15 mei 2025, 08:40:38

Wondje verzorgen

Gestart door RichardL, 12 januari 2008, 19:09:25

« vorige - volgende »

RichardL

12 januari 2008, 19:09:25 Last Edit: 12 januari 2008, 19:12:11 by RichardL
Ik heb vandaag (12-01-08) samen met mijn vriendin een Valkparkiet gekocht. Éen tamme was er, die werd ligt gebeten en daarna kwam er een beetje bloed uit het wondje (veer er uit getrokken?). Nu vertelde de winkelier dan het af en toe met een watje en gekookt water schoongemaakt moest worden, maar ik ben benieuwd of dit wel klopt..?

En als dit klopt hoe kan het dan het beste worden schoongemaakt?

Alvast bedankt,
Richard

Rianne

Blijft het wondje bloeden? Als het een droge wond is zou ik er verder van af blijven en in de gaten houden of het valkje er aan gaat zitten peuteren of niet.
Is het een grote wond of valt het mee?
Als je gaat schoonmaken, inderdaad water koken en dan af laten koelen.

RichardL

Het wondje is volgens mij niet echt groot maar eromheen is allemaal bloed. Als ik het met water en een doekje schoonmaak komt er wel bloed vanaf. Het bloed zit ook op de veren en dat krijg ik er niet af. Gaat dit niet infecteren? Het bloed druipt er ook niet vanaf behalve als je het aanraakt. Dan komt er wel bloed op je vinger. Ik weet niet of dat normaal is want het is al vanmiddag gebeurt.

Nadja

Hoi Richard,

Het kan zijn dat het wondje gaat bloeden omdat je er aan zit. Het bloed dat is gestold op de veertjes daar hoef je je geen zorgen over te maken, daar kunnen geen infecties optreden. Kijk eens of je bloed ziet druppelen. Als dat zo is moet je even naar een dieren arts. Als er niets druppelt dan zou ik er vanaf blijven, want anders maak je het misschien weer open... Heb je het al schoongemaakt? Dan hoef je er verder niets aan te doen, alleen in de gaten houden of de valkparkiet eraan zit. Wat voor bodembedekking heb je? Houtsnippers zijn aan te bevelen. Als je zand hebt dan kan dit opstuiven en in het wondje komen. Zand is sowieso niet zo heel verstandig, aangezien het kan stuiven en ze het stof in kunnen ademen. Het is niet zo hygiënisch. Nou, veel succes ermee.

Groetjes Nadja

Yvette

Mijn DA heeft destijds ook afgeraden om aan het wondje te zitten

RichardL

Ik heb het eenmalig schoongemaakt, verder niets meer aan gedaan, Coco (de vogel die we zojuist benoemd hebben) heeft volgens mij ook nergens last van, hij moet nog wel wennen aan mij en het nieuwe huis en natuurlijk de mooie nieuwe kooi.

Op de bodem ligt geen zand noch houtsnippers, het is bedekt met Corn Cad o.i.d. Dit heeft de dierenwinkel mee aanbevolen.

Bedankt voor al jullie snelle reacties!

Groeten van Richard en Coco