Mannetjesvalk doet rare dingen op bodem van kooi

Gestart door Lentemorgen, 14 januari 2008, 11:49:50

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Saffier, mijn 100% mannetjesvalk heeft de laatste tijd een raar trekje  ???
Sinds dat Sterre, het popje hier is, zit hij abnormaal veel op de bodem. Hij is niet ziek oid, en is enorm levendig, maar hij zit dan in een hoekje van de kooi met zijn achterwerkje omhoog tegen de zijkant aan, zodat zijn staart omhoog wijst. (Hij is zich absoluut niet aan het zelfbevredigen oid wanneer hij dit doet)

Terwijl hij zo in het hoekje zit, is hij met zijn snavel de bodem aan het schoon maken. Ik heb nu nog zand, maar ga over op crobo. Hij haalt alle zaadjes en dingetjes uit het hoekje, en wil het ook helemaal schoon houden.

Dit doet hij zeker een paar keer per dag. Een heel raar gezicht. Wanneer je dan in de buurt van de kooi komt blaast hij naar je, en dat doet hij normaal gesproken nooit.

Is dit nestgedrag?  ??? Hij is nog geen koppeltje met het popje. Hij slooft zich wel voor haar uit en zingt, maar echt kroelen oid doen ze niet.

Hij is nu 10 maanden oud.

Agnes

Het lijkt wel op nestgedrag  :o.

Mijn valkje, maar dat is 100% een popje, doet dit voordat ze een ei moest leggen ;)

Maar waarom een mannetje dit doet....geen idee ???

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

bargram

Ik denk ook dat het nestgedrag is. Ons mannetje Fons doet dit ook wel eens. Voorheen samen met zn maatje Willem. Ze pikten dan bij voorkeur een hoekje van de boekenkast in, en gingen dan allebei in een hoekje zitten, staart omhoog en heel hard fluiten. En inderdaad reageerden ze op dat moment agressief naar mij en mn man.

Willem is pas overleden en in de periode dat hij alleen is geweest heeft Fons dit gedrag niet vertoond. We hebben nu sinds een paar dagen weer een 2e valkje, Lana, en nu doet hij dit inderdaad wel weer. Weliswaar nog iets minder geestdriftig dan voorheen, want hij moet nog erg wennen aan het nieuwe valkje...

Lentemorgen

Goh, dus toch nestgedrag. Ik dacht dat hij daar nog te jong voor was  ::)
Gelukkig is hij niet de enige die dit doet! Maar hij wil voor de rest nog niets van het popje weten, dus het is even afwachten  :)