16 april 2024, 09:05:54

Voor de puzzelaars...

Gestart door Rianne, 7 januari 2008, 14:31:08

« vorige - volgende »

Rianne

Uit koppel opaline split cinnamon lutino geelwang x cinnamon opaline geelwang bont zijn de volgende jongen gekomen:

2 cinnamon opaline geelwangen (deze zullen dan split lutino zijn)
1 cinnamon opaline lutino geelwang
1 cinnamon opaline lutino

De cinnamon opaline lutino geelwang heb ik zelf. Als ei is ze uitgebroed bij een bevriende kweker (Bonnie) en die heeft haar op mijn verzoek gekortwiekt.

Echter, dit valkje fluit als een kerel en heeft ook fluitjes van mij overgenomen. Er is een geknipte vleugelveer uitgevallen en inmiddels is er een nieuwe veer teruggegroeid... Maar dan zonder spots. Haar staart is geel, geen visgraatmotief in te zien en ook de geparelde veertjes die uitgevallen zijn lijken wel wit terug te groeien.

Ik zal proberen een goede foto te maken van alles maar ze is niet tam dus moet iemand haar al vasthouden om alles goed te kunnen bekijken.

Volgens berekeningen kan dit geen man zijn, zelfs niet via crossover. Fallow is ze niet, de vleugelveer is niet bruin aan het uiteinde. Hoe kan dit nou? Ouderkoppel zit apart dus vreemdgaan is er niet bij.

Rianne

7 januari 2008, 14:42:13 #1 Last Edit: 7 januari 2008, 14:55:52 by Rianne
Foto's zijn een beetje groot maar wilde ze niet verkleinen omdat het dan moeilijker te zien is.

Van bovenaf gezien. Het is net of er niet geparelde veertjes terugkomen boven op de rug.


De rug


De nieuwe vleugelveer + gele staart


De onderrug


Schouder


De oude vleugelveren met gele strepen en spots


Nogmaals maar dan met nieuwe veer erbij


De laatste 2 foto's, de nieuwe veer, die naar mijn idee een minder felle spot of zelfs geen spot meer laat zien.


Van dichtbij



•=Bonnie=•

Jemig Rianne... het lijkt echt wel een vent, ze heeft veeeeeeeeeeeel minder parels dan toen ze nog hier was...  :o ::)

Maar dat zou niet kunnen.. waar heb jij de ouders vandaan?

Rianne

Paps komt uit Belgie, bij B. v B. en de moeder komt ook uit Belgie maar ik weet de naam van die kweker niet. Iemand had haar voor me meegenomen naar Nederland.

Rob S

Ben je nu niet heel erg blij dan dat het een man blijkt te zijn, daar zijn er maar heel weinig van toch

Bert_85

Rianne,

Ik heb een vergelijkbare vogel zitten, een bronze fallow opalinelutinogeelwang pop.
Ze heeft dus wel geen cinnamon in zich, en in de plaats daarvan bronze fallow.

Mijn vogel vertoont heel wat gelijkenissen met de jouwe:

- langste vleugelpennen hebben geen zichtbare spots en zijn wit.
- visgraatmotief is niet meer zichtbaar, hoewel de staart nogal geel gekleurd is onderaan.
- geen bruin verkleurde uiteinden van de vleugelveren!
Maar wel bronze fallow.

Zou het niet kunnen dat jou valk ook bronze fallow is? Aangezien jou oudervogels uit belgie komen, waar een aantal kwekers zitten die deze kweken (bronze fallow opalinelutinogeelwang) en ook splitten ervan. Ook bij mijn valk zie je geen bruine kleur op de uiteinden van de vleugelpennen, maar ze is wel fallow hoor.

Hier nog een foto (met links een gewone bronze fallow).
Dit was toen ik haar net had:



Ik heb wel niet opgemerkt dat de parels bij mijn valk minderen.

Momenteel ziet ze er zo uit, wat meer gele schijn (na de jeugdrui) maar de rest nog altijd hetzelfde:



Ik ben er vrij overtuigd van dat de mijne een pop is.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

•=Bonnie=•

Citaat van: Rianne op  7 januari 2008, 15:32:34
Paps komt uit Belgie, bij B. v B. en de moeder komt ook uit Belgie maar ik weet de naam van die kweker niet. Iemand had haar voor me meegenomen naar Nederland.


De eerste kweekte ook met cinnamon-opaline-geelwang bonzefallow. Daar komt mijn koppel vandaan wat weer de ouders zijn van Sebastiaan van Kirsten.

Die van Kirsten heeft geen fallow vleugeltippen en zij heeft bedacht dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat mijn koppel een split bont draagt en Sebastiaan een cinnamon-opaline-geelwang bont bronzefallow is... Uit mij koppel kunnen evenmin lutino mannen komen als uit de jouwe.

Er zit niet veel anders op dan gewoon af te wachten, als Dani een man blijkt en het is een cinnamon-opaline-lutino-geelwang dan kan je er gewoon een bonte pop bij zetten en en moet je 100% cinnamon-opaline-lutino-geelwang popjes kunnen kweken. Komt er dan alleen wildkleur(?) en bont uit dan is het toch bronzefallow waar je mee te maken hebt.

*Esther*

of dan toch eerst maar een dna test ;) ;D

Rianne

Ik denk dat ik ook voor een DNA test kies. ;D Het zou best kunnen dat er bronze fallow in zit, ik weet ook dat er veel met fallow is gekweekt in Belgie. Het zou toevallig zijn maar goed. Maar hoe zit het dan met de gewone lutino die ook uit dit koppel is geboren?

•=Bonnie=•

Sja ik weet het ook niet Rianne... van die gewone lutino, als dat een echte lutino is, dan moet de man daar split voor zijn.

Dan zou ie dus opaline split cinnamon-geelwang / lutino bronzefallow (bont?) zijn en de pop een cinnamon-opaline-geelwang bont split bronzefallow. Dan was de lutino geen reversed crossover ook ;)

Als Dani een man is kan het geen lutino zijn, dat is in elk geval zeker.

DNA test kan maar tenzij er uit blijkt dat Dani een pop is los je het raadsel er niet mee op natuurlijk  :)

Rob S

En als Dani een popje is, hoe wil je dan de verdwijnende stippen op de onderkant van de vleugels verklaren ;)

Het lijkt mij dat Dani een mannetje is, maar goed, wie ben ik :P

Bert_85

Hoi,

Er zit zeker lutino in de vogel van Rianne hoor, die bleke kleur komt zeker niet alleen door bronze fallow, als dat er al in zit.

Bronze fallow zou ook kunnen verklaren waarom de pareltekening zo goed zichtbaar en fel geel is. Hoewel er ook lutino opalines bestaan waarbij dit het geval is zonder bronze fallow.

Het zal zowiezo een twijfelgeval blijven tot je er mee kweekt  :)

Ik ben wel eens benieuwd naar de uitslag van die DNA test.
Moest dat echt een man zijn ...   :o

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Rianne

Het viel ons wel meteen van begin af aan op dat de ogen feller rood waren als die van bijv een albino. Er zou best fallow in kunnen zitten. Maar dat verklaart niet het gedrag en de verdwijnende parels. Al zou ze bont zijn, zou dat nog kunnen want haar moeder lijkt mij ook minder gepareld sinds dat ik haar net had.
Ik wacht het nog even af, het ouderkoppel heeft nu een blok en hopelijk loopt het straks wat gelijk op met de pleegkoppels bij Lin zodat de eitjes overgelegd kunnen worden.

•=Bonnie=•

Citaat van: Bert_85 op  7 januari 2008, 23:51:33
Hoi,

Er zit zeker lutino in de vogel van Rianne hoor, die bleke kleur komt zeker niet alleen door bronze fallow, als dat er al in zit.

Bronze fallow zou ook kunnen verklaren waarom de pareltekening zo goed zichtbaar en fel geel is. Hoewel er ook lutino opalines bestaan waarbij dit het geval is zonder bronze fallow.

Het zal zowiezo een twijfelgeval blijven tot je er mee kweekt  :)

Ik ben wel eens benieuwd naar de uitslag van die DNA test.
Moest dat echt een man zijn ...   :o

Groeten,

Bert


Bert, (opaline)-cinnamon-geelwang bronzefallows zien er ook uit als lutino-geelwangen, ik heb er eentje in mijn handen gehad van Kirsten en je zag alleen een vage fallow waas op de vleugeltippen. De ogen van Dani waren EXACT zo trouwens en die van de lutino die in het nest zat waren donkerder, ik heb er nog close-up foto's van want Dani is bij mij uit zijn/haar ei gekropen samen met de lutino zus.

Als Dani van Rianne inderdaad een man is, waar het wel erg op lijkt, dan KAN hij niet lutino zijn uit het koppel dat ze heeft. Lutino mannen kweek je uitsluitend als de pop lutino is, en dat is de moeder van Dani niet.

Ik ben er dus van overtuigd dat als het echt een man is, het hier wel degelijk om bronzefallow gaat en als de vleugeltippen wit blijven zou het zelfs een bonte kunnen zijn. Vraag Kirsten maar naar haar Sebastiaan, en dat is een zoon van mijn koppel... bronzefallow split cinnamon-opaline-geelwang (bont?) x cinnamon-opaline-geelwang split bronzefallow (bont?). Kan dus ook geen lutino-geelwang man uitkruipen.  ;) Maar als je Sebastiaan ziet geloof je toch heus dat hij er 1 is.

Bert_85

Dat is inderdaad zo Bonnie.
Er bestaan heel lichte bronze fallows, en als die dan nog eens gecombineerd zijn met cinnamon lijken deze wel lutino. Maar meestal hebben ze dan toch nog een lichte bruine waas.

Het zou me toch verbazen moest de valk van Rianne geen lutino hebben, zelfs de vleugeltippen zijn spierwit.
Maarja ik kan me best vergissen hoor :)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be