10 mei 2025, 05:29:49

fout badje!

Gestart door Judith, 1 januari 2008, 11:46:01

« vorige - volgende »

Judith

Gelukkig nieuwjaar! Alleen voor paco begon het nieuwe jaar niet helemaal goed! :o
Ik had in de vensterbank een schaaltje staan (voor de sier met kerst) met water en een dun laagje slaolie erop.
Paco landde een beetje onhandig, gleed uit en viel dus in de slaolie :-[. Nu een halve dag later ziet hij er niet uit! :'(
Ik wil hem zo graag even in een badje doen met een beetje afwasmiddel maar hij laat zich niet pakken. Hij houdt  zowiezo al niet van water. Vliegen kan hij dus nog wel. Hij is ook aldoor bezig met het poetsen.
Kan dat kwaad, al die slaolie?
:-* Judith

Kroelen in mijn favoriete hobby, maar chips is ook erug lekker

monica

Tja, het gaat ten koste van hun isolatie, plus dat ze het natuurlijk bij het poetsen binnen krijgen.
Besmeurde eenden gingen bij mij ook gewassen met dreft, let wel op de oogjes, en goed warmhouden de komende week na het wassen.
Sterkte!

Mara

Hoi Judith

Volgens mij is afwasmiddel helemaal niet goed voor je valkje.....Ik hoop dat iemand anders goede tips heeft voor je.

Mara

Gerda

Het beste is schoonmaken met een oplossing met eucaliptusreiniger. Maar als je dat niet hebt, dan is babyshampo het beste alternatief.

Gerda

Judith

dank je wel allemaal voor de snelle reaktie maar...............ik krijg Paco niet te pakken!
Hij vliegt steeds weg! Tot nu toe heb ik nog niets aan het probleem(pje) kunnen doen.
Groetjes Judith

Anja

Hoi Judith,

Allereerst ook de beste wensen voor jou.

Ik zou idd babyshampoo gebruiken en geen afwasmiddel.

Ik zou alles op alles zetten om hem te vangen. Probeer hem te pakken te krijgen met hamdschoenen aan dan wordt hij ook niet bang voor je handen maar voor de handschoenen.

Groetjes Anja

Dierenfreackske

Ik hoop dat het intussen opgelost is ? Alvast een fijn nieuw jaar toegewenst !!! Ann

Judith

:(nee nog niet.
Paco is een stuk rustiger, niet zo ondeugend als hij anders kan zijn.

carco

Hoe zet je Paco dan de kooi in?
Of heeft hij die niet?
Want dan kan je hem toch de kooi weer uithalen en zorgen dat je in een kleine ruimte met hem bent waar een badje klaar staat zodat hij niet steeds kan wegvliegen?

Succes!!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

monica

Ik weet dat het misschien vreemd in de oren klinkt, maar baby shampoo is beslist niet zo mild als aangegeven (zeer sterk geparfumeerd).
Van dreft is gewoon al langer bekent dat dit zeer goed werkt, omdat het een middel is dat ontvet.
Ook de natuurlijke vetlaag van de veren word hierdoor aangetast, maar dt zit er met een paar dagen tot een week weer op.
Het is niet voor niets dat dit middel in veel vogelopvangcentra's gebruikt word, zowel tegen blanke als donkere olie.
Gewoon goed naspoelen, en de dreft is eruit, probeer dit eens met baby shampoo(na een week ruik je het nog, kan je ongeveer nagaan wat je vogeltje daarvan naar binnen poetst).
Bovendien ontvet het veel slechter, daarvoor is het ook baby shampoo, anders zou baby's huidje teveel uitdrogen ;D.

Hoe langer een vogel onder het vet zit hoe groter het risico op bv. een long ontsteking ;).

Nadja

2 januari 2008, 15:50:20 #10 Last Edit: 2 januari 2008, 15:52:13 by Nadja
Hoi Judith,

Nou, hij klinkt wel als een ondeugend baasje. Over het algemeen genomen gaan valkjes inderdaad veel poetsen aan de veren om de slaolie weg te krijgen. Hierdoor kan de ontlasting wat dunner worden. Normaalgesproken hoeft dit geen grote problemen op te leveren. Pas alleen wel op dat hij goed warm blijft, want zoals Monica al zei is de vogel minder goed geisoleerd. Nog een goed nieuwjaar allemaal en probeer nog eens of je hem toch niet te pakken kan krijgen. Zo niet is er dus geen reden tot paniek  ;)
Succes,

Groetjes Nadja

Judith

Hallo allemaal,
Het gaat wel goed met Paco (denk ik) Zijn humeurtje is al bijna weer net zo blij als anders. Ik heb er verder (nog) niets aan die slaolie gedaan.
Zijn kleuren zijn nu wel intenser maar...............hij stinkt naar slaolie!  ::) Als we alsnog besluiten om hem in bad te doen moeten we wel met z'n tweetjes aan de gang, met een handdoek en föhn in de aanslag. We kijken het nog weer even aan!
Bedankt allemaal voor jullie adviezen en een kroel van Paco.
Judith

Nadja

Gelukkig gaat het al beter met Paco! Kijk je wel uit met de fohn, niet te dichtbij en niet te heet he ;).
Succes,

Groetjes Nadja

Judith

Paco is in bad geweest vanmorgen. De handdoek lag al op de verwarming en de föhn lag al klaar.
Doordat zijn koppie bedekt was liet hij het wel aardig toe, al blies hij wel!
Daarna afgespoeld, in de warme handdoek en in de kooi gezet bij de verwarming. de föhn d'r bij en dat vond hij wel prettig! Hij genoot er zichbaar van.
Ik geloof dat dit nog niet de laatste keer was want hij heeft nog zo'n oliebollengeurtje bij zich al is het wel in mindere mate. Ik kon ook niet goed onder zijn andere vleugel komen met het soppen.
Geeft niet, we weten in ieder geval hoe we het nu moeten aanpakken.
Groetjes judith