21 mei 2025, 23:14:05

afmeting kooi, 2 koppels kweken

Gestart door jazzel, 29 december 2007, 14:37:29

« vorige - volgende »

jazzel

Hoi,

Na een tijd met redelijk simpele kooien gedaan te hebben vind ik dat het tijd wordt voor wat nieuws en beters.
Nu heb ik de villa 'arthur' op het oog van dierenvilla.

Mijn vraag is echter:
Dat het mogelijk is om vier valkparkieten daarin te houden lijkt me wel...
Maar is het ook mogelijk om met twee koppeltjes daarin te kweken?

De broedblokken worden dan buiten de kooien bevestigd, en de openeningen zijn waar de luikjes zitten voor de voerbakjes. Dat heb ik dit jaar ook gedaan en ging prima (alleen dan in 2 kleinere papegaaienkooien.)
Dus er wordt geen extra ruimte uit de kooi weggenomen...

www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!

Karin

Met 2 koppels kweken in 1 kooi gaat bijna altijd fout. Er zal gevochten worden en er kunnen eieren, of nog erger jongen, sneuvelen. Je kunt het beste of met 2 kooien kweken of in een volière van minimaal 2 x 2 x 1 meter. Maar dan nog kunnen er problemen ontstaan hoor. Ik had in zo'n volière 2 koppels en er was heel wat gekibbel en ruzie. Ik kweek alleen nog maar met ieder koppel in een aparte kooi. Veel rustiger, minder stress enz.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bert_85

Hoi,

Met valkparkieten in kolonie kweken (meerdere koppels bij elkaar) gaat zeker niet altijd goed.

Ik kweek met 3 koppels in 1 voliere, maar geef ze wel veel ruimte (5m lengte * 1.5m breedte * 2m hoogte). En dat is nodig ook, want zelfs nu is er soms nog gekibbel, vaak om de nestkasten in het begin van het broedseizoen. Gesneuvelde eieren of jongen heb ik gelukkig nog nooit gehad.

Dus: kweken met 2 koppels in dezelfde voliere kan je proberen, maar ze moeten dan wel veel ruimte hebben.
En voldoende nestkasten, voor 2 koppels minstens 3 of 4 nestkasten die even hoog zijn opgehangen.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

jazzel

Dan houd het op, dan zoek ik naar een ruime papegaaienkooi met platte bovenkant, zodat die onder de brede plank kan waar de grote kooi nu op staat.

www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!