28 april 2024, 20:32:45

Voedermijt

Gestart door Nadja, 8 januari 2008, 11:18:18

« vorige - volgende »

Nadja

Hallo iedereen,

ik heb lange tijd last gehad van motjes, erg vervelend, en ik kon maar niet achterhalen waar ze vandaan kwamen. Toen vond ik een soort spinrag in het voedsel van Croky. Ik wist niet wat dit was en later trof ik zelfs larven aan! Ik heb de hele zak weggegooid. Ik ben nieuw voer gaan halen en daar zaten ze weer in! Ik heb ze eruit en heb het luchtdicht opgeslagen. Maar nu komt mijn vraag: het is waarschijnlijk dat Croky van dit 'besmette' voer heeft gegeten, aangezien ik pas heel laat doorhad dat al die motjes uit het voer kwamen. Is dit schadelijk? Er is niets aan hem te zien, ontlasting is goed, geen gedrags veranderingen, heldere oogjes en schone neusgaatjes. Ik denk dat ik mijn voer maar ergens anders ga halen, want ik las dat de beestjes in het voer komen doordat de leverancier zijn spullen niet goed reinigt.

Groetjes Nadja

Mara

Hoi Nadja

Het kan volgens mij geen kwaad hoor. Het is niet erg smakelijk, dat ben ik met je eens. Maar hier heb ik er ook wel eens last van gehad.

Mara

Nadja

Heey Mara, bedankt voor je reactie :D

Ja ik werd niet goed toen ik Croky's bakje wilde vullen en er plotseling allemaal krioelende larven tevoorschijn kwamen. Ik heb met alle moeite de zak met voer beet kunnen houden, want ik kreeg de neiging om het heel hard weg te gooien ;D

Mara

Hoi Nadja

Haha, ik zie het al helemaal voor me. Ik geef mijn kwartels zo nu en dan meelwormen, dus tja, larven geef ik ook niet meer zo veel om. Maar ik snap je reactie wel. Het zijn allemaal proteïnen.

Mara

bargram

Hi,

Ik heb begrepen dat je toch wel erg moet oppassen met voedermijt. En dat je valkje er diarree en voedselvergiftiging van kan oplopen. Zeker als het nog in het 'spinrag' stadium is. Ik zou hier geen risico mee nemen....

groetjes,

Barbara

Nadja

Bedankt voor jullie reacties,

Ik ga mijn voer zeker ergens anders halen, want als een dier er ziek van kan worden vind ik het onacceptabel dat je voer verkoopt dat in zo'n slechte staat verkeert.

Groetjes Nadja

bobbie

Hallo Nadja,

Als je het voer 10 minuten in de diepvries legt, dan ben je er van af.

Zelf doe ik het preventief gedurende 1 uur. Ik geef mijn vogels pellets en per dag als extraatje maar heel weinig zaad. Ik doe er dus heeeeeeel lang mee. ;)

Vandaar dat ik direct uit de winkel het zaad in de diepvries deponeer en er na 1 uur weer uithaal.
SInds ik dit doe heb ik geen last meer van motjes.

Mij is altijd verteld dat de motjes etc geen kwaad kan voor de vogels. In de natuur eten ze ook motjes, muggen etc.

Succes, Nel :)

bargram

Klopt, in de diepvries sterft de mijt. Het voer daarna wel heel goed zeven...

Mara

Citaat van: bobbie op  9 januari 2008, 14:20:17
Hallo Nadja,

Als je het voer 10 minuten in de diepvries legt, dan ben je er van af.

Zelf doe ik het preventief gedurende 1 uur. Ik geef mijn vogels pellets en per dag als extraatje maar heel weinig zaad. Ik doe er dus heeeeeeel lang mee. ;)

Vandaar dat ik direct uit de winkel het zaad in de diepvries deponeer en er na 1 uur weer uithaal.
SInds ik dit doe heb ik geen last meer van motjes.

Mij is altijd verteld dat de motjes etc geen kwaad kan voor de vogels. In de natuur eten ze ook motjes, muggen etc.

Succes, Nel :)


Hoi Nel

Mij is ook altijd verteld dat die motjes geen kwaad kunnen, maar smakelijk is natuurlijk anders. Inderdaad, in de natuur eten ze ook motjes en zo.

mara