14 mei 2025, 00:15:09

Ziekten overkrijgen

Gestart door Tara, 21 oktober 2003, 19:40:43

« vorige - volgende »

Tara

Hoi,

weet iemand of valkparkieten ziekten kunnen overkrijgen van mensen, want ben bang, dat ze net als ik ook een besmettelijke keelontsteking gaan krijgen :(. Dacht niet dat ze ziekten overkrijgen, maar wou het toch ff zeker weten.

Alvast bedankt.
Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ze geen ziektes van mensen kunnen overkrijgen hoor.
mss kan je het eens aan eeen dokter vragen?

SDC:D

Inger m

Hoi Tara,
Mensen kunnen ook ziekten krijgen van dieren (zoonosen). Een bekende is papegaaienziekte veroorzaakt door chlamydia bacterie. Maar er zijn ontzettend veel ziekten die mensen kunnen krijgen van dieren. En het is dus zeker niet uitgesloten dat dat andersom ook zo is. Ten slotte als de ene ziektekiem goed aard bij de ene diersoort en dat ook kan bij andere diersoorten, dan heb je overdracht. Andersom heb je de meer diersoort specifieke kiemen (die alleen bij 1 diersoort ziekte veroorzaken).
Ik kan niet zeggen of besmettelijke keelontsteking overdraagbaar is naar je valken. Ik verwacht het niet, maar je kunt wel proberen contact zoveel mogelijk te vermijden en bv even geen ' kusjes' te geven aan je vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Tara,
Ik had pas een zware griep en mijn vriendin is zelfs ook flink ziek nu maar de valkjes zijn allemaal in topconditie.
Je loopt eerder kans iets van je valkjes over te nemen als je valkjes van jou gelukkig :-)
Ze zullen in elk geval geen keelontsteking krijgen hoor.
Dat is maar goed ook want mensen hebben vaak ergere ziektes dan valkparkieten.
Je hoeft je dus niet echt veel zorgen te maken hoor.

Groetjes, Paul

Tara

Des te beter hoef ik m'n valkjes niet te ontwijken. Thx allemaal voor de reacties.

Inger m

Hoi Tara,
Beterschap zelf in ieder geval! Ik zat het later nog even door te lezen, maar keelontsteking wordt veroorzaakt door ziektekiemen die daar in de keel goed aanslaan. Een valkparkiet(enkeel) zit heel anders in elkaar, dus de kans is klein dat ze daarin ook zullen aanslaan.

Paul, is het zo dat mensen veel ergere ziekten kunnen krijgen dan valkparkieten (vogels), lijkt mij niet, maar over mensenziekten is veel meer bekend en dat wordt veel meer behandeld. Een vogel gaat dood en je weet vaak niet precies waaraan de vogel is overleden, maar dat kunnen tal van aandoeningen zijn.
Ik heb zelf mijn afstudeervak van HBO Diermanagement over zoonosen gedaan (ziekten overgedragen tussen mens en dier en andersom), waarin het gaat over de ziekten die mensen kunnen krijgen van dieren. Over de andere kant hebben wij niet geschreven, is ook minder over bekend, maar dieren zullen best ziekten kunnen overnemen van mensen.

Ik heb weleens een vage dierenwinkel gezien, waar een briefje aan de deur hing of mensen die ziek/ verkouden waren niet naar binnen wilden gaan. Ik vind dit zelf veel te ver gaan. De dierenwinkel is nu weg, dus ik kan niet meer vragen waarom ze dat zo ophingen.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger M

CitaatPaul, is het zo dat mensen veel ergere ziekten kunnen krijgen dan valkparkieten (vogels), lijkt mij niet, maar over mensenziekten is veel meer bekend en dat wordt veel meer behandeld.

Ik bedoel dat mensen van vogels soms iets kunnen krijgen zoals met de papagaaienziekte bijvoorbeeld dat kan heel ernstig zijn bij mensen als je het niet goed behandeld.
En met de vogelpest is er toch ook een dierenarts overleden door die zieke kippen.

Groetjes, Paul