12 mei 2025, 15:19:03

Valkjes bij elkaar

Gestart door mastolk, 23 oktober 2003, 14:10:39

« vorige - volgende »

mastolk

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, (tja waarom zou ik anders hier iets neer zetten)  :D  ;D

Ik heb 4 valkjes, twee jongen (pino en elmo, chinamon wildkleur en een wildkleur (of grijskop??), en twee wat oudere lutino's, (taco en sien) taco is een mannetje, sien een popje. Nu zag ik dat ze soms best geinteresseerd naar elkaar zitten te loeren (ze zitten nog in aparte kooien omdat, we ze nog niet zo lang hebben). Ik wilde ze tzt alle 4 bij elkaar in de huiskamervoillere doen. Maar nu is mijn vraag, kan dit wel?
Stel dat Sien en Taco een nestje willen maken. aangezien ik heb gehoord en gelezen dat je twee lutino's beter niet kunt kruisen, dacht ik hoe moet ik dit oplossen?!?!!?
En kan bijv. een ouder popje of mannetje wel een koppeltje vormen met een jonger valkje?

Ben benieuwd naar de antwoorden
Groetjes margrietha

Tara

Het is inderdaad beter om lutino's niet met elkaar te koppelen helaas, doordat lutino's zwakker zijn dan wildkleuren e.d. mutaties en als die zouden een nestje vormen zouden ze vaak nog zwakkere jongen hebben wat dus soms fataal kan zijn. Je kan ze al eens samen laten uitvliegen, het is niet moeilijk dat ze naar elkaar nieuwsgierig zijn, ze hebben mekaar nog nooit 'gesproken'. Het is ook mogelijk om een oudere valk met een jongere te koppelen. Ik heb hier koppeltjes waarvan de ene zijn moeder kan zijn :-/. Want zij had een nestje samen met een ander koppel die ook een nestje had waaruit deze kleine is gekomen. Als ze maar oud genoeg zijn voor de paring ;).

Groetjes, Tara

mastolk

Hoi Tara,
Bedankt voor je reactie. Dat Lutino's zwak zijn weet ik, had ik nl ook als eens gelezen!  ;)
Taco heeft ook nog eens rode ogen en Sien zwart (kan er niet echt rood van maken), dus dat is op zich een vorodeel.
Nou samen uit laten vliegen zal helaas nog niet gaan, we wonen in een oud herenhuis met muren van 4,5 meter hoog, en helemaal boven allemaal randjes waar ze op kunnen zitten (en er niet meer af kunnen) en we hebben twee hele grote spiegels van 3,5 meter hoog bij 1,5 meter breed. Als ze daar tegenaan vliegen  :o. Dat is nl al bij onze andere valkjes gebeurd, daarom zijn ze gewiekt.
Als ik ze wel los laat, en ze komen niet terug dan ben ik ze kwijt, want ALS de voordeur (zit nl ook in de kamer) open komt zijn ze weg. Tja dat wil ik niet, dus ik wil ze eerst tammer hebben!

Groetjes, Margrietha