29 maart 2024, 10:48:20

Aanschaf valkje

Gestart door Carola1983, 25 december 2007, 10:39:09

« vorige - volgende »

Carola1983

goeiemorgen allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum  :)
als eerste allemaal....Merry Christmas!

Ik wil heel graag een valkparkietje aanschaffen. Nu is mijn vraag, kan ik er 1tje nemen of 2. Ik werk fulltime, dus ben overdag niet thuis. Ik woon nog thuis, mn moeder is wel heel de dag thuis.

Worden 2 valkjes minder tam?

En hoe groot moet de kooi dan zijn?

Groetjes Carola

Sanna

Hoi Carola,

Valkjes worden niet minder tam als je ze met z'n tweeën houdt. Het sleutelwoord is de TIJD die je erin steekt. De meesten van ons op dit forum hebben meerdere valkparkieten.

Wanneer je fulltime werkt, is het het beste om te beginnen met 1 valkje. Wanneer je die goed tam gemaakt hebt kun je dan een 2e aanschaffen. Die 2e moet je ook weer veel aandacht geven om tam te maken, maar ondertussen mag je niet vergeten de 1e ook de nodige aandacht te geven. Vaak zullen ze gedrag van elkaar overnemen. Wanneer je niet genoeg tijd meer in de 1e steekt, neemt die juist het wilde gedrag van de 2e over. Maar je wilt natuurlijk dat de 2e het tamme gedrag van de 1e overneemt.

Op dit forum zijn een heleboel kwekers die de jongen al tam maken. Dat betekent niet dat je er niks meer aan hoeft te doen, maar het is een stukje gemakkelijker dan een jong dat vers uit de buitenvoliere komt. Een aantal van die kwekers kweekt ook nu, in de winter (binnen). Je moet maar eens de verhalen en dagboekjes doorlezen.

Ook kun je er voor kiezen om een al volwassen valkje te kopen. Bijvoorbeeld op het board 'Herplaatsing' worden vaak valkjes aangeboden die om uiteenlopende redenen een ander huisje zoeken. Voordeel daarvan is dat ze meestal al gewend zijn om met meerdere valkparkieten samen te leven en dus beslist niet minder tam worden wanneer je ze met een ander samen zet.

Ikzelf zorg meestal dat ik een weekje vrij heb ofzo wanneer er een nieuw valkje komt, zo heb ik er de tijd voor om hem te laten wennen en tam te maken/houden.

Maar ik zou zeggen, lees eerst maar lekker rond op dit forum. Je zult een hoop nuttige informatie vinden en dan ben ik benieuwd wat je gaat doen.

Groetjes, Sanna