vlekjes in de nek, split, maar waarvoor????

Gestart door Verenpakje, 23 januari 2008, 13:19:05

« vorige - volgende »

Verenpakje

We hebben nu een EK wildkleur man in de voliere zitten met split vlekjes in de nek.

Weet iemand ook waar deze vlekjes voor welke split dit zou kunnen duiden?
Zie je dit alleen bij de geslachtsgebonden mutaties? of juist niet? of zou dit voor alle splitten kunnen gelden?
maw; zie je de vlekjes voor split lutino's maar ook voor split bonte?

Onze man is wildkleur, split X1 Lutino, X2 Opaline en kanssplit Bont en Witmasker.

We zijn wel heel benieuwd welke splitten hij allemaal heeft....

Groetjes, Rene

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage

Nu met filmpjes

Quinten

een vlekje in de nek kan er op wijze dat je vogel split bont is..
Is weet nu niet of dat ook op die split lutno kan vallen, maar volgens mij niet.

GRTJS Quinten

Tjerk

Hey,

Het is nog niet bekend welke splits dit wel veroorzaken en hoe je dit kunt onderscheiden. Maar Lutino & Bont kunnen die vlekken veroorzaken en ik meende ooit gelezen te hebben dat ook Cinnamon en Opaline wat hebben.

Groeten Tjerk

Rianne

Ik neem aan dat je bedoelt of je nu kunt weten of hij de kanssplit nu wel of niet heeft? :)
Was het maar zo! :D

Verenpakje

23 januari 2008, 16:42:28 #4 Last Edit: 23 januari 2008, 17:44:24 by Verenpakje
volgens de berekeningen is hij zowiezo split lutino en opaline en heeft hij daarnaast ook 50% kans op bonte split en ook 50% kans op witmasker split.

Nu heeft hij dus ook die split vlekken en nu vroeg ik me af op welke split dat zou kunnen duiden.

Ik had namelijk ook het idee dat bont vaak de vlekjes veroorzaakt, dus zou je in dat geval ook aan kunnen nemen dat hij ook split bont heeft, maar ja..........

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage

Nu met filmpjes

Gerda

Mijn wildkleur ventje heeft vlekjes in de nek en hij is split voor bont!

Maar ook voor cinnamon en opaline, dus nu weet je eigenlijk nog niets  :-\

Ik dacht zelf dat het meestal wel duidt op split voor bont. Maar ja, de meningen zijn verdeeld!

Groetjes, Gerda

carco

Harry mijn wildkleur man heeft een heel klein plekje in de nek.
Of dit nu overgebleven is omdat hij gepareld was weet ik niet.
Ik weet alleen wel dat hij in ieder geval split lutino is. Dit kan dus ook dat plekje zijn.
Bont kan het haast niet wezen omdat Charlie ook een splitvlekje had ( en dus wel bont moest wezen) en ze hebben geen bonte jongen gekregen.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

Bert_85

Hoi,

Vlekjes, vaak in de nek of in de buurt van de kop, duiden meestal op een split voor bont.

Vlekken door splits van geslachtsgebonden mutaties heb ik geen ervaring mee, hoewel naar het schijnt dat wel mogelijk is bij een split lutino. Van vlekjes afkomstig van split gepareld of cinnamon had ik nog nooit gehoord.

Een mutatie waarover nog niet veel gezegd is hier, is witmasker. Deze kan als split ook voor vlekken zorgen.

Dus ik denk dat de kans groot is dat de vogel van Rene split is voor ofwel bont ofwel witmasker ofwel beide. De split voor bont acht ik het meest waarschijnlijk omdat deze volgens mijn mening het vaakst vlekjes geeft.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

*Yvon

Hoi hoi

Het gaat dus om onze Puku.  :D
En volgens de berekening is hij 1 van deze :

13% wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino} {X2: gepareld}
13% wildkleur split voor {X1:  lutino} {X2: gepareld}
25% wildkleur split voor bont witmasker {X1:  lutino} {X2: gepareld}
25% wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: gepareld}

We zullen het zien als hij jongen gaat krijgen.
Alleen kunnen we er niet achterkomen of hij ook de split witmasker heeft.
Hij gaat nml met onze faith de bont opaline geelwang.  :)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Silke *

Hoi Yvon en Rene,

Plekjes in de nek betekent voor een groot deel toch het meeste split voor bont. Het komt ook voor (minder vaak) bij lutino's. Over cinnamons en geparelden het ik dat nog nooit gehoord. Het kan wel, maar komt wss minder voor.

Dit jaar had ik wildkleur jongen split LUTINO.

Ik hoop dat je duidelijk WITTE plekken in de nek ziet.

Dit is een cinnamon jong split BONT.

Hier zie je GELE plekken in de nek.

Welke kleur heeft Puku?

Groetjes
Silke

carco

Hé Silke

Weet je zeker dat je wildkleur alleen split lutino is en niet split witmasker?
Bij dunkt dat de split witmasker witte vlekken geeft en de split bont gele plekken nl.
Ik heb een cinnamon pop die èn split witmasker is èn split bont: ze heeft gele en witte vlekken.

Mijn geparelde man is split lutino en heeft 1 geel vlekje in de nek zitten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Silke *

Hoi Caroline,

De man is voor 99.99...% zeker niet split witmasker.
De berekening dat ik maakte van het ouderkoppel klopt helemaal. Namelijk dat ik lutino's en wildkleuren kan krijgen. De lutino's zijn poppen, de wildkleuren mannen. Maar witmasker vererft recessief en is niet zichtbaar als de man enkel (split) witmasker is.
Dan zou de vader een lutino split witmasker zijn. Ik denk niet dat die vader snel ook een split witmasker zou zijn, maarja, alles kan.
Hij is deze zomer gestorven, dus kan ik er niet mee verder kweken en kijken als ie nu split witmasker is of niet.

Wat ik wilde aantonen op de foto's komt bij elk jong voor. De andere broer van de wildkleur heeft ook witte plekken. Van de cinnamon hebben ze allemaal gele plekjes.
Dat viel mij op. Het kan ook dat het anders is, maar wou het gewoon ff aantonen  ;)

Groetjes
Silke