6 mei 2025, 14:25:00

bodembedekking

Gestart door bargram, 13 januari 2008, 18:40:59

« vorige - volgende »

bargram

Hallo allemaal,

Ik las laatst in een ander topic (weet even niet meer welk) dat je beter geen schelpenzand kunt gebruiken als bodembedekking, maar houtsnippers oid. Wat gebruiken en adviseren jullie als bodembedekking?

groetjes,

Barbara

Anja

Ik persoonlijk gebruik houtsnippers. Als je schelpenzand gaat gebruiken en ze gaan fladderen dan stuift het zand op.

Dit kunnen ze in hun oogjes krijgen wat ontstekingen kan veroorzaken.

Groetjes Anja

bargram

Heb je voor vogels speciale houtsnippers? Of is dit hetzelfde wat je voor kleine knaagdieren gebruikt?

Anja

Voor vogels gebruik ik beukesnippers. Die zijn gewoon verkrijgbaar bij de DW.

Groetjes Anja

bargram

Thx Anja,

Gaan we van de week eens uitproberen. Ik neem aan dat je vogels dan wel los grit geeft?

grtz,

Barbara

Rianne

Hoi,

het is niet hetzelfde spul als voor de knaagdieren. Dat is houtvezel. Beukensnippers zijn echt blokjes hout, ze zijn er in verschillende maten.

bobbie

Inderdaad geef je ze in een apart bakje grit en kiezel ;) Ook is er altijd sepia in de kooien hier.

Groetjes, Nel :)

Silke *

Ik gebruik in het binnenhok schelpenzand (vinden ze soms wel es lekker) en buiten zandbakzand.

Groetjes
Silke

Verenpakje

Wij gebruiken in onze buitenvoliere ook beukensnippers, de middelmaat. Daarnaast hebben we ook een kleine zandbak met daarin zand wat voor speeltuinen en volieres gebruikt wordt.
In het binnenhok hebben we anti-coccidiose korrels liggen van Sivobird. Dit wordt ook veel bij de duiven gebruikt. Vinden ze ook heerlijk om in te scharrelen.

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage

Nu met filmpjes

Rube

Ik gebruik gewoon gewoon wit zand verkrijgbaar bij de doe-het-zelf zaak in een voliere heb ik het nog nooit zien opstuiven en en het is ook nog eens zeer goedkoop. ;D In de binnekooi gebruik ik krantenpapier

grt ruben

Quinten

ik gebruik in het binnenhok, scelpen zand en in de buitenvoliere ga ik stenen leggen ( dals= stenen van 30X 30 cm)

Moet ik dan nog iets op die dals leggen?

GRTJS Quinten

Rianne

Ik heb buiten ook stoeptegels in de voliere, daar heb ik beukensnippers overheen gedaan. Anders moet je steeds de tegels schoon schrobben en daar raken de valken dan weer van in paniek.

Quinten

en die snippers vervang je die, omde aantal weken?
en wordne die niet rot als ze natworden

Rianne

Mijn voliere is van boven overdekt met dakpannen en plastic golfplaten vanwege het lekken. Aan de voorzijde hebben we een soort van plastic lambrisering aan het gaas vastgemaakt en staat er een boomschorsmat voor het gaas. Aan de ene zijkant staat er een schuttingpaneel en de andere zijkant is nog overdekt, de voliere staat onder een overdekking waar we 's zomers ook kunnen zitten.
Ik vervang het om de 2 maanden ongeveer, afhankelijk van hoe smerig het is. Natte snippers vermeng ik met de droge met een hark, zodat schimmelvorming voorkomen wordt.

Quinten

Ik hbe beslist om toch graszoden te leggen en daaronder leg ik gaas zodat er geen muizne in kunnen

GRTJS Quinten