15 mei 2025, 13:57:10

Vandaag gepaard, wat nu?

Gestart door Ekaatje, 19 januari 2008, 17:47:46

« vorige - volgende »

Ekaatje

Mijn valkjes (ik heb er 2) hebben vandaag voor het eerst echt gepaard (voorheen alleen geoefend, geloof ik) met alle geluiden en kontjes gewrijf erbij. Ik heb hier op het forum gelzen dat het nog een week a twee kan duren voordat het vrouwtje een ei legt. Moet ik nu al voorbereidingen treffen? Er hang nu niks in de kooi. Ik heb onder kweken een mooi tekening gezien van een broedkooi (zelf te maken), maar ik vind deze afbeelding nog erg onduidelijk. En is het wel noodzakelijk om deze in de kooi te hangen? Zo ja, moet ik er dan een aanschaffen met een klepje die aan de bovenkant openkan, zodat ik alles in de gaten kan houden? Ik weet me geen raad, zijn mijn eerste vogels en dus ook voor het eerst dat ze serieus gepaard hebben. Ik zou het heel leuk vinden als ze jongen krijgen, maar hoe pak ik het aan in dit begin stadium? Ik kijk erg uit naar jullie reacties....

Groetjes Erica uit Dinteloord

Karin

Eh, eerlijk gezegt zou ik zeggen ga je eerst eens inlezen in het kweken met valkparkieten. Het wil niet zeggen dat als valkjes paren ze persé een blok moeten en je ermee moet kweken hoor. Ze kunnen ook "recreatief paren"  ;D Ga je eerst eens rustig verdiepen, op je gemak een blok kopen enz., dan is de kans dat het goed gaat groter omdat je weet wat er gaat komen. Wat voor blok je wil ligt er aan wat je makkelijker vindt. Ik heb blokken die aan de boven kant en blokken die aan de achterkant open gaan en ze hebben allebei zo hun voor en nadelen. Lees het stickie over kweken maar goed door, dan zullen veel vragen beantwoord worden. Je valkjes zijn wel ouder dan een jaar ?
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves