6 mei 2025, 19:42:16

Paar vraagjes over mutaties

Gestart door Rose, 2 december 2007, 23:10:14

« vorige - volgende »

Rose

Ik heb een paar vraagjes over de mutaties.

Ik heb Jacky van Aad overgenomen, zij is een cinnamon popje, ik wil haar koppelen aan mijn lutino man. Nu heb ik al even voorbarig gekeken wat zij event aan jonkies zullen kunnen krijgen. Nu staat er dit voor een jonge man:
100.0 % Wildkleur split voor {X2:Cinnamon} {X1:Lutino}
Maar wat betekenen die x1 en x2 van de splits nou? Is een man altijd split voor cinnamon en zijn de helft van de mannen split voor lutino? Ik begrijp het niet zo goed. Is er iemand die dat kan uitleggen?

En moeten beide oudervogels een split hebben wil het jonkie dat ook krijgen?
Dus Jacky is van 2 wildkleur ouders, hebben die dan allebei een split voor cinnamon?

En is er ook een mogelijkheid dat je aangeeft wat voor jonkies je wilt en dat er dan uitgerekend wordt welke oudervogels daar voor nodig zijn?
Ik vind bijv bonte en geparelde valkjes erg mooi. Stel dat ik in de toekomst een koppeltje daarvan wil, dan schaf ik ze gewoon aan. Maar stel nu dat ik dat soort jonkies wil, wat voor ouders schaf je dan aan?
Dus ik wil bijv bonte en geparelde jonkies krijgen, wat voor ouders heb ik dan nodig?

Ik vind het wel heel interessant die mutatie-leer, maar wel (nog) een beetje moeilijk.

Rianne

Hoi Rose,

heb je dit stuk al eens doorgelezen? http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19896.0.html
Dan snap je de basis van de mutatie leer. Ik kan je vragen nu ook wel beantwoorden maar dan staat hier in principe steeds een deel van dat topic, net zo makkelijk om het zelf even te lezen ;)
Als je dan nog vragen hebt, stel ze gerust! :D

Rose

Dank je Rianne!
Ik heb er een tijdje op gestudeerd. ;)
Maar ik blijf met de volgende vragen zitten:

1. Wat betekent cinnamon lutino? Dat kwam ik tegen toen ik naar de splits zocht van de ouders van Jacky (Lucky en Luke van Aad). Is dat een veel andere kleur dan cinnamon?
2. Wat ik erg moeilijk vind om uit te zoeken is het volgende: Ik wil ooit een koppeltje valkjes erbij. Dan wil ik uit dat koppeltje graag de volgende jonkies: bont, bont gepareld en gepareld. Welke ouders kan ik dan het beste nemen?

*Yvon

Hoi Rose

Cinnamon lutino kan je herkennen aan een lutino met een licht bruinige waas overheen.(als ik het goed heb)  ;)

Wat ik zelf een leuk koppel vind die leuke jongen kunnen krijgen is bv dit :

Moeder:witmasker lutino(albino) split voor bont
Vader:bont gepareld split voor {X1:  lutino}

man afkomst:
25% bont lutino split voor witmasker {X1:  gepareld}
25% bont split voor witmasker {X1:  gepareld} {X2: lutino}
25% lutino split voor bont witmasker {X1:  gepareld}
25% wildkleur split voor bont witmasker {X1:  gepareld} {X2: lutino}

pop afkomst:
25% bont lutino gepareld split voor witmasker
25% bont gepareld split voor witmasker
25% lutino gepareld split voor bont witmasker
25% gepareld split voor bont witmasker

Zo kan je dan ook zien wat man of pop is.
En het wordt ook vaak een verrassing van wat ze worden.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Karin

Citaat van: Rose op 29 december 2007, 12:25:15
Dank je Rianne!
Ik heb er een tijdje op gestudeerd. ;)
Maar ik blijf met de volgende vragen zitten:

1. Wat betekent cinnamon lutino? Dat kwam ik tegen toen ik naar de splits zocht van de ouders van Jacky (Lucky en Luke van Aad). Is dat een veel andere kleur dan cinnamon?
2. Wat ik erg moeilijk vind om uit te zoeken is het volgende: Ik wil ooit een koppeltje valkjes erbij. Dan wil ik uit dat koppeltje graag de volgende jonkies: bont, bont gepareld en gepareld. Welke ouders kan ik dan het beste nemen?

Bij een lutino cinnamon zit er een soort waas over het geel heen, ff gegoogled, zo ongeveer. Ik vind deze wel heel veel waas hebben hoor, maar dan heb je een idee :

Als je bont, gepareld én bont gepareld wilt hebben kun je een bonte man split gepareld en een pop split bont nemen, maar je kunt het ook makkelijker doen, beide bont en de man gepareld erbij of split gepareld, dan krijg je er én bonte en bont geparelde uit. Als je met de eerste combi gaat werken krijg je er nml ook wildkleurtjes uit. Ik heb zelf een koppel pop gepareld split bont en een man bont split gepareld en cinnamon en die krijgen dus echt alle kleuren van de regenboog ( bont, gepareld, bont gepareld in combi met cinnamon of gewoon wildkleur ) maar daar zitten dus ook regelmatig wildkleurtjes bij en daar is altijd moeilijker een baasje voor te vinden. Ik kweek zelf dus niet veel met ze ( ze krijgen ook nog eens heerlijke koppige jongen  ;D ), maar het is altijd weer verrassing wat er uit gaat komen  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Bert_85

Hoi,

Een cinnamon lutino ziet er uit als een lutino, het cinnamon kan je best zien aan de vleugelpunten die wat donkerder gekleurd zijn.

Ik denk dat de valkparkiet hieronder, op de foto van Karin, geen cinnamon lutino is maar een fallow!

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be