten ze in een Gabberkooi met het blok er buiten, het hing er aan, het was ook handiger voor de jonkies, ze vielen van niet echt hoog. Je kan wel wat proberen, maar als het mislukt, zou het ook jammer zijn ... Als de pop, haar eerstvolgend eitje heeft gelegd, kan je het blok 2 dagen later (als ze een tweede ei verwacht) wat lager hangen. Misschien gaat ze er dan in, om het eitje er te leggen, maar misschien legt ze het op de grond, en verlaat ze de rest, wat daarom wat riskanter is ....

Groetjes, Tara

cvc

Ze staan binnen en het blok hangt aan de buitenkant van de kooi dus hebben ze geen last van de kou
Ik kan inderdaad kijken of ik iets op de bodem kan leggen
dat toch stevig is  en wat niet door de ouders in 10 minuten wordt gesloopt

alvast bedankt

Stijn dc

hello

ik zou er mss wel iets onder leggen, maar zon jong kan veel verdragen hoor!
in het  wild valt ie soms wel van nog hoger dus!

SDC:D

daan

Hoi Hoi,

Ik had een paar maanden geleden het zelfde probleem.
Mijn blok hangt 1.70 m hoog, en de jongen gingen ook ongeveer met 3 a 4 weken met de koppies uit het blok hangen en ik was dus ook bang dat ze op de grond zouden vallen en de val niet zouden overleven. Maar je moet maar zo denken in de natuur hangen ze hoog in een boom en dan gaat het ook goed, en trouwens het duurde toch nog langer als dat dacht dat ze echt defenitief het blok zouden verlaten. En ja de eerste sprong of vlucht is natuurlijk altijd eng.

En dat probleem  met paren als ze nog jongen hebben om te voeren hadden wij dus ook. Het was zelfs zo erg, de jongen zaten nog in het blok en ze waren al op nieuwe eitjes aan het broeden. En alles ging goed zelfs bij het 1e nestje was Lucky uitgevlogen en die ging steeds het blok weer in om bij de eitjes te kijken en dat vonden ma en pa goed. Ook toen de eitjes waren uitgekomen ging Lucky steeds weer het blok in en ook zelfs om te voeren zij hielp dus pa en ma, met de kinders. Maar je moet natuurlijk wel goed rekening houden dat het broeden en voeden heel veel energie kost voor zo'n koppel, dus nooit teveel van ze vragen, 2 keer achter elkaar kan nog maar ik zou uitijken met meerdere keren. Bij mij was het ook zo dat het 1e nest maar 1 jong was, dus dan hadden ze niet zo'n hele zware taak. En bij het 2e nest waren het er 4 dus dan is de taak al veel zwaarder.

Succes ermee!!!
Groetjes Daan

cvc

alvast bedankt voor de reakties ik voel mij al een stuk gerust gesteld
Nu ik toch bezig ben wil ik gelijk nog een vraag stellen en hoef ik daar geen nieuwe topic voor te maken
Is het echt nodig om handopfokvoer te geven aan de jongen daar de ouders al genoeg geven, en de kroppen altijd gevuld zijn

Tara

Hoi,

NEE, dat is niet nodig, ik weet niet wie je dat wijs heeft gemaakt, maar het beste is dat de ouders gewoon blijven voeren. Handopfok is alleen nodig als het noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij het afstoten van de ouders of plukken enz. Maar zolang alles goed gaat, geen handopfok geven aan de kleintjes. De kroppen hoeven niet altijd zijn gevuld, want als dat zo zou zijn met handopfokvoer, krijg je al snel kropverzuring, waar de vogel uiteindelijk overlijdt daar hij in zijn eigen bloed stikt. Handopfokvoeren mag alleen als de krop helemaal leeg is. En bij ouders bestaat niet zoiets als kropverzuring. Dus het beste is gewoon, geen handopfok, tenzij het echt nodig is.

Groetjes, Tara

cvc

Hoi Tara

Bedankt voor de info ik laat de ouders de jongen gewoon voeren gaat nu toch goed
Ik zag alleen op veel site's dat ze de jongen bij 3 weken of 4 weken gingen voeren met de hand en vroeg me alleen af of dat nodig was
Maar jij hebt daar al een duidelijk antwoord opgegeven :)

mvg
Marco

Paul

Hoi Marco,
Hier hing het broedhok ook op 80 cm hoogte en de jongen hebben zich ook niet bezeerd met uitvliegen hoor dus ze kunnen met het fladderen wat ze al doen hun val genoeg breken zonder dat ze iets mankeren.
Alleen oppassen dat ze met het uitvliegen niet tussen een zitstok en de tralies beklemd raakt als er een onder het broedhok hangt.
Voor de rest gaf Tara al de beste tips die je kan krijgen :-)

Groetjes, Paul