6 mei 2025, 03:30:40

Help jonge valk verlamt

Gestart door Little Cockatoo, 26 augustus 2007, 15:43:27

« vorige - volgende »

Little Cockatoo

Onze jonge valk van vijf en een halve week is gisteren voorover van de boom gevallen.
We zijn gelijk naar de kliniek de Toren gegaan in Drachten alleen anton Bijer had natuurlijk geen dienst. Zijn pootjes hanger er slapjes onder er zit weinig gevoel tot geen gevoel in.

Nu las ik op het forum over het cockatiel paralyse syndroom. Kan zij dit hebben????
Gr. Hanneke

Vogels: Vido, Chico en rosé kaketoe Yinka

Ivy

Hoi.
Jouw valkje heeft een enorme klap gehad en mogelijk zijn de pootjes gebroken.
Was er geen andere DA die ernaar kon kijken?

Ik heb het verhaal over cockatiel paralyse syndroom gelezen, maar het lijkt me sterk dat jouw valkje door een infectie is getroffen. Het is gewoon een gevolg van haar ongeluk.

Is het valkje gekortwiekt ofzo, dat ze zo gevallen is?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Little Cockatoo

Ja ze is kort gewiekt.
De Da sluit een breuk uit, omdat ze geen pijn aangeeft. Ik mag ook zonder problemen aan beide pootjes zitten. Haar teentjes hangen er ook slap bij. Ik maak vandaag er nog wel even een foto van als dat lukt. Onze camera heeft namelijk kuren. En ze heeft steeds de pootjes gestrekt achter uit onder haar kont.
Gr. Hanneke

Little Cockatoo

Dit is het verhaal, dit staat op het forum van dieren kliniek de Toren .

We zaten gister avond gezellig met vrienden in de woonkamer. (We hadden onze jonge valkparkieten van vijf en een halve week dezelfde dag nog gewiekt). De jongen zaten bij ons op de klimboom. Ineens valt een jong voorover van de stok op de grond, rolt een paar keer door en blijft liggen. We pakken hem/haar op en zien de haar pootjes slap onder haar lijf hangen. De staart hing er ook slap onder.
We hebben gelijk de praktijk gebeld. En we waren om 22.00 uur in drachten op de praktijk. Dit voorval gebeurde om 20.40 uur.
Ze heeft een drup onstekings remmers gehad en een antibiotica kuur meegekregen.

De staart beweegt weer en ze poept ook nog. Eten heeft ze ook gedaan. We voeren haar bij met een beetje juvenile ofzo iets van Harisson.

Gr. Hanneke

Ivy

Hoi.
Eerlijk gezegd vind ik 5 1/2 nog veels te jong voor kortwieken. Ze moeten eerst goed leren vliegen voordat je ze gaat beperken. Zo'n jonkie is al niet zo handig en als je hem nog kortwiekt...

Maar goed, daar help ik je niet mee, maar misschien kan je volgende keer een paar weekjes langer wachten met kortwieken (als je echt vind dat het moet gebeuren).

Mijn jong vloog twee weken terug tegen het raam (ik heb wel raamfolie, maar hij schrok ergens van). Eerste drie dagen was hij ook erg zwak, hij was helemaal in elkaar gezakt. Wat heel belangrijk is dat je jouw jong veel rust gunt, hem lekker warm houdt en hem genoeg voert. Gebruik een weegschaal dagelijks om te kijken of hij niet is afgevallen.
Langzaam zag ik verbetering bij mijn jong, eerst kon hij beter op zijn pootjes staan, dan begon hij ook te lopen. Hij is nu weer tussen zijn vriendjes en ik zou zeggen - bijna zo goed als nieuw.

Jouw valkje heeft tijd nodig om bij te komen van de klap. Ik hoop dat jouw valkje straks ook helemaal de oude is.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Little Cockatoo

Dank je voor je lieve reactie. Ik wist niet dat wieken afhing van een leeftijd. Volgende keer zullen wat langer wachten. Hopelijk heb je gelijk en komt het weer goed, maar zelf heb ik weinig hoop, want omdat ik het idee heb dat de verlamming niet door de val komt, maar de val door de plotselinge verlamming.
Wel is ze een paar keer in de kooi naar beneden gevallen, misschien een zenuw klem waardoor nu als nog de verlamming, of een zwelling rond de ruggenwervel. Hier gokt de DA op en daar wordt ze voor behandeld.

Gr. Hanneke

Dierenfreackske

Hoe is het nu met je valkje ? Grtjs !!

Little Cockatoo

Blijft gelijk. Ze is wel levendig, ze kruipt door de kooi en eet zelfstandig. We voeren haar wet bij met juvenile hand feet formula.

Allen lijkt haar cloaca wat geïrriteerd.

Gr. Hanneke

Lin

juvenile? kan je daar wat meer over vertellen? ik denk dat vrijwel niemand dat kent hier.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Juvenile is volgens mij van Harrison's.

Little Cockatoo

Klopt is van Harrison. Tis voor jonge valkjes om ze met de hand groot te brengen.

Maar nu nog iets. Ze heeft soms bloed in haar uitwerpselen, Darm ontsteking???
Gr. Hanneke

trienke

Hoi

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar die bloed in de ontlasting kan ook het gevolg van stress zijn.

Gister was namelijk een jong valkparkietje die amper kan vliegen, heel zachtjes ergens tegen aangebotst, daarna had hij bloed in de ontlasting. Heb toen feld gebeld die dacht aan stress, en dan zou het binnen een aantal uurtjes over moeten zijn. Vandaag was het dus weer over.

Maar nogmaals ik durf het niet met zekerheid te zeggen

Groetjes Trienke

Lin

Citaat van: Rianne op 28 augustus 2007, 17:16:16
Juvenile is volgens mij van Harrison's.

dat wist ik wel maar bereid je dat anders voor dan nutribird?
Waarschijnlijk wel toch?

Bloed kan ook wat serieuzers zijn. Want heeft hij dit constant?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Little Cockatoo

Wat ik gisteren zag wel. Ik ga zo weer even met haar zitten, heeft ze dan weer bloed dan bel ik gelijk anton beyer.

Ik weet niet precies hoe je juvenile klaar maakt. Maar het is met water. Mijn vriend doet dat altijd om dat het in het engels op de verpakking staat. En mijn engels is echt behoorlijk onder de maat. En dat voor iemand van 24 ;D ;D ;D.

Gr. Hanneke

Little Cockatoo

Yela gaat langzaam vooruit. Ze beweegt haar voort op haar pootjes alleen loopt ze op haar hieltjes (elleboog) en houdt ze haar teentjes gebogen in elkaar.

in mijn dag boek komen foto's van haar.

Donderdag gaan gaan we naar Hooimeijer in Meppel. HOpenlijk kan hij ons meer helpen dan anton Beyer. want wat anton zegt is oefenen en afwachten.
Gr. Hanneke