6 mei 2025, 01:32:38

Hoe douchen/badderen?

Gestart door IvysToeter, 26 januari 2008, 13:02:11

« vorige - volgende »

IvysToeter

Het klinkt misschien een beetje raar, maar mijn ene valkje (scooby)
Ruikt een beetje stoffig en hij (of zij hihi) voelt ook een beetje stoffig.

Ik denk dat het tijd is voor een bad.
dat de veertjes even een beetje nat worden en zo misschien wat minder stoffig worden.

Ik heb al eens een badje opgehangen, maar hij vind dit maar raar en gaat er totaal niet naar kijken en al helemaal niet in het badje.

Zijn er misschien nog andere manieren om te zorgen dat hij even doucht of baddert?
of denken jullie dat een douche of bad in het geval van scooby niet nodig is?

bobbie

26 januari 2008, 14:06:15 #1 Last Edit: 26 januari 2008, 14:07:54 by bobbie
Hallo,

Een douche voor een valkparkiet is meestal feest.
Dit door middel van een plantenspuit op de nevelstand met lauw water. Sommige valken vinden het in het begin niet leuk, maar de meesten wel.
Als ie het de eerste keer niet leuk vindt, doe je maar een paar pufjes zeg maar. En elke keer meer en meer.
Op een gegeven moment gaan ze hun vleugels wijd doen om zoveel mogelijk water op te vangen.
Elke keer als je de plantenspuit hebt gebruikt leeg je hem. Je mag deze plantenspuit alleen maar voor je valk gebruiken, niet voor je planten met spul er in. Dat is slecht voor je vogel.

Ik doe het bijna elke dag bij de vogels, ze vinden het hier geweldig. Er zijn ook vogels die mee gaan onder de douche maar dat is waarschijnlijk teveel gevraagd van jouw vogel op dit moment.

Sproei alleen in de ochtend of vroeg in de middag. Ze moeten altijd weer droog zijn voor het avond is.

Veel doucheplezier. ;)

Groetjes, Nel :)

PS: als ie het echt helemaal niets vindt, dan kan je altijd nog een schotel met een laagje water en daarop slabladeren of zo neerzetten of een schotel zonder water met natte slabladeren en dat steeds meer uitbreiden tot het bovenstaande.

BaUkJe

30 januari 2008, 19:26:10 #2 Last Edit: 2 februari 2008, 11:55:26 by mexxgurl
Ik doe het ook met een plantenspuit met lauw water erin, die van ons vind het nog steeds niet zo leuk... daarom doe ik het ook af en toe 1x in de week... (miss moet ik het vaker gaan doen?) Succes met besproeien! ;)

2-2-08:
Vanmorgen weer gesproeid met lauwwater.. maar nu gingen wel de vleugels helemaal uitelkaar... krijg nu het idee dat hij het nu wel lekker gaat vinden! ;) succes nogmaals!

Dierenfreackske

Hoi ...je moet het ezcht proberen hoor ! Het is telkens een feest als de valkjes dagelijks een douche via de plantenspuit krijgen maar als ze helemaal goed gewoon zijn kan je ze zelf in de badkamer douchen ! Ze vinden dat echt heerlijk ! Ik doe het nog steeds met de plantenspuit want een valkje heeft dat nodig eigenlijk is dat heel goed als je het dagelijk doet , dan zie je hun veertjes zo mooi zacht blinken vind ik ! Liefst rond de middag want een valkje moet helemaal droog de nacht kunnen in gaan hoor ! Grtjs Ann