12 mei 2025, 07:00:29

En nu...?

Gestart door Silke *, 16 januari 2008, 15:27:08

« vorige - volgende »

Silke *

Hoi hoi,

Eergisteren merkte ik dat Diëgo ziek is. Hij zat al de hele dag op een broedblok in een bolletje en ik hoorde hem 3 x snel na elkaar niezen. Dus ik besloot om hem toch voor een tijdje binnen te stoppen zodat hij opwarmt en niet meer verkouden is. Mijn moeder zit er nu al 2 dagen bij (bijna heel de dag!) en ze heeft hem nog geen één keer horen niezen en vraagt zich ook af hoe het komt dat ik denk dat die valkparkiet ziek is.
Dat was dus om te verkomen dat hij heel ziek werd aangezien hij aan het niezen was.

Maargoed, nu ik weet dat er met Diëgo eigenlijk niets aan de hand is (want hij eet SUPERVEEL, basisvoer en trosgiers, drinkt genoeg, slaapt op het bovenste stokje ed.) zou ik 'm graag terug bij de andere valkjes steken.

Ik zou het vandaag nog niet direct durven hem volledig buiten te steken, maar in de garage (is toch een stuk warmer dan buiten!).

Nu is mijn vraag of het wel goed is om hem van warm naar koud te steken?
Vandaag is het hier redelijk warm dus misschien een goed moment.

Graag een zo snel mogelijke reactie anders is de dag al om  ;D

Groetjes
Silke

Silke *

Nog even vergeten:

Zijn ontlasting is goed, zijn gedrag is goed, zijn uitzicht is goed. Ik zie 'm eigenlijk niet als ziek valkje. Hij wordt wel gewoon GEK in zijn kooitje en zou 'm graag terug in de volière zetten (in het binnenhok!) Hij zit ook niet meer in een bolletje, niest niet meer...

Dierenfreackske

In een klein kooitje is ook niet goed , dus zie ik niet in waarom hij niet terug in de voilere zou mogen bij zijn soortgenoten , maar wel extra in de gaen houden he !
Stress is ook niet goed he , dus als je zorgt dat hij geen tocht heeft en eventueel in een binnenhok ? Dan denk ik dat hij wel weer naar buiten mag hoor !  Wel extra vitaminen geven he ! Grtjs Ann

Monky

Hi Silke,

Ik was in je dagboekje aan het lezen en kwam uiteindelijk hier terecht. In jou boekje wordt je meerdere malen door verschillende mensen met heel veel ervaring erop gewezen dat als je nu je valkje weer naar buiten brengt het heel veel risico's met zich meeneemt.

Ik ben het dan ook helemaal met hun eens. Ik zou Diëgo ook niet naar buiten doen.
Het temperatuurverschil is te groot. Je gaat van 20 graden naar 10 graden overdag en 5 graden 's nachts. De schuur/garage zal misschien een paar graden schelen, maar meer ook niet.
De schommelingen in temperatuur zijn te groot. Eerst van koud naar warm en nu weer van warm naar koud.
Dat het zonnetje schijnt is geen reden om hem dan naar buiten te doen. Het is juist riskanter omdat als de zon weg is of achter de wolken of wat dan ook, het ineens veel kouder is.

Zet hem gewoon binnen op een rustige plek, eventueel met een maatje erbij als je het zielig vindt dat hij alleen zit en zet ze dan in het voorjaar weer buiten.

Ik hoop dat je doet wat het beste is voor je valkparkiet :)

Groetjes,
Monky

Caroline

Ik ben het helemaal met Monique eens maar had je mijn mening hierin al gegeven.

Uit je verhalen maak ik op dat je nog thuis woont en je moeder eigenlijk de uiteindelijke beslissing neemt, zoals eerder al met de kanarie die ook vanuit de huiskamer van de week zo de buitenvolière in is gezet.  :-\

Misschien is het een idee haar hier op het forum te laten lezen welke risico's het met zich meeneemt om midden in de winter een vogel zomaar naar buiten te doen.

Hopelijk neemt je moeder dan de juiste beslissing en kiest ervoor om Diëgo binnen te houden ..... als hij nu WEER naar buiten moet kan het dit keer wel eens slecht met hem aflopen .... vergeet niet dat je hem enkele weken geleden bij een beurs gekocht hebt, dus toen zat hij ook al binnen, daarna bij jou naar buiten, nu bij jou weer binnen en eigenlijk wil je hem nu weer naar buiten doen ..... dit is ECHT SLECHT voor een vogeltje ......  :-\

Succes!!  :)
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Yvon

Hoi  hoi

Ik kan niet meer zeggen dan dat ik het helemaal eens ben met Monique en Caroline.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Silke *

Bedankt allemaal voor jullie advies. Straks zet ik het in mijn boekje.

Groetjes
Silke