25 april 2024, 17:26:33

tam maken lukt niet.

Gestart door Sander & Lenke, 2 januari 2008, 15:14:11

« vorige - volgende »

Sander & Lenke

Wij hebben een valkje, dat niet meer de jongste is en hebben dit beestje nu een half jaar. Hij is goed gewend.
We zijn zover dat hij uit je hand eet, maar hij vertikt het om op je hand te stappen. Als je de trosgierst zo neer legt dat het niet anders kan word hij agressief en gaat hij naar je hand happen. Bovendien is de trosgierst daar niet interessant genoeg voor.
Andere vruchtjes oid hoeft hij niet.
Ik begrijp dat we met een ouder valkje wat meer tijd moeten nemen, ik denk dat hij nu ruim een jaar is. Toch zou ik graag willen proberen hem verder tam te krijgen.
Iemand tips?
Groetjes,

Lenke & Sander

Anja

Hoi hoi,

Heb je het stappenplan al geprobeerd?

Zie onderstaande link.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/tammaken.htm

Verder is er echt heel veel geduld voor nodig en regelmaat.

Ik hoop dat het je toch gaat lukken.

Groetejs Anja

Nadja

Het is inderdaad moeilijk om een ouder valkje tam te maken.
Je moet heel veel geduld hebben, de ene valk is namelijk van zichzelf al tammer dan de andere. Op vaste tijden de valk uit de kooi (proberen) te halen wil vaak wel helpen. Als een valk uit je hand eet ben je al een eind hoor! Dat getuigt van vertrouwen. Gewoon blijven proberen.

Groetjes Nadja

Anke

2 januari 2008, 21:17:12 #3 Last Edit: 2 januari 2008, 22:17:17 by *Anke*
Hoi,
Zoals hiervoor gezegd is het al heel wat dat het valkje al uit je hand eet.
Hoe laat jij je valkje uit je hand eten?

Het is bij mij bij de meest bange valkjes zelfs gelukt door het heel langzaam op te bouwen.

Neem een stukje, leg je hand plat op een stok en laat de trosgierst onder je hand uitsteken. Eet hij dat goed maak het dan wat korter zodat hij in de buurt van je hand moet komen.

Doet je valkje dat, klem dan een stukje tussen twee vingers. Zodat hij de trosgierst tussen je vingers uit moet eten. Dat is best al heel eng!!

Als je valkje dat goed doet doe je er een vinger bij zodat het valkje twee vingers moet overbruggen. Ga zo door en voer telkens de afstand wat op.

Ik vind het belangrijk om het valkje zelf te laten bepalen wanneer het op je hand stapt. Ik laat  mijn hand stil liggen zo dicht in de buurt als het valkje het accepteerd. Daarna ga ik hem eindeloos aanmoedigen.

Dus niet je hand tegen het valkje aanduwen maar gewoon wachten tot het bereid is om een voetje op jouw hand te zetten.

Merk je dat bijvoorbeeld 4 vingers teveel is en hij echt niet komt, ga dan weer terug naar drie vingers en voer het op een later tijdstip weer op.

Met heeeeeeeel veel geduld zul je het voor elkaar krijgen dat het valkje uiteindelijk op je hand stapt.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

BaUkJe

Hey hoi,
wij hebben ook nog maar een paar weken een valkje van 7mnd die nog niet tam is. Ook al vrij oud, geduld geduld en nog es geduld. Ben vandaag toevallig met een platte hand met trosgierst onder de stok waarop hij zat gekomen, eten deed hij nog niet maar zat wel met zijn snaveltje te knarsen, maar durfde het nog niet helemaal aan. Ik wens jullie heel veel succes met het tam maken... We gaan ervoor of niet? Succes!!!

Sander & Lenke

anke, heb je misschien een plaatje of een foto van hoe je die trosgierst vast houdt aan het einde? Begrijp het niet helemaal en het klinkt wel als een goede manier ;)
In het begin hield ik de trosgierst gewoon tussen twee vingers. Dit was geen probleem en eet hij gewoon zonder problemen. Nu leg ik het op mijn platte hand (zoals je een koe of een paard voert). Dan leg ik wel mijn duim erop, anders graait hij het uit mijn handen en eet het op de grond verder op. Hier ben ik nog niet zo lang geleden mee begonnen. Hij begint in mijn vingers te hakken in eerste instantie, maar daarna gaat hij er toch van eten. Hij zit dan zo dicht bij mij dat mijn vingers in zijn borst strelen.
Ik heb ook geen idee hoe ik nu verder moet gaan om hem zo gek te krijgen dat hij op mijn vingers moet stappen. Hij vind het wel best zo, als het niet hoeft doet hij het volgens mij niet... Maar als ik de trosgierst verder naar rechts verplaats dan kan ik het niet meer vasthouden met mijn vinger...

Verder, hoeveel trosgierst nemen jullie in de hand? Ik heb meestal een stukje van 3 tot 5 centimeter. Is dit goed?
Groetjes,

Lenke & Sander

Nadja

Ja die lengte is wel goed hoor.
Je moet natuurlijk niet met een stengel van 20 cm gaan zitten hengelen :D ;D

Anke

Hoi,
Hier is een filmpje van het valkje dat ik op dit moment aan het tam maken ben. zij is al zover dat ik de trosgierst tussen mijn duim en wijsvinger kan klemmen. mijn andere vingers liggen gestrekt op de stok. Die vingers moet ze dus overbruggen om bij de trosgiers te kunnen komen. Als ze wil eten moet ze haar voetjes op mijn hand zetten.


Op deze foto kan je zien hoe ik de trosgierst tussen mijn vingers klem.


Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Sander & Lenke

zoals in het filmpje, doe ik het ook, maar dan met mijn hand andersom. Mijn valkje vertikt het echter om dan ook echt op mijn hand te gaan zitten, maar buigt zich gewoon zover voorover dat hij er alsnog bij kan.... Als ik mijn vingers dan een beetje spreid, dan durft hij niet meer in de buurt te komen.
Groetjes,

Lenke & Sander

Bello

Hoi Sander en Lenke,

Mag jullie valkje ook uit de kooi?

Het lukt niet altijd een valkje wat niet tam is tam te krijgen, maar als hij al trosgierst aanpakt ben je al goed op de goede weg!!


Wat lust hij heel erg graag? dat je dat in de plaats pakt dan trosgierst.

Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sander & Lenke

nee, hij mag (nog) niet uit dekooi.
Eigenlijk vanwege twee redenen: Ten eerste volgen we een beetje het stappenplan van deze site en daar staat dat je dat pas moet doen als hij handtam is.
Ten tweede wonen we nog niet zo lang in dit huis en is dit ons eerste huis. Achter hebben we nog geen gordijnen hangen oid. Toen hij bij mijn ouders ontsnapte is hij tegen de ruit aan gevlogen en dit willen we niet nog een keer meemaken. Tot dat er echt iets voor de ramen hangt durf ik hem er niet uit te laten. Hetzelfde geldt voor een raam in onze kamer dat uitloopt naar de gang. Hier zit geen glas in en hij kan zo dus eigenlijk overal naar toe.

Ik heb nog niets anders gevonden wat hij lekker vind. De zaadjes uit zijn voerbak vind hij erg lekker, maar trosgierst is lekkerder. Fruit ed. geeft hij niets om en laat hij wegrotten in de kooi.

Ik heb vandaag mijn hand eens gehouden zoals op het filmpje van *anke*, andersom dus als ik normaal doe. Hij heeft twee maal een pootje op mijn hand gezet. Daarna schrok hij zo erg dat hij eigenlijk niet meer in de buurt durfde te komen, dus heb hem eventjes tijd gegeven om te bekomen, maar het is iig weer een stapje verder.
Hij is wel erg slim, hij kruipt steeds als ik met mijn hand in de kooi zit, precies naar de kant waar mijn hand er niet tussen zit. In het filmpje van *Anke* zou dit dus de rechterkant van haar hand zijn. Meestal haal ik mijn hand dan maar weg, wacht tot hij weg is, of kruip gewoon weer tussen hem en de tralies in. Is dit een goede manier of kan ik dit beter anders aanpakken?
Groetjes,

Lenke & Sander

Anke

Hoi,
Wat goed dat je valkje nu toch een voetje op je hand heeft gezet!!!!
Nu dus met heel veel geduld en aanmoedigen verder werken.

Je schreef trouwens ergens dat je valkje zodra je je hand zo houdt dat hij wel op je hand moet stappen dat hij dan agressief doet.
Is het echt agressief gedrag of test je valkje gewoon uit wat er gebeurt als hij zachtjes in je vinger bijt?

Want dat doen bij mij alle valkjes die ik tam wil maken. Zodra ze echt geen keus meer hebben dan op je hand te stappen, willen ze eerst weten of het wel veilig genoeg is :)

Ik denk dat je er goed aandoet om telkens je hand weer zo te leggen dat hij niet van de verkeerde kan kan eten. Dus zoals jij het omschrijft weer tussen hem en de tralies kruipen. Tenzij je valkje het eng vind als je er tussen kruipt. Dan zou ik mijn hand weghalen en als je valkje weer gewoon op stok zit je hand opnieuw neerleggen zodat je valkje weer moeilijk moet eten.

Tjonge wat een verhaal weer :)
Succes!!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

BaUkJe

Heyyy aan dat filmpje heb ik ook wat .. ik ga het ook proberen zoals op het filmpje! We zullen zien wat onze Arie ervan bakt haha

Sander & Lenke

weer een kleine update: hij heeft met 2 pootjes op mijn hand gezeten.
De eerste keer, waar ik de vorige keer over vertelde was een beetje een ongelukje van zijn kant en daar schrok hij ook wel erg van. Hierna was hij nogal wantrouwig en durfde moeilijk te komen.
Gisteren zat hij weer bij mijn hand te eten en maakte een REUZE stap (alsof hij een kilometer moest overbruggen, ik kwam niet meer bij) en zette een voetje erop, maar ook weer snel eraf. Dit gebeurde enkele keren na elkaar.
's avonds heeft hij 1x zelfs 2 voetjes op mijn hand gezet, dus was super blij!

*anke*: hij bijt niet echt agressief, maar het is ook niet zachtjes. Heb het idee dat hij zoiets heeft van "haal die hand weg, dan kan ik er veel beter bij!". Hij bijt niet door hoor, maar gaat wel flink tekeer tegen mijn hand.
Groetjes,

Lenke & Sander

Anke

Hoi,
Wat goed dat je valkje met 2 voetjes op je hand heeft gezeten!!
Dat is echt een hele grote doorbraak ;D
Ga zo door zou ik zeggen :)
Succes!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes