7 mei 2024, 04:13:05

Pootjes niet sterk

Gestart door Free2fantasise, 5 januari 2008, 20:45:17

« vorige - volgende »

Free2fantasise

5 januari 2008, 20:45:17 Last Edit: 5 januari 2008, 20:47:04 by Free2fantasise
Hallo,

Allereerst iedereen de beste wensen voor 2008.

Ik ben een tijdje hier niet geweest, maar nu heb ik toch weer een vraagje. Ik heb een vriendinnetje gekocht voor Belle. Ik heb ze al samen in een kooi zitten en dat gaat goed. Hoewel Izzy (naam nieuw valkje) nog niet tam is kijkt ze wel vreselijk nieuwsgierig toe als ik Belle op de hand neem en kroel..

Nu merkte ik echter op dat de tenen van Izzy lang niet zo sterk zijn als die van Belle. In de winkel zat ze dan ook op de grond. Ik heb haar hier thuis op de touw stok gezet in de hoop dat ze wat teen spieren gaat kweken.

Izzy is nog erg klein, maar ik weet niet hoe oud ze is en ook niet waar ik dat aan zou kunnen zien. De winkel (lees: Zaterdag hulp) wist het ook niet. Heb ik hier gewoon te maken met een jong dier, of is er iets mis? En wat kan ik er aan doen?

Ik ben me er heel goed van bewust dat ik hier een paar aanschaf fouten heb gemaakt, maar toen ik Izzy zo zag zitten moest ik haar mee nemen ::).


Alvast bedankt,
Charlotte

Gerda

6 januari 2008, 01:27:12 #1 Last Edit: 6 januari 2008, 14:47:23 by Gerda
Hoi Charlotte,

Allereerst zou ik Izzy niet bij Belle zetten, maar in een aparte kooi. En dit zeker drie tot 6 weken doen. Ze kan een ziekte hebben en daardoor Belle ook besmetten. Dus quarantaine is noodzakelijk.

Ten tweede, omdat je niet weet hoe oud ze is, moet je haar wegen en controleren of ze goed eet.
Kun je een foto van haar maken. En zo niet, hoe lang is haar staart? Heeft ze nog een korte staart dan is het een jong valkje.

Ten derde als je het niet vertrouwt wat betreft de pootjes, laat Izzy dan nakijken door een vogelarts.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met Izzy. Heeft ze een ring om? Dan kun je misschien wat meer info over haar krijgen.

Groetjes, Gerda


Free2fantasise

6 januari 2008, 10:47:35 #2 Last Edit: 6 januari 2008, 11:33:21 by Free2fantasise
Ik heb nu een kooi ingericht voor Izzy. Is het dan ook zo dat ze eigenlijk niet in dezelfde ruimte mogen staan?

Ze weegt 79 gram ongeveer, ze wilde niet echt meewerken.



Ze kan niet klimmen, zelfs niet naar het voerbakje, dus het voer staat nu op de grond. Ze eet wel. Ze vliegt ook en ze heeft een mooi aantal verschillen de fluitjes. Ze toont wel interesse in persoonlijke verzorging.

Gerda

Hoi Charlotte,

Als je de mogelijkheid hebt om ze in een aparte ruimte te zetten, zou ik dat doen.
Het is een geparelde witmasker, en ze/hij is in ieder geval geen jonkie meer.

79 gram is zeker niet slecht. Sommige valkjes zijn wat tengerder gebouwd dan andere, en je vertelde dat ze erg klein is. Maar blijf haar maar regelmatig even (op hetzelfde tijdstip van de dag) wegen.
Goed dat je alle eten al op de grond hebt gezet. Ik zou in ieder geval genoeg kalk aanbieden (sepia, grit etc), want het probleem met de pootjes kan een kalkprobleem zijn.

Misschien, als hij of zij goed gewend is bij je, dat je hem/haar dan zo snel mogelijk kan meenemen naar een goede vogelarts om te laten kijken wat er met de pootjes aan de hand is.

Hadden ze in de dierenwinkel gezegd dat ze/hij niet kon klimmen?

Groetjes, Gerda

Free2fantasise

Bedankt voor je reactie!

Nee, ze hebben het in de dierenwinkel niet gezegd. Ik zal er morgen heen bellen, want ze moeten het hebben geweten!

Ik hoop dat ze bij ons opknapt of iig gelukkig is.

Groetjes,
Charlotte


Free2fantasise

Hoi,

Ik weet dat ik het me zelf heb aangedaan, maar ik ga nu (morgen) wel heel boos worden op de dieren winkel.
Inmiddels is Izzy niet meer zo bang voor mijn hand en wil er zelfs al op stappen als ze daar het nut van in ziet b.v. om ergens op getild of achter vandaan geplukt te worden.

Maar ik heb ondekt dat ze ook wormen heeft. Ze heeft er een uitgepoept. Ik merkte het op omdat de ontlasting er een tikkie vreems uitzag. Veel slijmeriger dan dat van Belle. Dus morgen een ontwormkuur halen.

Inmiddels onderneemt ze wel pogingen om te klimmen. En ik heb wel het idee dat de pootjes wat normaler staan. Ze zit nu in ierder geval op stok met een (van de 3) etens bakjes op hap hoogte. En ze doet niks anders dan eten. Van mij mag ze. Beetje aansterken lijkt mij een goede zaak.

Groetjes

Rianne

Hoi,

ik zou dan ook gelijk Belle ontwormen voor de zekerheid.
Ieder valkje kan wormen krijgen, dat ligt niet per se aan de dierenwinkel.
Mede hierom is het van belang om je valkje in quarantaine te zetten voor je hem/haar bij de andere valkjes plaatst.
Wie weet sterkt ze weer aan als de wormen eenmaal het lichaam uit zijn.

Free2fantasise

Hoi,

Ik wil even melden dat Izzy weer helemaal beter is. Ze kan weer klimmen en ze poept ook weer normaal.

Natuurlijk ontworm ik haar nog een keer (moet minimaal 10 dagen tussen zitten) en als ze daarna goed blijft mag ze na nog een week een plekje zoeken bij Belle in de kooi.

Ik zit er over te denken om de kooi van Belle helemaal opnieuw in te richten zodat ze allebij een nieuw plaatsje moeten zoeken. Ik ben bang dat Belle anders wel heel erg de dominante vogel gaat worden. Is dit een goed idee? (het is zowiezo leuk de kooi opnieuw inrichten en aantrekkelijk maken voor de bewoners ;D)

Groetjes Charlotte

Kimm

hoi charlotte,

gefeliciteerd met izzy! goed van je dat je haar hebt gekocht. ik hoop dat het allemaal goed komt, dan zal ze een gelukkig leven bij je hebben.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010