Discussie geelwangen (uit: Hoe krijg ik een bont valkje?)

Gestart door Bert_85, 27 december 2007, 18:33:01

« vorige - volgende »

Rianne

Ik heb 2 koppels geelwang, hier zit ook cinnamon in. Opaline split cinnamon lutino geelwang x cinnamon bont opaline geelwang en bont geelwang split lutino (hopelijk, en bij voorkeur zonder cinnamon) x cinnamon opaline lutino geelwang.
De lutino geelwang uit het 2e koppel is een dochter van het eerste koppel. Het zal mij benieuwen of er nog verrassingen uit komen rollen, er schijnen veel geelwangen te zijn die stiekem nog split zijn voor fallow.

nick01

wat ik bedoelde bert is hoe meer je met cinnamon en split cinnamons gaat kweken hoe meer je cinnamon er in houdt.
dus als je nou 1 cinnamon of split cinnamon neemt heb je al minder split vogels en die jongen tegen een niet cinnamons haalt er nog meer uit enz enz.
zolang je cinnamon aan cinnamon of split cinnamon gaat koppelen hoe langer je cinnamon er in houdt.
snap je wat ik bedoel?

en hoe de kwaliteit in België is , ben ik me niet van bewust.
ik weet een x aantal kwekers en die verschillen heel behoorlijk in kwaliteit.
ik ben ook hier op de markt geweest en idd sommige vind ik gewoon sneu om te zien.
maar goed misschien komt er na verloop van tijd nog wel verandering in , zal vast wel.

en dat ik gedeeltelijk gestopt ben met valken , ach ja ik kan slecht slagen als ik naar vogels op zoek ben (kwaliteit gezien).
en heb t idee dat je ze ook steeds moeilijker kwijt raakt.
en de vogels die ik nu heb zijn rustiger van karakter , andere kleuren en melodieuzer (schrijf ik dit wel goed ???).
heb nu namelijk pruimekoppen , swiften , catharina's en bourkes.
heb je eens wat andere kleuren in de volière die je bij valken niet vindt.
heb ook nog 2 koppels valken over.
zie rubriek andere dieren daar heb ik een topic geplaatst met foto's.

silke.
iedereen is vrij om te kiezen wat ie wil , daar hoor je mij niet over.
maar ... meer variatie binnen de mutaties is altijd aantrekkelijk.
en aangezien wildkleur de kleur is om een goede basis te hebben , "promoot" ik wildkleur geelwangen zodat de kans op forsere geelwangen toeneemt.(mits t juiste formaat wildkleur wordt gebruikt uiteraard)
jouw vogel is fors maar wat noem jij fors , waar vergelijk jij ze mee dan?
omdat t formaat met de jaren behoorlijk verslechterd is spreekt men nu al vrij snel van fors.
wil je forse vogels zien , moet je iemand vinden die vogels heeft die afstammen van goede Duitse kwekers (mag geen namen noemen) dan zie je mooie forse valken , en geloof me dat verschil is zeer duidelijk te zien met t blote oog , juwelen met vleugels zijn dat.
maar goed daar hangt dan ook wel weer een prijskaartje aan die wel iets hoger is dan gemiddeld maar dan heb je ook wat.

Silke *

Hoi Nick,

Idd, iedereen is vrij te kiezen wat hij wil. Wildkleuren zijn zoals de naam het al aantoont, de basis. En daar kan ook goed mee verder gekweekt worden.
Ik weet al over wie je het hebt, die Duitse kweker  ;)
Zijn idd pracht van een vogels met intense kleuren en een supergroot formaat en FORS.
Wij hier in België kennen zulke forse vogels niet en zal je hier ook niet vinden. Als wij het over forse vogels hebben, zijn dat geen vogels met een grasparkietformaat (zoals Bert al zei) maar vogels op een goed gewicht die er niet ziek of slap uitzien, maar gezonde vogels met een grote kuif/veel kuifveren en een goed formaat. Geen zielige vogels die even groot zijn als een veldmuis.
Die Duitse wildkleuren zijn idd wel erg duur. Ooit zullen die wel meer voorkomen hier in België en zal er pas mogen gesproken worden van echte forse vogels.
We kunnen maar beginnen met wildkleur geelwangen die een groot formaat hebben.
Waar je het met Bert over hebt, de cinnamons, daar ga ik wel mee akkoord zoals ik hierboven al zei. Mensen willen veel minder en minder wildkleuren (natuurkleur) omdat die maar zo "gewoon" zijn, daarom  gaan ze er ook minder mee gaan kweken en krijgen ze de kans niet om forse jongen te krijgen. Cinnamon komt nu idd meer en meer voor en binnenkort zie je bijna geen wildkleuren meer. Ik heb er nu bewust voor gekozen om wildkleur bleekmaskers te kweken. Het effect van de mannen hun maskers is echt geweldig! Door die kleurverschillen en dan op dat donker verenpak is prachtig!
Nu wel afwachten, want er is 50% kans dat ze split bleekmasker is, mijn pop. Ik ben ook op zoek naar een (WILDKELUR) bonte witmasker (split lutino) man voor haar. Dit is dus weer wildkleur en toch vind ik die bijna nergens meer. Ik heb zowat geheel (Vlaams) België een mail gestuurd en niemand heeft er zitten.
Wat ik wel moet zeggen, je ziet ONGELOFELIJK veel kwekers die een wildkleur x wildkleur koppel zoeken ZONDER splits of bv. geelwang wildkleuren enzoverder zoeken, maar die zijn bijna niet meer te vinden. Ik geloof wel dat we binnenkort meer en meer terug wildkleuren gaan kweken en dat het aantal toeneemt.
Cinnamon vind je nu bijna overal terug en zal niet zo interessant meer zijn, daarom zullen ze weer overschakelen naar wildkleur. Zelf heb ik hier nu een groot deel cinnamons zitten, daarom ben ik nu op zoek naar allemaal wildkleuren of iets die ermee te maken heeft, zoals de bonte witmasker die ik zoek, of lutino split bleekmasker of meerdere...
Ooit zal het aantal wel toenemen en jij bent al op de goede weg  ;)

Zo, dat was mijn brief  ;D

Groetjes
Silke

nick01

Silke *

Citaat van: nick01 op 30 december 2007, 21:36:16
ik op de goede weg ????

Ik zou moeten zoeken en je lange brieven, maar zei je niet dat je geen cinnamons meer had/wou?

Bert_85

Hoi,

@ Silke:
- En ik die dacht dat je lutino bleekmaskers wilde kweken?
- Goed lezen he, Nick heeft het merendeel van zijn valken omgeruild naar andere soorten!

@ Rianne: Die split fallow bij geelwangen, dat is bronze fallow dat je bedoelt, nietwaar? Dat heb ik al meer gehoord ja.

@ Nick:
- Nu begrijp ik beter wat je bedoelt met je uitspraken over de split cinnamon. Maar ik blijf toch van mening dat je cinnamon en niet-cinnamon geelwangen beter zoveel mogelijk uit elkaar houdt. Zo kan je veel gerichter niet-cinnamon kweken.
- Als we zeggen: fors, dan moet je maar denken dat dit ten opzichte van het gemiddelde is van bij ons. Zo redeneer ik toch. Als we onze vogels met de valken van duitse topkwekers gaan vergelijken komen wij inderdaad niet eens in de buurt!
- het is inderdaad zo dat valkparkieten minder goed verkocht raken de laatste jaren, vooral dan de gewonere mutaties.
Veel succes dan met je nieuwe parkietensoorten!

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Silke *

Hey Bert,

Ik zou geweldig blij zijn moest ik wildkleur bleekmaskers kweken, maar nog blijer moesten het lutino bleekmaskers worden  ;)
Dat is nu allemaal te zien of ik nog een geschikt mannetje zou vinden, dus we wachten af.
Ja, dat had ik gelezen dat hij nu wat meer kleur ofzo in de volière wou, dat valkjes niet hadden. Sorry ff mis  :)

Over het fors denk ik ook zo, precies wat ik zei. Hier kennen wij het fors niet zoals ze ze in Duitsland kennen. Daar kwam alles van de geelwangen ook op gang, dus dat kunnen wij zowiezo nog niet kloppen.

Groetjes
Silke

Rianne

Hoi Bert,

dat bedoelde ik idd. Hoewel ik ook wel benieuwd ben hoe een pale fallow geelwang eruit ziet. :)