Wildkleur+splits tegenover cinnamon bonte witmasker.. help?

Gestart door Lentemorgen, 3 januari 2008, 09:22:50

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Hallo!

Ik was al tijden op zoek naar een bont witmasker popje, en nou heb ik sinds gisteren contact met iemand die een cinnamon bonte witmasker pop heeft!

Ik ben hier dus superblij mee, en in mijn overenthousiasme ook al stiekem aan het berekenen welke mutaties er in de toekomst uit kunnen komen. Natuurlijk is het eerst afwachten of ze uberhaupt wel klikken, maar de voorpret is ook enorm leuk!

Ik ben dus aan het rekenen geweest en heb de mutatiecalculator gebruikt, maar hier en daar op het forum lees ik dat die niet helemaal klopt? Dus ik zou graag jullie mening nog eens willen horen, en of dit uberhaupt een leuke combi zou zijn?  :) Ik ben namelijk nog een leek op mutatiegebied, maar doe wel mijn best om het te snappen  ::)

Het mannetje is een wildkleur. De vader hiervan was een witmasker, en de moeder een bonte.
Dan zou hij dus bont en witmasker door kunnen geven toch?
Het popje is dus een Cinnamon bonte witmasker, maar bij popjes snap ik niet helemaal of ze dan ook nog splits hebben?  ???

Hier de berekening:

Moeder:bont witmasker cinnamon
Vader:wildkleur split voor bont witmasker

man afkomst:
25% wildkleur split voor bont witmasker {X2: cinnamon}
25% witmasker split voor bont {X2: cinnamon}
25% bont split voor witmasker {X2: cinnamon}
25% bont witmasker split voor {X2: cinnamon}

pop afkomst:
25% wildkleur split voor bont witmasker
25% witmasker split voor bont
25% bont split voor witmasker
25% bont witmasker

Zoals je zit maakt de calculator van de splits van mijn mannetje "bont witmasker", maar bedoelt hij dan niet bonte witmasker? want volgens mij kan mijn mannetje dat niet doorgeven. Ik heb dus het gevoel dat het daar fout gaat?

Klopt dit? Of zou het vrouwtje nog splits kunnen hebben waardoor er nog een toevoeging bij moet? Roept u maar, want ik heb geen idee of ik het wel goed heb ingevuld  ;D

Alvast bedankt voor alle hulp!

*Esther*

Citaat van: Lentemorgen op  3 januari 2008, 09:22:50
Hallo!

Ik was al tijden op zoek naar een bont witmasker popje, en nou heb ik sinds gisteren contact met iemand die een cinnamon bonte witmasker pop heeft!

Ik ben hier dus superblij mee, en in mijn overenthousiasme ook al stiekem aan het berekenen welke mutaties er in de toekomst uit kunnen komen. Natuurlijk is het eerst afwachten of ze uberhaupt wel klikken, maar de voorpret is ook enorm leuk!

Ik ben dus aan het rekenen geweest en heb de mutatiecalculator gebruikt, maar hier en daar op het forum lees ik dat die niet helemaal klopt? Dus ik zou graag jullie mening nog eens willen horen, en of dit uberhaupt een leuke combi zou zijn?  :) Ik ben namelijk nog een leek op mutatiegebied, maar doe wel mijn best om het te snappen  ::)

Het mannetje is een wildkleur. De vader hiervan was een witmasker, en de moeder een bonte.
Dan zou hij dus bont en witmasker door kunnen geven toch?
Het popje is dus een Cinnamon bonte witmasker, maar bij popjes snap ik niet helemaal of ze dan ook nog splits hebben?  ???Als je in de calc. kijkt zie je dat popjes sommige splits (het bovenste rijtje) niet kunnen hebben omdat dat nu eenmaal erfelijk gezien niet kan. Geslachtsgebonden noemen ze dat met een mooi woord. ;)

Hier de berekening:

man afkomst:

pop afkomst:
25% bont witmasker

Zoals je zit maakt de calculator van de splits van mijn mannetje "bont witmasker", maar bedoelt hij dan niet bonte witmasker? dit snap ik niet wat je er mee bedoelt? bont of bonte, bedoel je dat verschil? Dat is verschil tussen schrijf en spreektaal. Er wordt hetzelfde mee bedoeld. want volgens mij kan mijn mannetje dat niet doorgeven. Je mannetje kan dat wel doorgeven zolang hij er een popje voor heeft die ook de juiste splits heeft, en dat is zo in jouw geval!Ik heb dus het gevoel dat het daar fout gaat?

Klopt dit? Of zou het vrouwtje nog splits kunnen hebben waardoor er nog een toevoeging bij moet? Roept u maar, want ik heb geen idee of ik het wel goed heb ingevuld  ;D

Alvast bedankt voor alle hulp!

man afkomst:

pop afkomst:
25% bont witmasker

Dit is een calc van kirsten munson , die verteld hetzelfde. :D

Ik hoop dat je het een beetje snapt?

gr Esther

Lentemorgen

Bedankt! Ik snap hem bijna helemaal!

Alleen kan het popje volgens de kweker ook nog eens geparelde jongen geven. Dat snap ik dan niet precies? Dus dan is ze toch split voor gepareld?

Bert_85

2 zaken die belangrijk zijn bij de mutaties van jou valken:

1. bont en witmasker zijn 2 aparte mutaties. Ze worden dus ook apart doorgegeven. Ze kunnen wel samen zichtbaar zijn in 1 vogel. Dus split bont witmasker, of split bonte witmasker is eigenlijk: split bont, split witmasker.

Om het een beetje verwarrend te maken...  ;) :
Meerdere geslachtsgebonden mutaties kunnen in bepaalde gevallen wel samen worden doorgegeven, als ze op hetzelfde chromosoom liggen.

2. Zoals Esther al zei, popjes kunnen nooit split zijn voor de geslachtsgebonden mutaties, deze zijn:

- lutino
- geelwang
- cinnamon
- GEPARELD

Dus je popje kan niet split zijn voor gepareld, bestaat niet!
Je kan wel geparelde jongen uit dat popje krijgen als de man gepareld is, of split daarvoor.

Hopelijk heb ik je hiermee wat verder geholpen  :)

Groeten,

Bert

Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Rianne

Bont en witmasker zijn splits die niet op x1 of x2 zitten. :)

Gerda

Dit is denk ik wel een leuk stukje voor je om door te lezen:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19896.0.html

En inderdaad, als het popje niet gepareld is kan ze het niet doorgeven aan haar jongen. Lees maar het stukje over geslachtsgebonden mutaties.

Groetjes, Gerda