10 mei 2025, 19:16:19

Bloedende vleugel

Gestart door brigitte van cappelle, 10 oktober 2003, 22:32:22

« vorige - volgende »

brigitte van cappelle

>:( Ik heb een probleem. Een paar weken geleden heb ik een jonge valk van 7 weken gekocht. Nou hebben de mensen in de dierenwinkel zijn vleugel geknipt.  :o De vleugel is nog steeds niet aangegroeid en regelmatig heb ik al gezien dat mijn valkje onder het bloed zit omdat de vleugel begint te bloeden. Ik vraag mij dus af: is dit erg? is de vleugel verkeerd geknipt? komt het nog wel goed en wat kan ik eraan doen?
Groetjes! :-*

Paul

Hoi Brigitte,
Dat bloeden is zeker niet goed in elk geval.
Waar bloed de vleugels als er bloed uit komt?
Als de veerpennen te kort zijn afgeknipt kan hij daar inderdaad ook uit gaan bloeden :-(
Die vleugel groeid trouwens niet aan hoor, wat is afgeknipt word nooit meer langer maar in de rui verliest ie zijn afgeknipte veren en dan komen er nieuwe.
In jouw geval met een jong valkje kan dat dus nog ruim een half jaar duren voor de nieuwe veeren gaan komen :-(
Maar dat komt in elk geval wel weer goed alleen dat bloeden daar moet je wel mee uitkijken.
Kan je geen foto maken van de vleugel om te laten zien hoe het eruit ziet?

Groetjes, Paul

brigitte

hoi,
Ik zal van de week een keer een foto maken. Maar het bloed komt in ieder geval aa het uitende van 1 van de buitenste pennen. Hij is op het moment erg in de rui, de veren liggen overal!
Meestal als hij bloed lijkt het echt alsof er oorlog is geweest omdat hij fladdert met zijn vleugels dus dan zit het bloed overal..

Groetjes, Brigitte

Paul

Hoi Brigitte,
Als de vleugelpennen te kort zijn en het bloed komt echt daaruit dan moeten de pennen eruitgetrokken worden.
Je kan dat door een dierenarts laten doen die weet in elk geval hoe hij dat zo pijnloos mogelijk kan doen denk ik maar echt heel veel pijn zullen ze er niet aan hebben het is net als dat er bij mensen een haar word uitgetrokken.
en bloeden is dus echt niet goed en als het daaraan ligt is eruithalen het beste en er komt dan ook sneller weer een nieuwe pen terug.
Een te kort afgeknipte pen valt namelijk soms ook niet vanzelf meer uit :-(
Groetjes, Paul

Sanna

Hoi Brigitte,

Hoe is het nou met je vogeltje? Het bloeden moet je wel gauw wat aan doen hoor, zo veel bloed heeft een valkje niet... :(

Groetjes, Sanna

brigitte

:) Hallo,
Met Kissie gaat het nu redelijk goed. Er zijn veel veren uit gevallen en er groeien ook weer nieuwe aan. Hij heeft deze week in ieder geval geen last gehad van zijn vleugel.
Groetjes, brigitte