28 maart 2024, 13:09:04

Mee naar buiten

Gestart door andrevandriel, 23 december 2007, 20:47:13

« vorige - volgende »

carco

Citaat van: Ilse_Jaimy op 30 december 2007, 10:10:55
wie zegt dat een valkparkiet of andere papagaaien soort gekortwiekt moet worden op mee naar buiten te gaan  ???
je kan ze ook leren los vliegen met clickertraining ;)



Uh,... dit geloof je toch zeker zelf niet hè??
Daar zou ik maar niet op vertrouwen als ik jouw was.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Gerda

Citaat van: carco op 30 december 2007, 23:03:08
Citaat van: Ilse_Jaimy op 30 december 2007, 10:10:55
wie zegt dat een valkparkiet of andere papagaaien soort gekortwiekt moet worden op mee naar buiten te gaan  ???
je kan ze ook leren los vliegen met clickertraining ;)



Uh,... dit geloof je toch zeker zelf niet hè??
Daar zou ik maar niet op vertrouwen als ik jouw was.

Groetjes: Caroline.


Met Caroline eens!! Met clickertraining zorgen dat een valkje dat buiten vliegt bij je terug komt  ::) Sorry hoor, maar je leeft een beetje in een droomwereld!

Bij veel mensen waar het valkje wegvloog, wilde het valkje wel terugkomen, maar op een of andere manier vliegt hij toch steeds hoger en verder. Valkjes zijn erg licht en eenmaal op de wind gaan de vleugels in een reflex uit!

Dit lijkt me echt niet iets wat je moet promoten!
Binnenshuis is het wat anders. Daar kun je je valkje van alles leren! En dan komt hij ook naar je toe als je hem dat aanleert.
Mijn valkjes vliegen naar mijn schouder als ik hun naam zeg en roep: kom maar!


Citaat van: Yvette op 30 december 2007, 18:48:30
Ook de mijne is gekortwiekt en gaat ook overal mee naar toe als het weer mee gaat zitten
En nu gaat hij alleen naar mijn moeder en dan ook iedere dag maar wel in zijn kooitje

En hamsters en ratten moet dan maar zeker in zo'n grote bal anders wordt hij ook door andere dieren in huis opgegegeten als je hem door de kamer wilt laten lopen

En anders moet je maar een hond nemen als je toch met een dier mee naar buiten nemen
En voor iedere dier die mee naar buiten gaat schuilt een gevaar in zich en je moeilijk ze in een glazen kooi neerzetten


Lekker mee naar buiten?? Maar dat is geen vrijheid!
En vrijheid is maar wat je vrijheid noemt. Een valkje dat is gekortwiekt heeft voor mijn gevoel geen vrijheid, want het baasje bepaalt waar het valkje naar toe gaat. Als ze in huis mogen vliegen en spelen hebben ze veel meer vrijheid dan gekortwiekt mee op een verjaarspartijtje of naar Albert Heijn!

En ik noemde een ratje of hamster als alternatief voor het 'ombouwen van je valkparkiet tot een huisdier dat je wenst' En dat is blijkbaar een huisdier dat niet kan vliegen. Dan kun je dus beter een huisdier aanschaffen wat niet kan vliegen in plaats van een valkje kopen en hem aanpassen door zijn vleugels zo kort te knippen dat hij als een invalide afhankelijk van je wordt.

Maar goed, dat is mijn mening. En nogmaals, een randje van de slagpennen knippen om bijvoorbeeld te zorgen dat je valkje in huis wat minder snelheid kan maken, daar zie ik totaal geen kwaad in. Kortwieken voor gedragscorrectie kan goed werken, maar moet tijdelijk zijn. Maar zo kortwieken dat een valkje niet meer kan vliegen, dat gaat me te ver!
Mijn DA vertelde van mensen die binenkwamen met hun gekortwiekte valkje wat van een kast wilde vliegen, maar bijna als een steen naar beneden viel. Gevolg: gebroken borstbeen!

Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening!!

Wel vind ik het belangrijk om op te merken (voor de mensen die dit lezen en een valkje aan willen schaffen):
Een valkje is een heerlijk huisdier. Maar een huisdier met een eigenschap dat hij kan vliegen. Dat betekent dat je je huis veilig moet maken (valkjesproof) en moet zorgen dat je valkje niet weg kan vliegen. Pas je huis aan aan je huisdier en niet je huisdier aan je huis!

Heb je dit er niet voor over, kies dan een ander leuk huisdier!

Groetjes, Gerda!

Ilse_Jaimy

dan geloven jullie het tog niet , het kan wel !!!
maarja er zijn mensen die daar hun tijd niet in willen steken he ;)

bobbie

Citaat van: Ilse_Jaimy op  2 januari 2008, 09:38:55
dan geloven jullie het tog niet , het kan wel !!!
maarja er zijn mensen die daar hun tijd niet in willen steken he ;)


Het kan, dat weet ik. Ik heb er foto's van gezien.

Maar ...................... vertel eens over de keren dat het fout ging? Helaas horen we je daar niet over en dat geeft mensen een verkeerd beeld. Als er van elke 10 vogels die hebben geleerd op geclicker terug te vliegen naar het baasje/vrouwtje er 1 wegvliegt, vind ik eerlijk gezegd 1 teveel hoor. Dit risico zou ik NOOIT nemen.

Maar als jij dit wel doet en je hebt het geluk dat het steeds goed gaat, moet je doorgaan, tuurlijk. Hopelijk ben je je bewust van het risico, zoals het schrikken van de vogel van een kat of een hond of een kraai of een ekster of een halsbandparkiet of een ............. noem maar op. Staat er op dat moment een redelijke bries dan is de kans heel groot dat je valkje zo wordt meegenomen op de wind.
Trouwens, de foto's die ik heb gezien van vliegende clickervogels, waren grotere zwaardere vogels, geen valkjes (die beduidend lichter zijn).

Groetjes, Nel :)

Lentemorgen

3 januari 2008, 13:49:46 #19 Last Edit: 3 januari 2008, 13:53:00 by Lentemorgen
Ik weet wat Ilse_Jaimy bedoelt, en het kan inderdaad. Tenminste.. ik heb het bij papegaaien gezien. Bij valkparkieten weet ik het niet.

Maar ik zou het risico niet durven nemen. Er hoeft maar een keer een hoge windvlaag te komen of hij raakt uit koers..  :-\ Het risico is gewoon te groot denk ik.

Wel knap dat sommige mensen het durven, maar ik in ieder geval niet.

Verder ben ik zelf absoluut tegen kortwieken en dat soort ongein. Daar zijn ze niet voor gemaakt, en ze hebben hun vleugeltjes niet voor niets.

Yvette

Wat vinden jullie van bij ara's en kaketoes als ze door het huis moeten vliegen?
En met enorme spanwijdte door de kamer vliegen die eigenlijk voor hun te klein is die kunnen echt niet goed meer vliegen daar ze toch te groot voor

Mijn valkje kan in het begin ook heel erg vliegen desondanks zijn gekortwiekte vleugels en nog flinke hoogte bereiken en nu heeft zo enorme vertrouwen in mij dat hij nu het vliegen laat

Nadja

Croky gaat af en toe met mij mee naar buiten in de tuin, maar dan wel in een kooi. Dat vind hij leuk, zolang het maar niet de hele dag duurt. Ik kortwiek Croky nooit, hij kan prima vliegen. Ja, het is wel een aantal keer fout gegaan zodat hij met zijn hoofde tegen een raam of een muur knalde, maar ja daar doe je niet heel veel aan. Ik vind het altijd een hulpeloos gezicht, een valk die niet hoog kan vliegen. Croky is vroeger wel eens gekortwiekt geweest maar toen maakte hij heel wat meer brokken. Het is een kwestie van keuzes maken. Op de schouder mee naar buiten nemen zou ik echter afraden, aangezien valkjes klein zijn en makkelijk schrikken of worden weggeblazen. Met papegaaien en Kaketoes is het heel wat gebruikelijker.

Yvette

Ik blijf toch bij mijn standpunt iedereen moet voor zich weten wat hij/zij met zijn/haar vogel(s) doet en de een wil toch zijn vogel kortwieken en als je maar door een vakkundige iemand laat doen en niet zelf mee aan de slag gaat

Mijn vorige was ook gekortwiekt en die kon toen helemaal niet vliegen alleen rechtvooruit en niet uitkijken waar ze heen vliegt

Dus jullie zeggen alle meubelen eruit de ramen beplakt en de poep neem je voor lief
Dus kortom de dieren worden de baas en de eigenaar wordt door de dieren getolereerd
En dat er een ongelukje met een gekortwiekte vogel die bij mij nog NOOIT is gebeurd is en ook niet bij andere gekortwiekte vogel is bij mij weten ook niet gebeurd als ze GOED gekortwiekt worden maar je moet niet door 1 bepaalde DA laten doen die wel verkeerd knipt

Yvette

Citaat van: Gerda op  2 januari 2008, 01:40:34
Citaat van: carco op 30 december 2007, 23:03:08
Citaat van: Ilse_Jaimy op 30 december 2007, 10:10:55
wie zegt dat een valkparkiet of andere papagaaien soort gekortwiekt moet worden op mee naar buiten te gaan  ???
je kan ze ook leren los vliegen met clickertraining ;)



Uh,... dit geloof je toch zeker zelf niet hè??
Daar zou ik maar niet op vertrouwen als ik jouw was.

Groetjes: Caroline.


Met Caroline eens!! Met clickertraining zorgen dat een valkje dat buiten vliegt bij je terug komt  ::) Sorry hoor, maar je leeft een beetje in een droomwereld!

Bij veel mensen waar het valkje wegvloog, wilde het valkje wel terugkomen, maar op een of andere manier vliegt hij toch steeds hoger en verder. Valkjes zijn erg licht en eenmaal op de wind gaan de vleugels in een reflex uit!

Dit lijkt me echt niet iets wat je moet promoten!
Binnenshuis is het wat anders. Daar kun je je valkje van alles leren! En dan komt hij ook naar je toe als je hem dat aanleert.
Mijn valkjes vliegen naar mijn schouder als ik hun naam zeg en roep: kom maar!


Citaat van: Yvette op 30 december 2007, 18:48:30
Ook de mijne is gekortwiekt en gaat ook overal mee naar toe als het weer mee gaat zitten
En nu gaat hij alleen naar mijn moeder en dan ook iedere dag maar wel in zijn kooitje

En hamsters en ratten moet dan maar zeker in zo'n grote bal anders wordt hij ook door andere dieren in huis opgegegeten als je hem door de kamer wilt laten lopen

En anders moet je maar een hond nemen als je toch met een dier mee naar buiten nemen
En voor iedere dier die mee naar buiten gaat schuilt een gevaar in zich en je moeilijk ze in een glazen kooi neerzetten


Lekker mee naar buiten?? Maar dat is geen vrijheid!
En vrijheid is maar wat je vrijheid noemt. Een valkje dat is gekortwiekt heeft voor mijn gevoel geen vrijheid, want het baasje bepaalt waar het valkje naar toe gaat. Als ze in huis mogen vliegen en spelen hebben ze veel meer vrijheid dan gekortwiekt mee op een verjaarspartijtje of naar Albert Heijn!

En ik noemde een ratje of hamster als alternatief voor het 'ombouwen van je valkparkiet tot een huisdier dat je wenst' En dat is blijkbaar een huisdier dat niet kan vliegen. Dan kun je dus beter een huisdier aanschaffen wat niet kan vliegen in plaats van een valkje kopen en hem aanpassen door zijn vleugels zo kort te knippen dat hij als een invalide afhankelijk van je wordt.

Maar goed, dat is mijn mening. En nogmaals, een randje van de slagpennen knippen om bijvoorbeeld te zorgen dat je valkje in huis wat minder snelheid kan maken, daar zie ik totaal geen kwaad in. Kortwieken voor gedragscorrectie kan goed werken, maar moet tijdelijk zijn. Maar zo kortwieken dat een valkje niet meer kan vliegen, dat gaat me te ver!
Mijn DA vertelde van mensen die binenkwamen met hun gekortwiekte valkje wat van een kast wilde vliegen, maar bijna als een steen naar beneden viel. Gevolg: gebroken borstbeen!

Maar nogmaals, dit is mijn persoonlijke mening!!

Wel vind ik het belangrijk om op te merken (voor de mensen die dit lezen en een valkje aan willen schaffen):
Een valkje is een heerlijk huisdier. Maar een huisdier met een eigenschap dat hij kan vliegen. Dat betekent dat je je huis veilig moet maken (valkjesproof) en moet zorgen dat je valkje niet weg kan vliegen. Pas je huis aan aan je huisdier en niet je huisdier aan je huis!

Heb je dit er niet voor over, kies dan een ander leuk huisdier!

Groetjes, Gerda!



En het lijkt het erop dat de mensen die hun papegaaien en parkieten kortwieken dat ze 1 grote dierenmishandelaars zijn

Romy

Hoi iedereen

Om even in te gaan op deze discussie over clickertraining, kortwieken,...

Ik heb de indruk dat een valkje vergeleken wordt met een papegaai of ara. Qua gedrag komt er misschien heel veel overeen, maar valkjes zijn nu eenmaal veel kleiner, waardoor ze ongewild beïnvloed worden door de wind, wat niet gebeurt bij zwaardere vogels. Dus clickertraining kan misschien heel goed werken, het valkje WIL wel terug komen, maar als er ineens een windvlaag is, wordt het weggeblazen en weg is je valkje. Grote vogels zijn zwaar genoeg en sterk genoeg om zich tegen die wind te verzetten. Een valkje jammergenoeg niet.

Er mag ook niet verward worden tussen een valkje kortwieken en een ara kortwieken. Dat zijn 2 hele verschillende situaties. Een ara in een huis laten losvliegen lijkt mij hetzelfde als een olifant in een porseleinzaak. Ofwel moet je een huis als een expohal hebben  ::) Een valkje kan meestal wel perfect losvliegen in huis. Maar dan moet je inderdaad je huis valkjesproof maken. Als je dat er niet voor over hebt, dan koop je beter geen valkje.
Hetzelfde met kleine baby's : daarbij moet je er ook voor zorgen dat er geen hoogteverschillen zijn, waardoor ie kan vallen, of scherpe hoeken afschermen, lange tafelkleden inkorten,...
Een hele vergezochte vergelijking, maar een verantwoordelijkheid die even groot is, namelijk over een levend wezen.

Dit is mijn mening en hiermee wil ik niemand aanvallen. Alleen wil ik die even kwijt omdat ik het uiterst zielig zou vinden mochten mensen hun valkje kwijt raken omdat ze onvoldoende ingelicht zouden zijn... Ik moet er niet aan denken dat ik Flupke kwijt zou spelen en beseffen dat ze ergens in de vrije natuur dood aan het gaan is door kou, honger of roofvogels  :'(

Groetjes
Romy

Yvette

4 januari 2008, 11:02:04 #25 Last Edit: 4 januari 2008, 11:07:16 by Yvette
Het maakt me totaal niet uit wat voor soort papegaai of een valkje ik heb ze worden toch allemaal gekortwiekt en mijn volgende valkje wordt net zo gekortwiekt als Joepie en mijn vorige papegaai

En iedereen moet toch voor zichzelf weten wat hij/zij doet met hun vogel en daar blijf ik bij

En we zijn allemaal debet aan dat we de vrijheid ontnomen hebben van onze vogels die eigenlijk buiten uit de vrije natuur hebben gehaald waar ze vandaan komen

Amber13

Hooi,Ik heb ook een hele tame valk die ook mee naar buiten gaat hij kan wel gewoon los alleen als er een beetje wind staat heb ik een speciale valkparkieten tuigje voor hem hij kan nog gewoon vladderen enzo maar hij komt niet egt heel ver wand er zit een riempje aan op zijn rug di je vast hebt eerst was het even wenen voor hem maar hij is er nu helemaal aan gewend ;)

Rianne

Als er nog meer mensen zijn die over kortwieken willen discusseren, verwijs ik deze naar dit topic:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,26616.0.html

Daar zijn nog meer voors en tegens te lezen. :)

Rianne, moderator Verzorging.