9 mei 2025, 07:40:14

klieren/slopen??

Gestart door liekje, 19 oktober 2003, 23:47:20

« vorige - volgende »

liekje

hoi hoi...

Ik heb sinds een week twee valkjes .(Sammie en Iggie.sammie heb ik nu drie weken)
Ze zijn beide gelukkig al aardig tam,zitten heel de avond en overdag als ik vrij ben ,en als het kan, bij me.
Nu heeft Iggie sinds een dag of twee een nieuw spelletje alles wat je om of aan hebt dat glimt,dat wil die hebben.Sammie doet em sinds gister zelfs na.
Het begon met het trekken aan de lange oorbellen van mijn moeder en nu is het zelfs zo erg dat ie aan die glimmende klemmetjes aan het eind van een rits gaat zitten trekken.
(Hij trekt zelfs aan de pootjes van mijn bril) .
Op zich vindt ik het niet erg zolang die niet sloopt , maar waarom wil hij alles wat glimt hebben doen ze dit vaker of is Iggie in zijn vorig leven ekster geweest??
(Krijg dat vermoede nu wel want hij heeft nu mijn ketting te pakken  :D)

groetje Liekje Sammie en Iggie...

Ow ps: weet iemand van jullie wat voor soort valkjes ik heb en of het mannetjes of vrouwtjes zijn?? heb er nl. zelf nog geen verstand van.Sammie moet nu ong. een week of 8/9 zijn en Iggie een week of 6.

Tara

Hoi,

aan dat gedrag kan je weinig veranderen, valkjes houden van alles wat glimt.

Je hebt in ieder geval een cinnamon en een wildkleur valkje, de bruinachtige (Iggie) is cinnamon, en Sammie is aldus wildkleur. Volgens mij zijn het beide vrouwtjes, omdat je als het een mannetje zou zijn, zeker al wat geel zou moeten zien in het masker. Als het masker van de valk toch geel wordt, mag je er op rekenen dat het een man is. Maar ze zijn natuurlijk nog erg jong.

Groetjes, Tara

liekje

hoi tara bedankt voor je snelle antwoord...

Er was mij in de winkel verteld dat als ie rode wangen heeft dat het dan een mannetje zou zijn maar dat is volgens mij onzin.
Zelf had ik het gevoel dat Iggie (links) een mannetje is want hij roept ook hard en wil fluitjes nadoen.
Maar nu zie ik net op de foto's dat de koppies ook steeds geler worden. Wanneer zou ik het met zekerheid kunnen zeggen.

Nu ff on-topic hoe kan ik als ze ooit echt gaan slopen het duidelijk maken wat ze wel mogen slopen en wat niet.
Anders is er van de woonkamer en van mijn kleding straks niks meer over.
Ik roep nu als ze b.v aan kleding "knagen" de naam en nee duidelijk op een boze toon en ik duw zachtjes tegen de snavel.
Ow en kan zilver en goud enzo geen kwaad want ze laten de kettinkjes enzo door hun snaveltje glijden net alsof het een veertje is.
(ze zoeken nu zelfs ruzie om mijn ketting!!)

Groetjes liekje Sammie en iggie

Tara

Hoi,

het is moeilijk, om ze af te leren dat ze sommige dingen niet mogen slopen, ik zou zeggen, gewoon zorgen dat ze er nooit oog op hebben. Als de kopjes geler worden kun je inderdaad denken dat het mannetjes worden. Je kan dat goed zien vanaf een maand of 6, vaak al veel vroeger hoor, ik heb 2 wildkleur jongen van een half jaar oud en bij de een zie je al veel beter de gele kleur in de kop dan bij de andere, terwijl het beide trotse mannetjes zijn.

Groetjes, Tara

Kolkkie

Hoi Liekje,

Iggie ziet er uit als een cinnamon wildkleur. Sammie is een gewone wildkleur.

Je kan pas zien of het een man of popje is wanneer ze door hun eerste rui heen zijn. Dat geler worden van de kop hoeft niet per se, want bij Pukkie (geparelde witmmasker) werd de kop witter terwijl ze ws en pop is.

Je zou het wel eerder aan het gedrag kunnen zien.
Als een valkje op dingen loopt te tikken, fluit en met zijn vleugels wijd loopt is het een mannetje. Een popje doet dat soort dingen niet.

Dat slopen is niet af te leren. Als je bij mijn dagboek kijkt (Coco, Einstein, Pukkie en Minggu) kan je zien wat Coco heeft aangericht aan mijn bed.
Het effect van roepen bij mij is dat ik wordt aangekeken en vervolgens wordt er gewoon weer verder gesloopt.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

20 oktober 2003, 05:32:48 #5 Last Edit: 20 oktober 2003, 05:34:21 by Paul
Hoi Liekje,

Volgens mij stammen de exters van de valkparkieten af want die zijn nog gekker op glimmende dingen dan exters  :D
Een valkje kan vooral als het een man is leren praten na 2 a 3 maanden dus probeer ze wat te leren en als ze echt iets gaan zeggen af een melodietje nafluiten is het bijna altijd een man :-)
Hier merk ik het met mijn jongen ook vaak al tussen de 2 en 3 maanden aan het fluiten wat ze doen ze leren namelijk heel snel van elkaar die melodietjes en als ze dat hier doen zijn het meestal mannen.
En in princiepe alles wat ze niet mogen slopen wegleggen of iets eroverheen leggen.
Pas ook op met electriciteitsdraden die knagen ze hier ook door en er is hier al 2 keer een steekvlam uit een lamp gekomen omdat ze de draad hadden kaalgevreten :-(

Groetjes, Paul