16 april 2024, 23:02:03

tam maken lukt niet.

Gestart door Sander & Lenke, 2 januari 2008, 15:14:11

« vorige - volgende »

BaUkJe

Een aantal zeggen "mag die al uit zijn kooi" mijn vraag is nu: als die nog niet tam genoeg is kan hij dan al uit zijn kooi? Ik denk zelf van niet, maar ja... misschien denk ik fout.. Hopenlijk kan iemand het antwoorden? Gr Baukje

Anke

Hoi,
Het is voor ieder valkje anders, omdat ieder valkje anders reageert.
Zodra ik het gevoel heb dat een valkje mij voldoende vertrouwt (zodat ik het valkje ook de kooi weer in krijg zonder na te hoeven jagen...) laat ik het valkje uit de kooi.
Dit wil niet zeggen dat het valkje al helemaal tam hoeft te zijn.

Ik doe dat wel altijd op een dag dat ik verder nergens heen hoef, zodat ik indien nodig alle tijd heb om het valkje weer op een goede manier zijn kooi in te krijgen.

Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

BaUkJe

Dan wacht ik er liever nog even mee.... hij vind alles nog wel heel eng... maar die tijd komt wel!;) We gaan door! Bedankt voor de info! Ga het zeker proberen (op een saaie zondag bijvoorbeeld;))

Sander & Lenke

de laatste tijd gaat het wat minder. Hij vraagt wel constant om aandacht en is minder bang voor mijn hand, maar echt erop zitten wil hij niet meer.
Bovendien heeft hij het 1x klaar gekregen om aan de verkeerde kant te eten e nnu krijg ik hem niet meer aan de andere kant *zucht* het is zo'n slimmerik....
Groetjes,

Lenke & Sander

BaUkJe

Succes!!! Ik heb die van mij nog steeds niet op mijn hand gehad.... Geen eens een voetje, we houden vol Sander en Lenke!!!!! Niet opgeven! Doe ik ook niet ;) Gr Baukje

Sander & Lenke

Ik ben weer een stapje verder, hij heeft zojuist ruim op mijn hand gezeten. Een tussenstapje was er niet echt, wellicht dat hij af en toe een beetje op het uiteinde van mijn hand zat met 1 nagel, maar daarna stond hij plots op mijn hand. Hij heeft ook zitten eten op mijn hand, later ook enkele keren met een voetje.
Daarna was hij moe, dus heb hem eventjes met rust gelaten, maar nu begint hij weer te schreeuwen dat hij aandacht wil ;)
Groetjes,

Lenke & Sander

BaUkJe

Gaat weer goed hoor ik wel! ;) super! Was die van mij al zover, maar dat komt nog wel succes verder doeggg

Bello

Hoi Lenke,

Maar dat gaat de goede kant op zeg, als hij op de hand gaat zitten.

Wel hem volkomen negeren als hij om aandacht vraagt.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sander & Lenke

Citaat van: Bello op 20 januari 2008, 11:54:05
Hoi Lenke,

Maar dat gaat de goede kant op zeg, als hij op de hand gaat zitten.

Wel hem volkomen negeren als hij om aandacht vraagt.

Dorothé


probeer hem zo gek te krijgen dat als hij om aandacht schreeuwt hij geen aandacht krijgt, als hij fluit (hij heeft een deuntje dat hij altijd gebruikt als hij aandacht wil), dan krijgt hij meestal wel aandacht. Dit werkt heel goed en zorgt er voor dat wij onverstoord gesprekken kunnen voeren met mensen, zonder een krijsende vogel.
Groetjes,

Lenke & Sander

Sander & Lenke

oef, het gaat nu iedere keer makkelijker, maar heeft iemand een oplossing voor zijn nagels? mijn hele hand staat onder de schriemen en krassen, en dat doet echt zeer!
Groetjes,

Lenke & Sander

Bello

21 januari 2008, 20:01:19 #25 Last Edit: 21 januari 2008, 20:03:45 by Bello
Hoi Lenke,

Wij hebben zp'n slijtstokken in de kooi die zijn er verschillende kleuren, dan hoef je ook zijn nagels niet te laten knippen.



Groetjes Dorothé

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sander & Lenke

toch ben ik benieuwd hoe ik nu weer verder moet. Hij gaat zonder enig probleem op mijn hand zitten, is daar niet bang voor ,alleen als ik gekke dingen doe met mijn hand (naar een andere stok toe, te snel omhoog ed) springt hij eraf.
Ik krijg hem echter ECHT niet zo gek dat hij erop klimt zonder eten. Hij klimt, ziet geen eten en klimt er weer vanaf, gaat naar de andere kant van de kooi en je ziet hem denken "bekijk het even!"
Groetjes,

Lenke & Sander

cathy

hallo,

hihi "bekijk het maar" ja da zie ik de mijne ook af en toe denken  ;D heel grappig

ik heb mijn valkparkiet uit de dierenwinkel. hij was 2 jaar en na 4 maand intense training is hij zelfs zo tam dat ik hem mag wrijven op zijn kopje!!

mijn manier:
zijn voeding (zaadjes + snoepstok ofzo) uit zijn kooi nemen voor een uurtje. En daarna u hand met zaadjes in zijn kooi plaatsen.
IN begin vlak aan zijn stokje. Maar naarmate dat hij het gewoon u hand iets meer van zijn stok verwijderen. Zodat hij zijn kopje verder moet strekken.

Herhaal dit zeker elke dag. Liefst zelfs als je van u werk thuis komt en voor je gaat slapen ofzo. Dat er even tijd heeft tussen gezeten. Geen dag schrikkelen.

Ga ook af en toe eens met u hand in de kooi om vb even aan een stokje ofzo te komen. Kwestie dat hij u hand leert kennen.  Ga met u open hand niet rechtstreeks naar de vogel!! Blijf laag, aan zijn poten. (minder schrikwekkend, zelf ook nog maar pas geleerd!!!)

Vergeet niet nadat hij uit u hand heeft gegeten zijn voedsel terug te zetten!!!!!!


Zeker niet uit de kooi halen als hij u hand nog niet gewoon is. Want anders moet je hem vangen met een doek. Dit geeft veel stress voor de vogel. Zelf meegemaakt :)

veel succes en vooral veel geduld en oefenen!!

groetjes

Sander & Lenke

mijn hand is het probleem niet meer, daar is hij echt niet bang meer voor. Alleen af en toe vijandig, als hij geen zin heeft, maar bang? nee, dat absoluut niet.
Hij heeft gewoon geen zin om tek omen als er niets te halen valt. Is er voer? zit hij zonder problemen op mijn hand, kan mijn hand schudden, hem op een andere tak zetten, moet hem er echt met moeite vanaf krijgen zolang er eten in mijn hand is. Maar is het eten weg? Dan gaat hij naast mijn hand zitten pitten, want waarom erop? Daar is niets te halen.
Groetjes,

Lenke & Sander

Sander & Lenke

ondertussen zijn we op een hele andere toer: de pubertoer.
Lekker gillen als er niemand dicht genoeg in de buurt is en vooral het op mijn hand zitten heeft een nieuwe dimensie gekregen: Meneer heeft namelijk ontdekt dat het nut kan hebben! Heerlijk met zijn kont over mijn hand heen wrijven. Daar heb ik dus geen zin in, dus ik sta het niet toe, maar het is toch lachwekkend hoe tam hij dan ineens is. Ik kan letterlijk ALLES doen, en hij blijft zich alleen maar in alle bochten wringen om aan zijn trekken te komen. Het blijven toch comische beesten!
Groetjes,

Lenke & Sander