19 april 2024, 01:48:50

Mee naar buiten

Gestart door andrevandriel, 23 december 2007, 20:47:13

« vorige - volgende »

andrevandriel

Hoi,

Ik lees wel eens dat mensen hun valkje mee naar buiten nemen.
Zijn die dan altijd gekortwiekt of zitten die valkjes dan met een ketting vast om hun pootje?
Als die valkjes gekortwiekt zijn kunnen ze toch nog wel een beetje vliegen/fladderen. Kunnen ze nog zo in de sloot landen :-\.
Lijkt me wel leuk zo een valkje op je schouder trouwens buiten. ;D

Silke *

Hoi Andre,

Die zijn idd gekortwiekt en kunnen nog wat meefladderen met de wind.

Groetjes
Silke

andrevandriel

Hoi Silke,

Ik vind dat toch wel risicovol zo los op je schouder.
Is zo een ketting om z'n pootje ook een optie of is de kans dat het valkje z'n pootje breekt dan te groot? Of is dat sowieso
een slecht idee?
Ik heb dat nog nooit gezien trouwens.

Groetjes,

Andre

Gerda

23 december 2007, 21:05:08 #3 Last Edit: 23 december 2007, 21:17:42 by Gerda
Hoi Andre,

Een valkje mag nooit aan zijn pootje vastgebonden worden. Is zelfs bij wet verboden. Want als hij opvliegt kan zijn pootje breken en zelfs helemaal afscheuren.

Zelfs gewiekte valkjes kunnen nog vliegen. Er is veel gevaar buiten, inderdaad sloten, maar ook honden en katten. Dus als een valkje van je schouder springt is er veel gevaar.
Daarnaast zijn valkjes erg licht en kunnen met een vlaagje wind al opgetild worden en wegvliegen. Ook al zijn ze gekortwiekt.

Dus ik zou zeggen: niet doen!
Je doet er je valkje echt geen plezier mee en jezelf ook niet.
Wanneer ze elke dag lekker binnen kunnen vliegen en buiten de kooi spelen, of een grote kamervoliere hebben, dan is dat veel beter dan mee naar buiten nemen.

Groetjes, Gerda

Silke *

Ja idd!
Ik zou het niet doen, er zijn mensen die het wel doen en waarvan het valkje het al gewoon is en niet meer wegvliegen.
Maar een ketting mag je zeker niet om doen!
Uilen worden dit wel omgedaan, maar die vogels zijn veel groter en sterker...

Groetjes
Silke

andrevandriel

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.
Toch leerzaam zo een forum.
Ik wist niet dat zo ketting verboden was.
Is wel goed trouwens.
Ik wil eind februari een valkje gaan kopen.
Vandaag een mooie grote kooi gekocht. ;)
Maar ik laat dat valkje mooi binnen vliegen dan.

Bedankt hoor,

Andre,

Silke *

Veel succes met je nieuwe valkparkietje alvast en binnen vliegen zal hij/zij ook fijn vinden hoor  ;)

Groetjes
Silke

Ilse_Jaimy

ik heb mijn valkjes ook mee naar buiten :)
ze gaan overal mee naar toen , naar familie vrienden winkel enz.


Gerda

Citaat van: Ilse_Jaimy op 26 december 2007, 14:13:16
ik heb mijn valkjes ook mee naar buiten :)
ze gaan overal mee naar toen , naar familie vrienden winkel enz.




Ja, maar dan kan je valkje zeker niet vliegen!!
Dat zijn keuzes die je maakt, en voor mijn gevoel een keuze voor jezelf en niet voor je valkje.
Je valkje kan dan niet meer zelf bepalen wat hij wil doen, hij moet vermaakt worden. Jij neemt hem mee, dus jij bepaalt de hele dag wat je valkje doet.
Bij mij zijn ze de hele dag uit de kooi en zitten een gedeelte van de dag bij mij, maar de rest vliegen ze lekker rond, eten, slapen of spelen op diverse speelplekken in huis.

Valkjes horen te kunnen vliegen, kortwieken zodat ze iets minder goed kunnen vliegen is wat anders dan zo kortwieken dat je buiten met ze kunt lopen. Dan moeten ze echt bijna geen handpennen meer hebben.

Ja en dan kun je voor mijn gevoel net ze goed een hamster of een ratje nemen. Eigenlijk nog beter, want dan mutuleer je je valkje tenminste niet!

En dan nog, gekortwiekt zodat hij niet kan vliegen, hij kan altijd van je schouder vallen of springen of waaien.

Dus ik vind het geen goed advies om aan mensen te geven die net een valkje nemen.

Valkjes kunnen vliegen, wil je geen dier dat kan vliegen, neem dan geen valkje maar een ander huisdier. En pas niet je huisdier aan jouw behoeften aan, ten koste van de eigenheid en het karakter!!

Groetjes, Gerda



Kimm

hoi gerda,
ben het helemaal met je eens. een vogel is een vogel en dat moet het blijven. binnen hebben ze het ook goed! ;)
groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

pipo-skinny

hallo,
ik heb ook gelezen dat er valkparkiet riempjes zyn waar door ze ze wel; mee naar buiten kunnen en nog kunne vliegen ik weet niet hoe veilig dat is en je zou dan vast van jongs af aan moeten leren ..
hier is de website waarje hem kan bestelle

http://www.valkparkiet.net/Tuigje_N_grp_49_26-1.html


Karin

Er zijn idd tuigjes voor valkparkieten ( en luiers en andere gekkigheid  ;D ), maar helaas is dit niet 100 % veilig. Er zijn al valkjes weggevlogen ondanks het tuigje.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

bargram

Hi,

Ik heb wel eens een tuigje in gebruik gezien. Valkparkiet was hier helemaal niet blij mee en redelijk panikerig van de bandjes om zijn lijfje. Een vogel ga je niet uitlaten als een kat of hond. Gewoon niet doen! Ik vind het wel belangrijk dat je valkje voldoende bewegingsvrijheid biedt in huis en kooi.

Wij geven onze Fons gelegenheid om in huis lekker te vliegen. We kortwieken hem wel ietwat om iets van de vaart uit zijn vlucht te halen, omdat hij anders in zijn enthousiasme zo hard gaat dat hij tegen de plafonds tetst...

groetjes,

Barbara

Ilse_Jaimy

30 december 2007, 10:10:55 #13 Last Edit: 30 december 2007, 10:14:43 by Ilse_Jaimy
wie zegt dat een valkparkiet of andere papagaaien soort gekortwiekt moet worden op mee naar buiten te gaan  ???
je kan ze ook leren los vliegen met clickertraining ;)


umh tja een ratje zou ik ook wel leuk vinden :D

edit : zo tuigje is niks , heb ik ook eens geprobeert en die van mij vonden het alles behalvel leuk :P

Yvette

Ook de mijne is gekortwiekt en gaat ook overal mee naar toe als het weer mee gaat zitten
En nu gaat hij alleen naar mijn moeder en dan ook iedere dag maar wel in zijn kooitje

En hamsters en ratten moet dan maar zeker in zo'n grote bal anders wordt hij ook door andere dieren in huis opgegegeten als je hem door de kamer wilt laten lopen

En anders moet je maar een hond nemen als je toch met een dier mee naar buiten nemen
En voor iedere dier die mee naar buiten gaat schuilt een gevaar in zich en je moeilijk ze in een glazen kooi neerzetten