HELP!! Update 21/1:Saffier heeft nu weer zware aanval!

Gestart door Lentemorgen, 25 december 2007, 12:06:34

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Amsterdam zou inderdaad een optie kunnen zijn! Bedankt, daar ga ik even achteraan! En als dr Feld het echt nodig vindt, dan gaat Saffier gewoon naar Amersfoort hoor! Ik heb echt alles voor hem over, zolang hij maar weer beter wordt!

De kooi staat in de huiskamer en het is hier gemiddeld een temperatuur van 21 graden. Nadat Saffier de eerste keer ziek werd heb ik nog beter op eventuele tocht gelet, en zijn de zijkanten van de kooi afgedekt en blijven de deuren dicht.

Mijn andere valkje niest ook een klein beetje, dus wanneer Saffier een kuurtje nodig heeft, dan zal ik vragen of mijn andere valkje Shiva ook een kuur mag, omdat ze mekaar anders blijven aansteken. Shiva niest alleen maar een beetje, maar voor de rest is er met hem/haar niets aan de hand, maar voor Saffier is dat natuurlijk niet erg handig.

De ontlasting ziet er trouwens prima uit!

Yvette

Je kan natuurlijk naar drs Feld blijven gaan en Amsterdam als een optie houden voor spoedeisende zaken

Sanna

Dit schijnt ook een goede praktijk voor vogels te zijn:

http://www.dierenkliniek-centrum-oost.nl/index.html

Dit is in Amsterdam.

Ik zit toch wel in de richting van een infectie of schimmel te denken (zoals bijvoorbeeld megabacterie). Er zit iets in zijn lijfje dat steeds de kop op blijft steken. Vooral de combinatie van benauwd en overgeven doet mij naar megabacterie neigen. Dat is een schimmel die op de rand van de kliermaag gaat zitten en zo allerlei problemen in de keelholte veroorzaakt. Het valkje kan benauwd zijn (piepende ademhaling), valt af doordat hij geen voedingsstoffen uit z'n eten kan opnemen, kan orriëntatieproblemen krijgen. Eigenlijk hangt het er een beetje vanaf waar de schimmel dan precies zit. Maar ik zou dit ook zeker in je achterhoofd houden.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

De megabacterie klinkt wel eng zeg  :-\
Hij is eigenlijk niet gedesorienteerd, maar ik heb hem wel horen piepen bij het ademen gisteren.
Hij is ook wel afgevallen, maar gelukkig gaat het nu al bijna 2 dagen goed *klopt af* dus hij krijgt ook weer eten binnen.

Ik zal het zeker opnoemen! Hoe kunnen ze die bacterie krijgen?

Sanna

Vroeger dachten ze dat het een bacterie was, maar het is een schimmel. Maar dat hoeft het niet te zijn hoor (nou niet meteen de hele nacht wakker gaan liggen ofzo), het was gewoon een voorbeeld dat het veel meer dingen kan zijn als een luchtweginfectie. Deze schoot me te binnen omdat het ook zo'n vage aandoening is die vaak niet onderkend wordt en die zulke symptonen kan hebben.

Ik hoop dat iemand je morgen wat zinnigs kan zeggen en dat er een diagnose gesteld kan worden die Saffier er nu eens een keertje bovenop zal helpen. Heel veel succes morgen!

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

27 december 2007, 10:53:19 #20 Last Edit: 27 december 2007, 12:13:08 by Lentemorgen
Bedankt!

Het gaat nog steeds goed met Saffier op dit moment. Ik heb net dr. Feld gebelt, en de assistente gaat even overleggen en dan moet ik vanmiddag terugbellen. Het feit dat het zomaar opeens komt opzetten vond ze ook een beetje vreemd.
Het is wel zo dat ik denk dat hij het na een drukke dag wel wat sneller krijgt, dus ik hou hem nu zoveel mogelijk rustig.

Saffier nu langs brengen heeft volgens hen iig weinig zin, omdat hij nu op dit moment nergens last van heeft, dus er is niets te zien op dit moment, en zo'n rit brengt ook veel stress en dat wil ik hem nu juist niet op laten lopen.

Mijn eigen DA is vandaag dicht, maar die bel ik morgenmiddag even.

Trouwens nog 2 rare dingen die mij opvielen: de laatste keer dat Saffier zo'n 'aanval' had, was zijn krop aan de zijkant opgezet. Ik weet niet of het echt zijn krop was, want het zat een beetje hoger zeg maar, meer aan de zijkanten net onder zijn kop.
En wanneer hij op rust zit. (dus te doezelen maar niet echt op stok) dan houdt hij zijn koppie steeds een beetje schuin. Dat deed hij eerst ook niet.

Sanna

Hoi,

Dat laatste wat je schreef, over dat je de krop kunt zien zitten enzo, gaf me ineens nog een idee: kropontsteking of in ieder geval een beginnende kropontsteking. Symptonen daarvan zijn inderdaad braken (vogelje slingert met z'n kop schuddend slijmerig braaksel in het rond dat meestal stinkt) en benauwdheid. Mocht dat het zijn dan heeft hij antibioticum nodig.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

Het klinkt inderdaad bekend, alleen stinkt het niet wat er uit komt. Kan kropontsteking dan ook spontaan op komen zetten? Want het komt echt spontaan op, en is ook opeens weer over.
Het rare is dat alleen de laatste keer tijdens die aanval de krop opgezet was (alhoewel het meer aan de zijkant onder zijn kop zat, maar daar zullen ook wel kropspieren oid zitten.

Antibiotica dacht ik ook aan, vooral omdat toen na de eerste aanval anderhalve week geleden hij van mijn eigen DA een antibiotica spuit kreeg, en daarna ging het een stuk beter met hem. Hij niest trouwens wel een beetje, maar dat doet mijn andere valkje ook, dus dat hoeft niet perse met de aanvallen te maken te hebben.

Ik heb dr Feld teruggebeld, maar degene die zouden overleggen waren nog niet aanwezig, dus ze zullen nog terugbellen.
Morgen ga ik sowieso ook nog naar mijn eigen DA, en die kan dan indien nodig ook nog antibiotica geven  :)

Sanna

Het lijkt in ieder geval iets met z'n krop of spijsvertering te zijn. Maar als het bij de eerste keer AB spuit niet volledig geholpen heeft, is het denk ik niet verstandig in het wilde weg te spuiten. Daarmee kweek je alleen resistentie tegen AB en helpt straks niks meer. Ik denk dat het belangrijkste is dat er goed uitgezocht wordt wat Saffier nou eigenlijk mankeert. Wie weet moet hij een weekje ofzo worden opgenomen zodat de dierenarts zelf kan observeren wat er met hem aan de hand is. Ik hoop dat ze je nog terugbellen straks.

Groetjes, Sanna

Lentemorgen

27 december 2007, 16:49:22 #24 Last Edit: 27 december 2007, 16:56:56 by Lentemorgen
Ik ben net teruggebelt!

Ze hebben het uitvoerig besproken, en in combinatie met de plotselinge aanvallen en krop leeggooien en een paar uur later niets meer aan de hand, denken ze toch dat hij een astmatische aandoening heeft  :-\

Ik krijg nu van dr. Feld Prednison toegestuurd, en dat moet ik hem geven tijdens een aanval. Ik hoop maar dat het toch geen astmatische aandoening is, want ik ben bang dat het dan blijvend is  :-\

Heeft er iemand hier ervaring met astmatische aandoeningen bij vogels? en is het blijvend en genetisch?  :'( 
Is het wel eerlijk om hem dit aan te blijven doen wanneer het echt astmatisch is? Het is wel iedere keer een lijdensweg voor hem  :'(
Ik wou zo graag een nestje kweken ooit met hem, maar daar moet ik nu toch nog maar eens goed over na gaan denken  :'(

Kimm

jeetje, dus dat is dan afwachten of het dan aanslaat bij de aanval. ik hoop het dan wel, want dan weet je ook dat het dat dan is. heeft hij zijn praatjes alweer terug?

liefs kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Lentemorgen

Zijn praatjes zijn weer helemaal terug, maar hij gooide net toen ik aan de telefoon was met dr Feld alweer zijn krop leeg, dus ik moet het even aankijken vandaag. Hij lijkt nu voor de rest nergens last van te hebben.

Maar wat als ik aan het werk ben en hij krijgt een aanval..  :-\
Tot nu toe ben ik bij alle 3 de keren erbij geweest, maar er komt natuurlijk een keer dat ik te laat ben  :'(

Kimm

ja dat is erg vervelend. vooral als je hele dagen weg bent, dan zit je niet rustig. heb je ook iemand die af en toe bij m kan kijken? en krijg je de medicijnen dit weekend nog? dat zou nl mooi zijn, dan kan je het ook gelijk uitproberen als hij een aanval krijgt. zal eens kijken voor jou op internet of ik iets kan vinden over astma bij vogels.
liefs.

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Kaatje

Hè bah, wat een nare diagnose en ik kan me heel goed voorstellen dat je angstig bent dat er ooit een keer een dag komt dat je er niet bij bent  :(

Ik hoop dat het dus niet blijvend is, ... verder heb ik er echt geen verstand van .... ik hoop dus dat je heel snel reakties krijgt waar je wel wat aan hebt ! Ik wens je uiteraard heel veel sterkte toe met saffier !!!

Gaat het weer een beetje met hem !?

Groetjes Karin

Lentemorgen

Op dit moment gaat het goed met hem. Hij gooide een uur geleden wel zijn krop leeg, maar ik denk dat het deze keer meer verslikken was, want hij is nu niet buiten adem en zit nu te spelen met een belletje en wat te brabbelen.

Ik krijg waarschijnlijk de prednison zaterdag al binnen, en ik neem Saffier morgen nog even mee naar mijn eigen DA om te kijken wat die er van vindt. Volgens dr Feld is de prednison sowieso handig om te geven tijdens de aanvallen, omdat de luchtwegen dan iets gaan uitstaan, en hij meer lucht krijgt, dus ik hoop dat het werkt.

Ik hoop zo dat het toch ergens nog meevalt, omdat astmatische dingen wel heel zwaar zijn voor zo'n klein beestje.
Ik heb zelf Chronische Bronchitis, dus ik weet wel een beetje hoe het is  :-\