3 mei 2025, 07:24:31

geparelde veertjes trekken

Gestart door Karin, 7 januari 2008, 19:59:25

« vorige - volgende »

Karin

Zijn er hier kwekers die standaard bij geparelde.... eh, oeps, sorry, opaline  ;D ;D ;D jongen standaard wat veertjes uittrekken om de geslachten te bepalen ? Dus als er parels teruggroeien is het een pop, zo niet een man ? Zo ja, op welke leeftijd doen jullie dat en binnen hoeveel tijd weten jullie het dan ? En welke veren plukken jullie ?  Ik heb het zelf 1 x gedaan en die kwam gepareld terug, maar.... is later toch een man gebleken. Ik vraag me af of dit vaker voorkomt, of misschien heb ik toen toch niet goed gekeken. Ik heb ook een geplukte geparelde gehad ( mijn Summer ) en die kreeg parels terug en bleek idd een popje. Het was in beide gevallen in de nek, maar bij de geplukte waren er natuurlijk veel meer veertjes uit getrokken. Ik hoor ook wel eens staart of vliegpennen, maar dat doe ik liever niet, lijkt me erg pijnlijk. Ik heb nu een heel nest pareltjes en veel mensen willen toch persé een pop of persé een man. Erg lastig  ::)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♪ Marlies

Hoi Karin,

Veertjes hiervoor trekken doe ik nooit ( behalve voor gendika).
Ik heb de ervaring met mijn opaline jongen dat de popjes mooie regelmatige parels hebben, en de mannetjes niet. Bij hun zijn ze vlekkerig.
Misschien dat je bij die van jou ook verschil kunt zien.

Groetjes Marlies ;)

Rianne

Het kan werken maar ik zou er niet 100% op vertrouwen. Het duurt bij mannetjes vaak meerdere ruien voor ze alle opaline veertjes verloren hebben, soms groeit er dus gewoon een opaline veertje terug.

•=Bonnie=•

Ik ben het met Marlies en Rianne eens, je kunt er niet echt op vertrouwen. Mijn opaline bonte man is gendika getest maar heeft amper parels verloren na zijn 1e rui. Ik heb ook al wel een witmasker mannetje gezien dat geplukt was maar niet met een witte kop het nest verliet terwijl de kop bijna kaal was geweest en hetzelfde gaat op voor geplukte wildkleur mannetjes.

DNA testen is de enige optie vrees ik. Bij mijn laatste nest klopte het wat marlies aan geeft, de opaline witmasker popjes waren dicht gepareld en de mannen niet. Maar bij een eerder koppel was er absoluut geen verschil te zien dus sja, zal ook niet altijd op gaan.

nick01

maar moet je zo'n beestje zijn veren er nou echt uit trekken omdat JJIJ wilt weten wat het is (en niet t beestje zelf)?
de enige keer dat ik veren uittrek is bij bloedpennen.
bij mijn moeder komen er bij 1 koppel alleen maar geparelde uit en zodra ze uitvliegen zet ik voor de gein meestal t ringnummer op een briefje en doe ik een gok of t een man of pop wordt.
zeker 8 a 9 van de 10 gok ik goed , is t dan nog een gok?!

Rianne

Als iemand een man of pop bij je hebt gereserveerd is het wel handig om snel te weten wat het is Nick. Je kunt niet met al je opaline jongen in huis blijven zitten en wachten tot er 1 gaat fluiten ;D

Bert_85

Hoi,

Best is minimum een maand of 4 te wachten.
Als je daarvoor al een veertje uittrekt, is de kans nog heel groot dat het gepareld teruggroeit,
ongeacht welk geslacht de vogel heeft.

Mannen die behalve gepareld ook nog bont zijn,
behouden veel langer hun parels (vaak meerdere jaren).

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Kirsten

Citaat van: Bert_85 op  8 januari 2008, 21:06:50
Best is minimum een maand of 4 te wachten.
Als je daarvoor al een veertje uittrekt, is de kans nog heel groot dat het gepareld teruggroeit,
ongeacht welk geslacht de vogel heeft.

Hier sluit ik me bij aan,. het klopt dat als ze jong zijn gewoon nog opaline veren terugkrijgen. Dna is de enige optie ben ik bang. Soms kan je gevoelsmatig wel iets over het geslacht zeggen, zeker als je vaker jongen van het betreffende koppel hebt gehad, maar het blijft een gok en ik weet niet hoe zeker nieuwe eigenaren het willen weten.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

nick01

rianne.
het is wel handig maar dan doe je t niet ten goede van de vogel maar ten goede voor je portemonnee.
als je t dan echt goed wilt doen , er zijn geslachtsbepalingen voor 15 euro , bereken dat dan door.

bert
inderdaad als er ook bont in zit kunnen de mannen de parels heel lang met zich mee dragen.
sterker nog ik heb bontgeparelde witmasker poppen gehad die een heel groot deel verliezen.
wat ze overhouden blijft wel strak getekend.
dus dat bont doet echt iets met de parels.

ik verkoop mijn vogels als zijnde t geslacht (mits je dat weet) of als onbekend.
wie de test wil betalen mag dat wie dat niet wil .......... moet dan maar ff verder zoeken ;D.
voor deze doeleinden worden hier geen veren getrokken.
met zo'n test weet je het zeker plus dat je gewoon alle jongen kunt laten testen (waarvan je het niet weet) en dat gewoon doorberekend.
als iemand echt een man of een pop wil hoeft dat toch geen probleem te zijn ???

Karin

Citaatrianne.
het is wel handig maar dan doe je t niet ten goede van de vogel maar ten goede voor je portemonnee.

Nick, pas op wat je zegt hè ! Je zegt nu dus dat ik de geslachten wil weten ten goede van mijn portemonee. Iedereen die mij maar een klein beetje kent weet dat ik alleen het beste voor mijn jongen wil en als ik het alleen maar voor mijn portemonee doe dan was ik alle jongen al 3 keer kwijt geweest. Als mensen bij mij al 2 valkjes vandaan hebben en het zijn 2 mannen en ze willen er 2 popjes bij dan is het handig om te weten wat het is. De DNA test kost 22,50 ( ik hou het voorlopig bij Gendika omdat die zich al jaren goed bewezen heeft en ik er heel tevreden mee ben, binnen een paar dagen de uitslag en alles netjes afgewerkt ) en als ik dat standaard ga doorberekenen wordt  het wel erg duur. Zeker als de rest van het nest niet getest hoeft te worden. Voor een papegaai of andere dure vogel valt het weer mee.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

nick01

ik bedoel niet jou speciefiek he karin.
oke je doet t niet voor t geld , maar wat schiet de vogel er mee op dat je hem/haar een veer uittrekt?
wordt ie er ook maar iets beter van?
ik vindt t uit diervriendelijk oogpunt een belachelijk iets , je mag t oneens zijn met me , is jouw goed recht maar dit is mijn mening en ik hoop op een logisch antwoord op mijn vraag 3 regels omhoog.

Karin

9 januari 2008, 01:19:57 #11 Last Edit: 9 januari 2008, 01:24:02 by Karin
Citaat van: nick01 op  9 januari 2008, 00:27:51
ik bedoel niet jou speciefiek he karin.
oke je doet t niet voor t geld , maar wat schiet de vogel er mee op dat je hem/haar een veer uittrekt?
wordt ie er ook maar iets beter van?
ik vindt t uit diervriendelijk oogpunt een belachelijk iets , je mag t oneens zijn met me , is jouw goed recht maar dit is mijn mening en ik hoop op een logisch antwoord op mijn vraag 3 regels omhoog.

Ja hoor, ze worden er zeker beter van, want ik zou er dus al diverse kunnen reserveren bij mensen waarvan ik weet dat ze ontzettend goed voor de valkjes zullen zijn omdat ze al bij mij valkjes vandaan hebben en ze het daar geweldig hebben. Heb jij ooit bij jongen veren getrokken ? Dan weet je dat ze er niet eens op reageren, ze geven geen kik, blijven lekker doorknabbelen aan het trosgierst terwijl ik het doe. Ik heb het dan dus over gewone veren, geen vliegpennen of staartpennen. Die heb ik nog nooit getrokken en weet dus niet hoe ze daar op zouden reageren. Ik ken diverse mensen hier die het wel doen, en zij hebben ook alleen het beste met hun valken / jongen voor. Alleen ik heb het dus nog nooit gedaan. Ene.... als ik het voor het geld deed kan ik beter een krantenwijk nemen hoor. Ik ben net weer 2 uur met de jongen bezig geweest, 2 uur kranten rondbrengen per dag... reken maar uit  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

•=Bonnie=•

Citaat van: nick01 op  8 januari 2008, 23:51:51
ik verkoop mijn vogels als zijnde t geslacht (mits je dat weet) of als onbekend.
wie de test wil betalen mag dat wie dat niet wil .......... moet dan maar ff verder zoeken ;D.

En voor deze test hoef je geen veren te trekken?  ???

nick01

klopt bonnie.
daarom doe ik ook geen dna test , met wie wel een test wil laten doen bedoel ik andere kwekers.
met zo'n test hoef je immers maar 1 keer te trekken en als je t zelf doet kan t dus zijn dat je t nog niet goed weet.
nogmaals hier is het gewoon ik weet t of ik weet t niet........... weet ik t niet koop je m op de gok of je zoekt verder klaar.
vaak heb ik combinaties waarvan ik dus weet of t een man of pop is.
en ook ik raak alles vrij snel kwijt.

karin.
nog snap ik t niet hoor.
die vogel komt ook wel bij iemand terecht die er goed voor is en niet uitmaakt of t een man of pop is.
ik trek alleen wel eens een bloedpen en dit zijn dan vaak vleugelpennen en dat doet ze wel iets.
niet veel als je t goed doet maar wel iets.
ik blijf er bij dat t ten goede komt van de koper of verkoper en niet direct van de vogel.
of dat dan financieel is of niet moet je maar zelf invullen.
als voorbeeld een wormenkuur is geen pretje voor de vogels als je t via de bek indiend maar dit doe je ten gunste van de vogel want anders kan ie er immers aan dood gaan.
dan van ik t niet erg om de vogel t tijdelijk ongemakkelijk te maken snap je hoe ik t bekijk?

maar goed er is nog een heel groot verschil met jullie en mij .....
ik ben tegen handopfok.
bij mij worden vogels nooit aangeboden voor ze zelfstandig zijn , tenzij ik genoodzaakt ben.
v.b. 1 van de ouders gaat dood of t dreigt helemaal mis te gaan met nog in blok open met jongen in een voliere dat anderen beginnen te irriteren.
mijn kijk hier op is (en dat heb ik zelf ondervonden) zodra ze zelfstandig zijn kunnen ze met geduld en liefde nog makkelijk even tam worden als handopfok.
ik vindt t niet natuurlijk , dit is offtopic maar dit kan wel 1 van de redenen zijn waarom ik er anders naar kijk.

Karin

Citaatmaar goed er is nog een heel groot verschil met jullie en mij .....
ik ben tegen handopfok.
bij mij worden vogels nooit aangeboden voor ze zelfstandig zijn , tenzij ik genoodzaakt ben.

Hm, hoe komen we ineens op het onderwerp handopfok bij het subforum mutaties  ??? Er zijn hier maar weinig kwekers die jongen voor handopfok verkopen en als het nodig is om de jongen toch met handopfok groot te brengen gaan ze pas weg als ze helemaal zelfstandig zijn. Ik ben als kweker er verantwoordelijk voor. Dus blijven ze hier tot ze geen pap meer hoeven. Ik ga niet die verantwoordelijkheid doorgeven aan een toekomstig valkjesbaasje met de grote kans dat het mis gaat tot groot verdriet. Hoe je daar dus op komt dat "wij verentrekkers ook voor handopfok zijn" is me een raadsel  ??? ??? ??? Misschien eerst je er even in verdiepen voor je dit soort uitspraken doet.

Ik denk dat we te ver afdwalen dus ik ga mijn eigen begonnen topic op slot zetten  ;D Ik heb mijn antwoord gekregen en ben er dus achter gekomen dat het niet veel nut heeft om veertjes te trekken bij pareltjes om zelf het geslacht te weten te kunnen komen. Overigens..... voor een DNA test heb je 5 - 7 veren minimaal nodig, dus ook dan moet er meer dan 1 veer geplukt worden.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves