8 mei 2025, 17:53:51

luizen? of?????

Gestart door BaUkJe, 22 december 2007, 20:48:51

« vorige - volgende »

BaUkJe

Hallo allemaal, wie kan me helpen? Ik heb net (afgelopen maandag) een valkparkietje gekocht bij de dierenwinkel, maar het valt me op dat ie  vanaf het begin steeds maar gaat uitschudden en met zijn snavel zijn rug jeuken. (krijg er zelf ook al jeuk van) zou het luis zijn? En moet ik de dierenwinkel inlichten? (ps hij is nog niet tam, daar ben ik al mee bezig) Wat moet ik doen? En wat kan het zijn? Alvast bedankt voor diegene die hierop reageren!
Gr Baukje

Kimm

hoi!
gefeliciteerd met je nieuwe valkje. zit hij misschien in de rui? zie je dat ook? of zie je rare dingen, zal wel ff op zijn rug kijken of je wat ziet.
gr.kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

BaUkJe

Ik heb op zijn rugje gekeken maar op zijn veren zitten een soort van schilvertjes.... ik zie voor de rest geen rare dingen. Ook moet ik zeggen dat het al wat minder is geworden dan in het begin, al doet ie het nog wel af en toe! Dat zal wel erbij horen denk ik? Bedankt voor je reactie!;)

bargram

Hallo Baukje,

Een beetje verenstof is heel normaal voor valkjes. Als ze zich 'opschudden' zie je, zeker in ruiperiodes, ook echt een stofwolk van ze opstijgen. Mijn valkje is dan ook een heel groot gedeelte van de dag bezig met het poetsen van zijn veren.

Krabt hij zich echter voortdurend, dan is het wel verstandig even extra goed te kijken. Sommige luizen/mijten zijn met het blote oog te zien tussen de veren. Sommige luizen zijn alleen snachts actief en houden zich overdag met name op in de houten delen van de kooi. Om te controleren of je valkje hier misschien last van heeft moet je snachts een keer een witte doek over je kooi hangen. Als je valkje last heeft van deze luizen vind je ze de volgende dag terug op de doek.

Heeft je valkje geen luizen, kun je hem helpen door hem lekker te douchen. Die van ons doet dat het liefst dmv een plantenspuit gevuld met lauwwarm water en op nevelstand.

groetjes,

Barbara

BaUkJe

Hey hoi! Ik heb hem al met een lauwwater plantenspuit gespoten... al voor je berichtje.... maar het hielp wel want nu ist wel veel minder geworden... misschien had hij gewoon een douche nodig? ;) Bedankt voor je reactie!