Help! Suzie heeft een kaal koppie

Gestart door BIRDIE, 17 november 2003, 20:37:56

« vorige - volgende »

BIRDIE

Hallo,

Suzie, mijn valkje van 12 weken heeft een kaal koppie. Ik heb haar nu een week en het is me nog niet eerder opgevallen. Ik heb wel eens gehoord dat een kaal koppie door inteelt kan komen, maar dit is toch meestal bij Lutino's/Albino's?
Of is ze misschien al in de rui??? Ze krapt niet op haar koppie en volgens mij ziet de huid er normaal (rose) uit. Ze heeft opzich ook een hele mooie grote kuif, daarom is het me misschien niet opgevallen.
Ook in haar nek heeft ze lichte kale plekjes. Als ze glad in de veren zit die je er niets van, maar als ze zich gaat poetsen dan kun je op bepaalde plekken heel goed haar huid zien.
Mijn andere valk heeft hier geen last van en plukt haar ook niet. Er liggen wel vaak donsveertjes op de bodem.

Weet iemand wat er aan de hand is, of maak ik me weer zorgen om niets. Ze eet en drinkt goed en is actief. Ze is gisternacht wel drie keer van haar stok gevallen (heb dus nu een lampje aan als ze gaan slapen!), maar ik neem aan dat ze dan niet ineens haar veren verliest.

Alvast bedankt!

Annemarie

Tara

Hoi Annemarie,

er kunnen meerdere mogelijkheden zijn.

Ofwel is een van de ouders lutino, zodat ze wat erft, en vaak dus het kale plekje op het kopje. Maar meestal gaan de pluimen daar nog overheen, zodat je het kale plekje niet zien.

Ofwel werd ze geplukt toen ze nog in het nest zat. Dat kan natuurlijk ook, aangezien er ook andere kleine kale plekjes zijn denk ik eerder dit.

Ook kunnen valkjes pluimen verliezen door stress, maar in zo'n 2tal weken groeien die terug.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Annemarie,

Een valkje van 12 weken is nog een baby dus er zullen zeker nog veel veertjes groeien op zijn kopje hoor.
De jongen hier hebben in het begin ook een kaal kopje en later groeien er pas veertjes op.
Mijn Albino schrok heel erg van de wekker toen ie zeven weken was en had ineens een kaal nekje maar na een paar dagen begonnen er al weer veertjes te groeien en na 2 weken was er amper meer wat te zien.
Dus gewoon even geduld hebben dan groeien er vanzelf weer veertjes.
In de rui kan hij nog niet zijn want dat begint meestal pas na een half jaar.
Ik denk dus dat het gewoon aan de leeftijd ligt en dat ie met een paar weken een mooi vol kopje met veren heeft :-)

Groetjes, Paul

BIRDIE

Hoi Tara & Paul,

Bedankt voor jullie reacties!

Op zich zie je er niet veel van, het is mij ook pas na een week opgevallen, en het is dus ook niets ernstigs. Ze zullen wel weer gewoon aangroeien.
Als een vogel geplukt wordt in het nest, betekend dit dan dan de andere jonkies zijn veertjes uitgetrokken hebben??? Weten jullie waarom ze dat dan doen?

Groetjes,

Annemarie

Tara

Hoi,

als jongen geplukt worden door de ouders, worden inderdaad veertjes uitgetrokken. Vaak komt dat aan een tekort van iets, maar meestal leren ze het van hun ouders. Een soort traditie. Ik heb hier valkjes die plukken, en valkjes die niet plukken. Natuurlijk is het een mooier zicht als ze niet plukken. Maar veel kan je er niet aan doen, alleen even zien of ze alles hebben die ze tijdens een kweek nodig hebben, maar als ze dat allemaal hebben, kan je het ze niet dwingen om niet te plukken :-/.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Annemarie,

Zoals Tara al zei doen meestal de ouders dat plukken :-(
Soms zit een jong zelfs helemaal onder het bloed zo erg plukken ze dan en er blijft dan amper een veer meer zitten :-(
Wij hebben ze echt alles gegeven en het komt volgens mij dus niet alleen van een tekort aan stoffen maar meer door gewoonte van de ouders.
Ik heb nu van dit jaar het eerste koppel wat nog niet geplukt heeft de vorige ouders plukte de jongen helemaal kaal :-(
In de veertjes zit een bepaalde stof die ze lekker vinden en als ze eenmaal beginnen word het van kwaad tot erger helaas :-(
Als het dan echt te erg word moet je de jongen zelf met de hand grootbrengen omdat ze anders aan infectie dood kunnen gaan :-(
In elk geval groeien de veertjes wel in een paar weken helemaal terug dus dat is wel wee fijn dat dat zo snel gaat.

Groetjes, Paul