28 maart 2024, 22:27:18

'commando's'

Gestart door Saltytude, 2 januari 2008, 16:55:15

« vorige - volgende »

Saltytude

Heey, de parkiet die ik heb overgenomen blijkt echt super tam te zijn, nu mag ik hem nog slechts leren dat hij niet op mijn hoofd mag landen. Ik vroeg me af wat handige 'commando's/regels' zijn om te leren/aan te wennen en op wat voor manier. Welke woorden/fluittonen gebruiken jullie zoal bijvoorbeeld? Bij voorbaat dank,
nina

Jokekel

hey

Mijn valkje doet dat ook maar ik pak hem altijd weg.En nu blijft hij van m´n hoofd. :D

Nadja

Wat je vooral nooit moet doen is schreeuwen of schelden naar je valkparkiet. Het beste dat je kunt doen is de valk je vinger aanbieden als hij op je hoofd zit en hem op je schouder zetten. Uiteindelijk is de boodschap dan duidelijk en zal hij niet meer op je hoofd gaan zitten.

monkey

wat bij die van mij werkt is het bekende : " uh " wanneer ze wat doen wat niet mag. Wanneer dit echt niet helpt en ze blijven doen wat niet mag, zet ik ze terug in de kooi.

Nadja

Haha, ja dat werkt ook altijd goed! ;D ;D ;D
Vooral als ze zelf eigenlijk stiekem wel weten dat ze iets uithalen dat niet mag... Croky kijkt ook altijd op slinkse wijze of ik hem niet in de gaten heb. Als ik hem dan vervolgens waarschuw stopt hij zijn teentjes in zijn mond op een manier alsof hij ergens anders mee bezig was. :D 8) ::)
Een vinger omhoog houden en ermee zwaaien naar hem werkt ook altijd wel. Dan weet hij dat het menens is. (niet op dreigende wijze natuurlijk, je wilt je beestje niet bang maken)

bargram

Hallo Nina,

Onze Fons vliegt meestal naar onze schouders, maar landt ook regelmatig op onze hoofden. Geen probleem wat mij betrfet, is nou eenmaal makkelijker mikken dan een schouder... Hij stapt vervolgens ook direct over van mn hoofd op mn hand en weer op mn schouder. Als je dit consequent volhoudt snapt hij uiteindelijk wel dat de schouder de zitplek is en dat hij daarnaar toe moet. Gewoon geduld betrachten...

groetjes,

Barbara

Bello

Wij hebben het woord

Nee en foei

aangeleerd als ze op ons hoofd wilden gaan zitten en dan gelijk met je vinger ervoor houden zodat ze op je vinger gaan zitten.

Nu komen ze echt niet meer op ons hoofd zitten.

We moesten het wel vele malen zeggen maar uiteindelijk valt toch "het kwartje".

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Saltytude

heeft iemand ook nog ideetjes om 'leuke' dingetjes te leren?

Nadja

Bedoel je truckjes?
Je kunt ze leren om op een wc rolletje te lopen en om je potlood terug te brengen als je hem over de tafel gooit. En je kunt ze leren door je trui van de ene mouw naar de andere te lopen. Leer ze die truckjes alleen als ze het leuk vinden. Croky vindt de laatste twee truckjes wel leuk om te doen, maar dat wc rolletje vond hij maar niks, dus die heb ik hem niet geleerd.

Groetjes Nadja

Sjimmie

Ik heb 't niet op trucjes leren, als die zelf iets doet oke maar ik ga 'm niet verplichten om op een wc rolletje te lopen.
't is hier geen circus, 't moet wel een dier blijven en niet een of andere clown. ;)


Sjorsje :-)


Nadja

Nee hoor, dat vind ik ook,

Je moet gewoon kijken of ze iets leuk vinden. Voor hen is het vaak ook een spelletje. Vooral zonnebloempitjes apporteren vindt Croky leuk (hij brengt ze alleen niet terug maar vreet ze op :P). Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Sjimmie

Ja idd het moet leuk blijven ook voor de dieren  ;)
Als die zelf op een wc rolletje zou gaan lopen, prima maar niet dat ik 'm erop ga zetten en 'm ga dwingen  ;D
Dat zie je ook vaak met die papegaaienshow's, zijn intelligente dieren maar ik vind 't best zielig als ze gedwongen worden daartoe etc. ik heb het al niet op circussen met dieren (Renz bijv.) dus laatstaan zo'n papegaaienshow  ::)


Sjorsje :-)


Emely

Ik hoef tegen Paco maar "nee" te zeggen met een beetje strengere toon er in dan normaal en dan weet hij genoeg, hij probeert het altijd een keer of drie maar daarna word hij het zat dat ik steeds strenger "nee" zeg en dan stopt hij.

Paco zat ook altijd op mijn hoofd, tot ik Dobi kreeg. Die heeft bij Dorothé (Bello) ook al geleerd niet op het hoofd te gaan zitten dus toen moest Paco daar ook aan geloven. Dit is simpelweg gelukt door inderdaad steeds je hand/arm/vinger aan te bieden om op te gaan zitten en dan over te laten stappen op schouder.
Nu land hij nog wel eens op ons hoofd maar hoeven we onze hand maar omhoog te houden en dan hupt hij op onze hand/arm...

Inderdaad nooit schreeuwen of heel hard nee roepen of iets dergelijks, daar maak je geen vrienden mee met je valkje... en ze vergeten niks hoor! hahaha....

Liefs, Emely en de rest