21 mei 2025, 18:58:01

Gechipt valkje, het kan dus wel?

Gestart door Lentemorgen, 6 januari 2008, 16:48:42

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Ik keek van de week op de site van Amivedi.nl, en zag daar bij "Gevonden" een valkparkiet staan met chipnummer?  :o

Ik dacht zelf dat het misschien toch om een ringnummer ging, dus heb ik even gebeld omdat ik toch wel geinteresseerd was of het nou echt om een onderhuidse chip ging, en het valkje blijkt inderdaad gechipt te zijn!

Ik wist dus helemaal niet dat dit kon. Zijn er mensen hier op het forum die hun valkje hebben laten chippen?

bobbie

Elders op deze site staat er ook een discussie over chippen van valkparkieten.

Ik heb toen mijn vogelarts gebeld en die vertelde mij dat  valkjes gechipt kunnen worden maar wel met een roesje.

Groetjes, Nel :)

Gerda

7 januari 2008, 15:38:59 #3 Last Edit: 7 januari 2008, 15:42:53 by Gerda
Uit eigen ervaring weet ik dat niet iedere dierenarts het wil doen. Ook bij het NOP worden alle vogels gechipt behalve alle kleine kromsnavels (zoals valkparkieten). Sommige dierenartsen vinden het te riskant blijkbaar omdat de chip in vergelijking met de borstspier waarin hij geimplanteerd moet worden bij een valkje erg groot is. En de risico's bij een zwervende chip (wat redelijk vaak zou voorkomen) is groter omdat het valkje zo klein is.

Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen met chippen van valkjes! Over het plaatsen van de chip, maar ook later, of de chip op de juiste plaats blijft zitten.

Groetjes, Gerda

bobbie

Met vogels chippen heb ik inderdaad geen ervaring.
Wel met Naira, mijn hond.

Die chip werd in haar nek geplaatst en binnen een paar maanden zat de chip op haar borstbeen.
Het klinkt niet onlogisch wat je schrijft Gerda.

Groetjes, Nel :)

Lentemorgen

Bedankt voor de info!

Ik zou het wel een geruststellende gedachte vinden wanneer mijn valkjes een chip zouden dragen, maar aan de andere kant vind ik het risico dat de chip en het roesje met zich meebrengen weer veel te groot.

Karin

De kans is ook heel klein dat als je valkje mét chip wegvliegt je het valkje via de chip terug krijgt. Als iemand een hond of kat vindt vinden z ede weg wel naar de dierenarts om op een chip te laten controleren, maar bij een vogel geven ze het hooguit op aan amivedi als je geluk hebt  ::) Het beste is : ramen en deuren ten alle tijden controleren voor ze los gaan !
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves