27 april 2024, 23:56:54

Verkeerd gekortwiekt

Gestart door Sandra1984, 29 december 2007, 10:13:42

« vorige - volgende »

Sandra1984

Toen we Yoshi kochten in de dierenwinkel, hadden ze hem gekortwiekt.
Veel te kort en echt alle veren van zn vleugel.

Zijn ene vleugel groeit redelijk goed terug, maar die andere vleugel blijft heel kort.

Wordt dat nog beter? Hij is van eind augustus en vind hem er heel zielig uitzien met die korte vleugeltjes.

Vliegen kan hij niet.. hooguit een halve meter de lucht in en stort dan weer ter aarde.
Als hij uit de hoogte naar beneden dwarrelt is dat ook hooguit een meter verder dat hij komt.

Tis wel zielig, want wij willen hem lange vleugels laten houden, dus niet meer kortwieken.. maar dat werkt zo natuurlijk niet.. arm kereltje
groetjes van Sandra en Yoshi

Rianne

Je zou contact op kunnen nemen met een vogelarts bij je in de buurt en vragen of het misschien een idee is om enkele gewiekte veren eruit te laten trekken. Dit is misschien wreed maar dan groeien de veren wel sneller terug.

bargram

Ik zou inderdaad even met DA overleggen. Plukken kan de groei bevorderenmaar is misschien niet direct nodig. Wij houden ons valkje ivm zijn enorme vaart ietwat gekortwiekt (anders tetst hij in zijn vlucht tegen het plafond) en we zien dat de groei van de slagpennen aan beide vleugels niet altijd gelijk verloopt. De dierenarts kan je eventueel ook laten zien hoe je, indien je dat zou willen, op de juiste manier je vogel kortwiekt. Maar het lijkt me slim om hem eerst een keer te laten volgroeien en zijn eigen vliegkunsten te laten ontdekken. Hopelijk krijgt zij snel zijn draagkracht terug.

groetjes,

Barbara

Nadja

Hoi Sandra,

Meestal ruien valkjes na hun eerste halfjaar, dan zou het sowieso wel weer in orde moeten komen als je niet wilt plukken. Yoshi is toch nog jong?

Groetjes Nadja

Sandra1984

hij was idd 7 weken toen we hem kochten, dus hij was toen van ongeveer eind augustus..

plukken wil ik nu nog niet doen, we wachten dan de rui wel even af.. vind het niet zo'n fijn idee zn veertjes eruit te moeten trekken..

bedankt voor de tips.. we hopen dat zijn veertjes terug gaan groeien na de rui en anders gaan we langs de dierenarts
groetjes van Sandra en Yoshi