16 mei 2025, 16:58:47

Broedblokje weggehaald popje legt ei

Gestart door Sanne., 21 januari 2008, 07:28:27

« vorige - volgende »

Sanne.

Hallo allemaal,

Op aanraden van een aantal van jullie heb ik gister het broedblokje weggehaald en het mannetje apart gezet. Nu heeft mijn popje vannacht een ei gelegd. Deze heeft ze zo op de bodem laten vallen. Deze is dus kapot. Is het verstandig het blokje weer terug te zetten zodat ze daar haar eieren in kan leggen? Van mij mag ze een nestje maken, maar 'k weet niet of dit gaat slagen als ze dit in haar eentje doet.
Wat is jullie advies? Het blok zo snel mogelijk terug zetten?

Groetjes,
Sanne

Rianne

Ik zou nog even afwachten of het maar bij 1 of 2 eieren blijft. Ik heb het vorig jaar geloof ik ook eens gehad in de voliere. Blokken weg maar toch nog een ei kapot op de bodem. Gelukkig bleef het bij dat ene ei.

Sanne.

Hey Rianne,

Bedankt voor je antwoord  :D
Ik heb 't blok terug geplaatst en het popje en de man zitten nog steeds apart. Het popje zit erg veel in het blok nu. Dus ik wacht gewoon even af of er nog meer eieren komen. Heb jij ervaring met 'n nestje met alleen 'n pop? (de pop en de man hebben regelmatig gepaard dus ik verwacht dat de eventuele eitjes wel bevrucht zijn)
Weet iemand wat de kans van slagen van zo'n nestje is? Ik ben wel bereid om zelf bij te voeren met de hand als dat nodig is.
Ik zou eventueel de man terug kunnen plaatsen wanneer er weer jongen zijn, maar 'k weet niet of dit goed gaat ivm zijn agressie. Verwachten jullie dat hij zal helpen met de jonkies opvoeden?

Groetjes Sanne

Rianne

Hoi,

het probleem is dat man en pop elkaar afwisselen met broeden. Zo broed de man overdag en de pop 's nachts. Als de pop niet overdag broed worden de eieren dus telkens ijskoud en zullen ze niet uitkomen. Als de pop wel dag en nacht broed, zorg er dan voor dat het nest niet te groot is, 5 jongen in haar eentje is te veel, maar 2 of 3 met hulp van jou moet kunnen. Maar dan zal de pop ook dag en nacht bij de jongen moeten blijven zitten.

Sanne.

Hey Rianne,

Heel erg bedankt voor je advies. :)
De pop heeft vandaag de hele dag in 't blok gezeten. Maar voor zover ik weet ligt er geen ei (ik kan niet kijken want ze gaat er niet uit...)
Hopelijk gaat ze er vanavond even uit zodat ik kan kijken.

Groetjes Sanne

Rianne

Je kunt haar er anders ook even afjagen. De hele dag in het blok zonder eten of drinken is ook niet goed. Gebruik hiervoor wel een pen of ander voorwerp, ze kunnen erg agressief zijn.

Sanne.

Gelukkig is ze er vanavond rond 'n uurtje of 18 weer uitgekomen. Ze heeft gegeten (en hopelijk ook gedronken.. dit heb ik niet gezien maar daar ga ik wel vanuit) ook heeft ze even bij mij gezeten. En nu zit ze gewoon in de kooi en gaat ze af en toe het blok in. Het is nu gewoon even afwachten hoe het verder gaat. Er ligt in ieder geval geen eitje in het blok.

Sanne.

Hoelang mag het popje ongeveer van de eieren af zodat ze nog niet te koud zijn? toen ik vannacht om 0.45 uur thuis kwam zat ze namelijk gewoon bovenin de kooi. Om 22 uur gaat het licht automatisch uit dus dat betekend dat ze d'r minstens 3 uur vanaf is geweest. Ik heb haar toen in het blok gezet en toen ging ze wel broeden op het eitje. Ze heeft verder ook de hele nacht op het eitje gezeten. En overdag broedt ze ook, en komt ze er af en toe even af om te eten en te drinken.

Karin

Sorry Sanne, maar in mijn ogen ben je nu niet goed bezig. Een valkparkiet broed en voert met zijn tweeën en je moet nu niet omdat jij het zo graag wil toch tegen de adviezen in een blok op gaan hangen en juist de pop stimuleren om eitjes te leggen. Een pop kan onmogelijk 24 uur per dag gaan broeden en daarna ook nog eens in haar uppie alle jongen groot brengen. Je legt een hele grote last op de pop met een grote kans dat het uitloopt op dode jongen in het ei of jonge valkjes die het niet halen. Haal het broedblok weg, geef je popje veel vlieguurtjes en als ze eens een eitje vanaf de stok legt die kapot valt is dat altijd nog vele malen minder erg dan een dood jong. Legt ze eitjes op de grond vervang ze dan door nepeitjes of prik er aan beide kanten een gaatje in met een naald.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves