28 maart 2024, 19:11:34

Tam na overlijden partner

Gestart door Annelies, 4 januari 2008, 15:16:59

« vorige - volgende »

Annelies

Hallo ieder,

Ik had 2 valkjes van 7 maanden, 1 (Pino) was echt een supervogel lekker tam heerlijke kroeler.
Zijn/haar vriendje Bert is een vogel met een eigenwijs karakter, is redelijk handtam, maar nu is het tragische geval dat Pino een epileptische aanval heeft gehad waar hij niet uit is gekomen en helaas is overleden. Hij was van mijn dochter (4 jaar) en die is nu echt overstuur. Pino is nu 2 dagen dood en ik probeer nu alle aandacht op Bert te vestigen, misschien dat hij nu meer intresse in ons heeft.
Wij hopen nog steeds dat we Bert zover krijgen dat hij ons leuk gaat vinden en ook lekker tam wordt.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en ons tips kan geven, wel ben ik volop met het stappenplan bezig maar volgens mij blijft hij toch een beetje afzijdig.
Wij hopen op super tips, heb er een gekregen en dat is zijn voer weg halen en met trosgierst lokken , maar ik vind dit zo zielig hij hoeft van mij geen honger te lijden.

Alvast bedankt

Annelies  ???  ???

Nadja

Hoi Annelies,

Wat erg van Pino! Het is goed dat je het stappenplan volgt, dit is de beste manier om vogels handtam te krijgen. Lokken met trosgierst is een goed idee, maar je hoeft niet het voer weg te halen hoor! De meeste vogels zijn sowieso al gek op trosgierst en komen hier op af. Voer weghalen vind ik niet verstandig, aangezien vogels snel verhongeren en/of vermageren. Je moet vooral veel met je Valkje bezig zijn en probeer of hij trosgierst uit de hand wil eten. Lees anders ook eens de tips op dit topic:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,27187.0.html
Succes,

Groetjes Nadja

bargram

Hallo Annelies,

Wat naar dat Pino is overleden.

Wij hebben net dezelfde situatie meegemaakt. Ons 10 jaar oude valkje Willem, die supertam was, is 2 weken geleden overleden en nu is Fonsje  alleen achtergebleven. Fons was al wel handtam, maar is nooit heel erg aanhankelijk geweest. Nu zn maatje echter is verdwenen, trekt Fons veel meer naar ons toe en is hij veel tammer geworden.

Mijn advies zou zijn veel aandacht aan Bert te besteden en gewoon het stappenplan te volgen. Met veel geduld moet dat werken, en wellicht wordt Bert door het verlies van Pino ook wat aanhankelijker naar jullie toe.

Zijn jullie eventueel van zins om een weer een 2e valkje te nemen? In dat geval kun je het beste een valkje erbij zetten dat al goed handtam is. Dat kan Bert overhalen om ook aanhankelijker naar jullie te worden.

groetjes,

Barbara

Annelies

Hoi Nadja,

Bedankt voor je reactie en nee we gaan het voer niet weghalen voor mijn gevoel is dit zeker geen oplossing.


Hoi Barbara,

Dank je wel voor je reactie en ja we hebben al een nieuwe valk besteld, de kweekster gaat er helemaal voor om weer een nieuwe Pino voor mijn dochter te maken, en dan maar hopen dat het Bert over de streep trekt, wat ik wel betwijfel want Pino is het ook nooit gelukt.
Als Pino lekker bij ons zat dan ging Bert heel hard zitten schreeuwen in de kooi, alsof hij zeggen wilde he kom is terug.
Ik hoop dat we snel weer een nieuwe hebben en zeker voor mijn dochter want die is toch wel intens verdrietig.

Groetjes voor jullie beide

Annelies