valkje is de laatste weken agressief aan het worden tegen mij

Gestart door Amy, 9 maart 2008, 18:47:46

« vorige - volgende »

Amy

hallo
ik heb nu twee mannelijke valken(bont en wild)
deze zijn nu beiden 1 jaar en 11 maand.
nu de laatste maand is de wildkleur (van 11 maand) nogal veel aan het bijten.deze is wel aanhankelijk wilt steeds dat ik hem krab en laat me dan ook doen maar als ik stop gaat hij happen en als ik hem gewoon wil vastpakken (met 1 vinger) hapt hij en nogal in het wild zo meerdere keren tot het raak is (wat vaak wel gebeurt)
of als hij op mijn schouder zit zal hij ineens heel wild beginnen happen in het gezicht op oor?(en doorhappen)soms wilt hij op je kop happen in je ogen(zomaar,ineens)
anders is hij wel lief maar ik veschiet mij dan steeds en ben dan kwaad van de schok en pijn(bijt soms wel fel) en 1 keer is het ge weest dat ik met mijn wijsvinger een tikje gaf op de snavel.wat ikzelf niet fijn vondt maar dat was een reflex.

de andere van 1 jaar doet dit niet hij is niet zo aanhankelijk(was mijn eerste) en laat me gewoon doen(hapt soms ook maar een heel stuk minder dan de andere)

is dit gedrag te verklaren en zo ja kun je me dit uitgebreidt vertellen want wil dit echt snappen.
mvg amy
Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Inge88

Mijn mannelijke valk van 1 jaar vertoont dit gedrag ook. Ik weet het ook niet te verklaren, maar mogelijk spelen de hormonen hierbij een rol? Mijn valk is de laatste tijd heel veel macho gedrag (heel veel fluiten, tikken, vleugels wijd, headbangen) aan het vertonen en daarbij ook dit agressieve gedrag dat zo van het een op het andere moment verschijnt en ook weer verdwijnt. Ik denk dus dat dit met elkaar te maken heeft. Ik weet niet of jouw valk zich ook erg macho gedraagt?
Paddy is ook een erg aanhankelijke valk.

Amy

Mijn valkje,hij heet Kiekske & ben er dol op
x smak x

Sanna

Hoi Amy,

Het klinkt alsof je inderdaad met een puber thuis zit ;). Het ene mannetje heeft daar meer last van dan het andere. Ik heb zelf ook zo'n ventje thuis zitten. Hij is helemaal stapelverliefd op 1 van mijn popjes. Het probleem is alleen, zij ziet hem niet staan en is alleen geconcentreerd op mensen. Gevolg: een gefrustreerde, vol hormonen zittende puber. Eerst begon hij m'n vader aan te vallen, omdat het popje graag bij (menselijke) mannen zit. Hij raakte zo gefrustreerd dat zij niet op hem reageerde dat hij alles begon aan te vallen. Ook de bewuste pop én het andere popje. Daarna begon hij ook mij aan te vallen. En op een gegeven moment kon ik niks meer met hem. Hij viel me echt aan en beet zo hard in m'n handen dat ik hem ervan af moest trekken, want hij liet me niet meer los.

Nu ben ik het volgende aan het proberen: het onderwerp van zijn liefde is uit logeren en er woont hier nu een ander popje dat hopenliljk hem ook leuk vindt. Van de week krijgen ze een broedblok en dan hoop ik dat het echt een stelletje wordt. Als dat eenmaal zover is kan het andere popje weer terugkomen.

Ik denk dat jij een vergelijkbaar probleem hebt. Jouw mannetje is gefrustreerd geraakt omdat hij vol hormonen zit maar nergens een popje kan vinden. Uiteindelijk uit zich dat in agressief gedrag, het beestje weet zelf ook niet meer wat hij er mee aan moet. Een oplossing kán zijn een popje erbij, maar dat hoeft niet natuurlijk. Als het echt helemaal niet wil lukken is wellicht een leuk plekje in een gezellige voliere wat voor hem, waar hij de vrouwtjes voor het uitkiezen heeft.

Groetjes, Sanna