23 mei 2025, 01:51:27

Vraagje over eitjes en broedhok

Gestart door PeterVaart, 2 januari 2008, 20:59:30

« vorige - volgende »

PeterVaart

Kan iemand mij helpen. Ik heb een kleine binnenvoilere zonder broedhok. Nu heeft mijn popje tot nu toe 3 eitjes op de bodem gelegd. Verdeeld over 4 dagen. Moet ik nu een broedhok gaan maken of is dat niet nodig. Ik heb al geschouwd en volgens  mij zijn ze niet bevrucht. Maar als  ik een broehok zelf wil maken. Waar moet ik op letten. En zijn de afmetingen die ik wil gebruiken goed. Namelijk L,B,H = 43, 15, 30. En ik wou er een puntdak van maken. En welk hout is daar het beste voor geschikt. En mag ik ook een punt dak maken. Ik wou Jullie zeggen dat deze site echt mooi is en dat Peter en Angeliqeu vooral zo door moeten gaan. P.S. Pippie (wildkleur) komt bij jullie vandaan.

Groetjes Peter

Karin

Het heeft geen zin om nu nog een broedblok te maken, want dat accepteren ze toch niet. Ze moeten eerst altijd aan het blok wennen, inspecteren enz en gaan dan pas aan de slag  ;D Ik neem aan dat er een man bij zit ? Ik zou nu de eitjes vervangen door nepeitjes ( de kans dat het mis gaat is groot, omdat de eitjes op de grond liggen. Het zou sneu zijn als er jongen in het ei afsterven of vlak na de geboorte dood gaan  ) en er heel goed overna denken of je echt met ze wil kweken. Zo ja, hang dan pas een broedblok op als de pop niet meer op de nepeitjes broed, na zo'n 3 weken. Bij de stickies zie je info over broedblokken enz.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

PeterVaart

Bedankt voor de tip karin. Maar ik heb geen Nepeitjes en kan ze ook niet halen. (Ben binnenschipper) Is het een optie om ze dan gewoon weg te halen als ze niet bevrucht zijn??? Groetjes Peter en tot morgenochtend

Karin

Citaat van: PeterVaart op  2 januari 2008, 22:44:10
Bedankt voor de tip karin. Maar ik heb geen Nepeitjes en kan ze ook niet halen. (Ben binnenschipper) Is het een optie om ze dan gewoon weg te halen als ze niet bevrucht zijn??? Groetjes Peter en tot morgenochtend

Nee, want dan blijft ze leggen... prik met een naald aan beide kanten van de eitjes een gaatje door de schaal heen, dan zullen ze zich ook niet verder ontwikkelen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves