29 juni 2025, 13:16:31

Mandy's valkjes

Gestart door Mandy, 17 oktober 2003, 02:12:55

« vorige - volgende »

Mandy

Is goed Andrea, ben benieuwd. ;)
Mijn Bello heeft gewoon wit/gele parels gehouden. Ik vind dat knalgeel best mooi hoor. Zo is die nieuwe geparelde ook.
Die heb ik nu trouwens omgedoopt tot Fred (fallow man) en Wilma (geparelde pop, split fallow)! :D

En vanmiddag heb ik die lutino pop split witmasker omgeruild voor een wildkleur pop. Dat lijkt me beter in combinatie met mijn wildkleur man, voorheen Zwartje genaamd, toen Jip in combinatie met Janneke en nu noem ik 'm voortaan Theo en z'n nieuwe vrouwke, ja je raadt het al...Thea! ;D
Dat is ook een pop van 2003, maar van januari, dus beter geschikt voor de kweek, want die lutino was van juli.
Ik denk dat ik hier mooiere wildkleurtjes uit kan kweken dan uit zoveel mutatie en splitten, want anders was het wildkleur man, split cinnamon met een lutino pop, split witmasker. ::)

Dus in principe heb ik nu 9 koppels die ik begin februari ga koppelen. Kan haast niet wachten! Ik droomde laatst al over bevruchte eitjes en jonge valkjes! :D

Alleen ben ik nog steeds heel benieuwd hoe Rembo&Rembo het gaan doen, want ik heb nog steeds zo mijn twijfels...
Mijn gevoel zegt dat het een pop is, ze gedragen zich ook als een koppel en bij Roger heeft ze al kippetje gedaan...maar ze fluit als een man! Afwachten maar... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

hoi Mandy,
Ik zag de foto's van je nieuwe koppel, die fallow is erg mooi, is het zilver of cinnamon? Ik heb zelf nog niet zo vaak echte zilvers gezien (wel op foto's), dus vind het lastig om dat te zien.
Ik zag dat de link naar je digi toestel al weg was, al verkocht?
Waarschijnlijk ga ik een toestel samen met mijn vader kopen (canon a70 of a80) maar ik moet me er nog een beetje in verdiepen. Mijn zusje heeft een a70 en kan daar goede foto's mee maken!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

Hoi Inger,

Fallow is een mutatie op zich, net als zilver en cinnamon, maar ze lijken wel erg op elkaar ja. ;)

Nee, het toestel is nog niet weg, maar de link is veranderd omdat ik 'm iedere keer er opnieuw opzet.
Dit is de nieuwe link;
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=foto&u=digitale&ID=56088

Succes met het uitzoeken van een toestel.
Wij hebben nu een Sony 3,2 en daar zijn we heel tevreden over. :P

Inger m

Hoi Mandy,
Ok dus dit is dan de gewone 'kleur' van de fallow. Ik dacht nl dat deze fallow factor, zegmaar, in andere mutaties erin te fokken was, dus fallow cinnamon, zilver, etc. Maar ik ken deze mutatie niet zo goed, dus bedankt voor je uitleg!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

16 januari 2004, 16:08:19 #64 Last Edit: 27 januari 2004, 04:28:57 by Mandy
Zo weer ff een paar nieuwe foto's erbij plaatsen. ;)

Hier heb je Fred&Wilma;

En zoals je wel kan zien heeft Wilma gelukkig al een stuk staart terug.
En dat ze daar goed mee kan paren zag ik gisteren wel, ze maakte nl de eerste wip van het jaar! :D
Alleen was het niet Fred die erop klom, maar Theo, m'n wildkleur man, zucht... :-/
Maar Fred stond er wel bij en keek er naar.  ::)
Toen kwamen ook Pico, Kuifje en Rembo erbij staan. Ik dacht al; die staan toch niet in de rij te wachten zeker?! :D
Maar nee hoor, dat viel voor Wilma gelukkig mee, alleen Theo is aan z'n trekken gekomen. ;D

En dit is het wildkleur popje Thea;

Helaas niet zo'n beste foto, want ik moest inzoomen. Ik zal ze binnenkort eens beter voor m'n camera lokken. ;)

En op deze 2 foto's zijn alle 18 valken te zien die ik nu heb;

Ze zijn helaas wat aan de kleine kant, maar anders kon ik ze niet uploaden. :-/

Speedy

Hoi Mandy,

Wat een plaatjes heb je er weer bij zitten.
Thea lijkt wel een beetje op mijn Nikita.
Hier wip wappen ze ook nog steeds hoor.
Angel op Nikita (dagelijks) en Kobus op Punky, maar niet zo vaak.
En Valkie heeft een keer Kobus op haar rug gehad, dit beviel haar ook wel.
Ik weet nog niet of ik het blok erin moet doen ja of nee...en beter is misschien nog een blok erbij.
Ik ben zo hiverig voor het agressieve gedoe van Speedy, ik moet nog ff zien wat het worden zal.
Als ik zo lees dat er weer kleintjes zijn hier en daar heb ik er ook wel de kriebels voor nu.

Groetjes,
   Trudie

Andrea

Hoi Mandy,

Ik zou er graag een maatje bij willen voor Sparkle.
Dus een heleboel vraagjes voor jou en ik vraag jou advies:
Ik had het er over met mijn moeder dit weekend en die vond het oke, alleen mijn vader was nog niet zo enthousiast. Hij zei dat ik eerst maar even moest afwachten wat er na mijn afstuderen gaat gebeuren.
Waarschijnlijk ga ik in Nijmegen studeren en dan ga ik weer een poosje thuis wonen en een nieuwe kamer zoeken. Zo wie zo moet er dan huisdieren worden toegestaan, anders gaat die kamer echt niet door want ik doe voor geen goud Sparkle weg. Dus een of twee valkparkieten lijkt mij dan ook niet uitmaken.
Als een tweede neem en die is tam voorzie ik geen problemen.( met reizen moeten ze beide in het reisbakje kunnen, qua ruimte past het wel) En ik denk dat als ik het uitstel een tweede te nemen dat Sparkle niet meer kan wennen aan een soortgenootje. Ik neem haar wel regelmatig mee naar Mariska's valkjes. Dat gaat prima.

Maar het nemen van een tweede valkje is even uitgesteld dus.
Toch vroeg ik mij af, stel ik mag er een tweede valkje bij. (en het nieuwe broedseizoen zit er aan te komen)
Wat kan ik dan het beste doen, of een man of een pop bij Sparkle. Ik wil geen jonkies. En ik weet niet of een man en pop tegen elkaar opgaan fluiten. Of dat Sparkle minder gehecht raakt aan mij als er een man zou komen. Dan heb ik liever een popje erbij als het veel verschil uitmaakt.
Als ik een man neem dan zit ik te denken aan een witmasker, wildkleur of lutino, Bij een pop ook aan lutino, wildkleur of (cinnamon) witmasker gepareld.

Stel als ik mijn vader niet kan ompraten, wacht ik geduldig af tot komend studiejaar en dan neem ik in het najaar een valkje of anders het jaar daarop. Oei dat wordt dan echt geduld hebben.

Oke dat was het dan ik hoop dat je me kunt helpen met die vragen.
Als ik er een tweede bij mag zou ik die graag bij jou willen nemen want jij brengt lieve en eigenwijze valkjes groot. Maar dat zien we tegen die tijd wel, misschien ben je dan ook wel vol gereserveerd.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Mandy

21 januari 2004, 14:40:04 #67 Last Edit: 21 januari 2004, 14:41:16 by Mandy
Hahaha wat een gedachtengangen allemaal! ;D
Maar je moet er inderdaad wel goed over nadenken. Als je een 2e valkje wilt mag je 'm zeker weer hier komen halen als je wilt, de koffie staat klaar! :P

Maar de reserveringslijst begint al aardig te groeien en handtam uit de 1e ronde kan ik al niet meer garanderen, dat wordt onder voorbehoud, voor als de eerder gereserveerde valkjes later komen als gepland. Tegen Karin en Mariska heb ik ook al onder voorbehoud moeten zeggen. :-/

Tja, man of pop, zelf heb ik 2 poppen binnen gehad en dat ging prima. Mijn ervaring is wel dat die soms hard kunnen krijsen, maar mannen kunnen dat soms ook, maar die kunnen juist ook weer leuke deuntjes fluiten. :)

Als je een man neemt en het klikt met Sparkle en er komen eitjes dan kan je die gewoon weghalen en vervangen door nepeitjes, want gevoelsmatig zal je Sparkle dan toch ff moeten laten broeden anders blijft ze doorleggen. Je kan ook de eitjes doorprikken zodat er geen vruchtje kan groeien, maar misschien dat Mariska (of iemand anders) tegen die tijd een broedend koppeltje heeft waar je de eitjes dan bij kan leggen?! :P Dus je moet toch echt zelf een keuze maken wat je prettiger/makkelijker en leuker vindt? ::)

Denk er maar rustig over na, de laatste jongen zullen in augustus/september weg gaan, dus je hebt nog even hoor. ;)

Andrea

Hoi Mandy,

Tegen die tijd als ik het zeker weet neem ik wel contact met je op. Mijn moeder zei gisteren dat mijn vader gewoon moet wennen aan alles wat nieuw is. Of te wel hij zou wel bijdraaien. Mijn moeder zei dat ik hem het nog maar eens moest vragen als hij een goede bui heeft :D

Ik had juist gedacht dat een man en vrouw juist tegen elkaar gingen schreewen. In dat geval lijkt een man mij leuker, aangezien die dan meer deuntjes fluit of misschien wel gaat praten. Het lijkt me echt mooi een lutino, witmasker of wildkleur te nemen. Dat is dan denk ik afhankelijk welke van de drie het eerst geboren wordt of beschikbaar is, aangezien er een reseveringslijst is. Maar dat is pas voor latere zorg. Nou eerst die pa van mij nog overstag krijgen, da's belangrijker :D
Alleen gaat Sparkle zich niet meer hechten aan een man?
Ik wil ze nog wel lekker kunnen kroelen en dat ze aan mensen gehecht blijven.

Ik hou je wel op de hoogte,

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Mandy

Oké, dan hoor ik het nog wel. ;)

Ik zal je nog een overzichtje mailen over de mogelijke jongen die ik verwacht. Daar kan je bv ook op zien dat ik wel lutino's kan krijgen, maar dat zijn alleen poppen en de cinnamons en wildkleurtjes kunnen alleen mannen zijn (bij Ot&Sien). Geparelde witmaskers en gewone witmaskers kunnen ook komen, maar dat kunnen zowel mannen als poppen zijn, dus dat wordt een gok. :-/

Als je een 2e valkje neemt zal Sparkle zowieso d'r aandacht gaan verdelen, alles wat nu naar jou gaat zal dan gedeeltelijk naar het andere valkje gaan, maar dat is logisch, maar ook voor Sparkle beter en gezelliger voor als jij er niet bent. ;)

Speedy

Hoi Mandy,

Dus je kan al vooruit weten wat het voor geslacht wordt?
Stel ik krijg ook jonkies.. Van Angel (witkopmasker man) met Nikita (wildkleur pop) wat worden de kleintjes dan?
En Kobus Cinnamon (wildkleur man) met Punky (lutino pop)
ben heel benieuwd.

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi Trudie,

Uit het eerste koppel komen alleen wildkleurtjes.
Bij het tweede koppel zijn de mannen wildkleur en de popjes cinnamon.
Maar dit gaat alleen op als er ze geen split zijn want dan kan je soms hele andere dingen nog verwchten.

groetjes, Paul

Speedy

Hoi Paul,

Bedankt, jammer zeg...dus ik heb geen kans op witmaskertjes? jeetje....dan hoop ik toch echt dat Angel ook een keer Valkie wil als vriendinnetje.
Zij is een cinnamon witmaskertje.
Zou wel leuk zijn.
Nou ja, laten we maar eerst afwachten of het wel gaat lukken hier.

Groetjes,
    Trudie

Paul

Hoi Trudie,

Ik heb dat hier net zo hoor dan heb je een hele mooie mutatie en dan koppelen ze met een ander waar je niks echt speciaals uit krijgt :-(
Als je die laatste koppeling zou krijgen tussen Angel (weet nu dat het een man is :D ) en de wintmasker cinnamon dan krijg je alleen witmasker kleintjes.
Vaak als je jongen hebt van speciale ouders die bijvoorbeeld wildkleur zijn dan worden ze vaak wel split en als je daar mee doorkweekt kan je wel leuke mutaties krijgen.

Groetjes, Paul

Mandy

Inderdaad Paul zei het allemaal al, je krijgt dan inderdaad alleen wildkleurtjes uit Angel met Nikita, kijk maar;

Mother:Grey
Father:Whiteface

male offspring:
100% Grey Split To Whiteface

female offspring:
100% Grey Split To Whiteface

En met Valkie inderdaad witmasker jongen:

Mother:Whiteface Cinnamon
Father:Whiteface

male offspring:
100% Whiteface Split To {X2: Cinnamon}

female offspring:
100% Whiteface

Jammer dat je niet weet of ze ergens split voor zijn, maar als er een nestje komt, dan kom je daar vanzelf wel achter. ;)

Bij mijn valkjes heb ik ook alles via die tabel uitgezocht en weet ik ook veel splitten, dus ik ben vrij zeker van de jongen die kunnen komen, maar bij veel koppels kunnen het zowel mannen als poppen zijn, maar bij Ot en Sien weet ik het toevallig wel, kijk maar;

Ot = Lutino man split voor {X1: cinnamon}
& Sien = Cinnamon witmasker pop

Zonen:
50% Cinnamon, split voor witmasker {X1: lutino}
50% Wildkleur, split voor witmasker {X1: lutino} {X2: cinnamon}

Dochters;
50% Cinnamon lutino (?), split voor witmasker
50% Lutino, split voor witmasker