17 dagen oud en alle veerschachtjes ontstoken??!!

Gestart door Caroline, 23 december 2007, 11:52:25

« vorige - volgende »

Caroline



Arme Ecco ....


Toen ik vanmorgen de nestcontrole ging doen schrok ik me dood .... Ecco is niet goed .... er is iets met haar veertjes.  :-\

Ik merkte wel dat ze een groei achterstand opliep .... ik heb net even het schema na gelopen .... haar (volgens mij is het een popje?) broertjes en zusjes waren dag 17 zo tussen de 80 - 85 gram, gisteren was Ecco dag 17 en woog 66 gram, terweijl haar kropje steeds keurig gevuld is, jongere Enu had haar al ingehaald .... maar ik dacht nog Diégah is mega groot, weegt meer dan 125 gram en Amor is niet zo heel groot dus de ene de bouw van pa en de andere de bouw van ma maar .... vandaag  :'( :'( :'(

Alle plekjes waar veertje uitkomen, heet dat niet veerschachtjes lijken ontstoken te zijn .... er zitten bultjes op en er zit pus tussen haar veertjes, aan enkele veertjes hebben nu ook de ouders al aan zitten knabbelen maar de meeste niet en toch zit daar pus tussen. Nu ik dit schrijf denk ik .... misschien hebben de ouders er wel helemaal niet aangeknabbeld, misschien zijn de veertjes wel vanzelf gaan bloeden. Het ziet er echt verschrikkelijk uit en Ecco zelf och, ik merk helemaal niks aan haar.  :-*

De plaatsen waar echt al pus zat heb ik schoongemaakt met gekookt lauw water, en ingesmeerd met vloeibare betadine, daarna heb ik een lekker papje voor haar gemaakt, wat ze met smaak at en heeft ze lekker een kwartiertje bij Sanne gezeten.

Later op de dag maak ik het nog een keer schoon en mocht het nodig zijn krijgt ze nog een keer pap.

De ouders zijn er erg door van streek .... of het door haar komt of door de geur van de betadine .... ze willen in ieder geval op het moment niet het blok in om de jongen te voeren  :-\

Gek genoeg had wel Tinco een lekker gevuld kropje .... dus aan zijn aanwezigheid ligt het niet.

Kleine Ecco zit nu even lekker bij me op schoot .... ik ga zo even kijken of de ouders hebben gevoerd .... mochten ze het vanavond niet hebben gedaan spring ik bij .... ik wil ze het niet te snel, makkelijk maken.  ;)

Hier de foto;s die ik net vasn Ecco heb gemaakt en uitsnedes van heb gemaakt.


Hier zie je duidelijk bij de schachtjes de pus zitten.


Op deze 2 foto's zie je ook de beultjes op de plaatsen waar de veertjes naar buiten komen.




Verder lijkt ze niet ziek ervan te zijn.


Dit is een uitsnede van gisteren .... ik had namelijk live zo goed al niks gezien .... op de vergroting zie je dat het gisteren al begonnen was.

Ik voel me zo machteloos .... als het morgen nog zo is neem is meteen contact met een vogelarts op om advies te vragen en desnoods langs te gaan.

Als er iemand die dit vaker heeft gehoord of gelezen .... help me dan aan advies.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Agnes

Hoi Caroline,

Arme Ecco :-\
Ik heb er al helemaal geen verstand van, dus ik kan je helaas niet helpen.

Misschien knabbelen de ouders eraan om te helpen?

Het doet me denken aan dat als je haren weer gaan groeien na het epileren.
Dan heb ik ook wel eens haartjes die niet door de huid komen, maar er onderdoor willen groeien.
Dan peuter ik het haartje ook los.




Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Caroline

Bedankt Agnes, voor je berichtje .....

Ik heb net even gekeken naar de foto van 20 december, de dag dat Ecco enkele grammetjes lichter was dan de 2 dagen jongere Enu maar toen zag je nog niks, ook niet bij vergroten van de foto´s.

Toen ze nog stoppels had zag je helemaal niks, het is juist nu er een deel van de veertjes al naar buiten komt, ook de stoppeltjes die er nu zitten zie je niks aparts aan.

Ik vind het er erg vreemd uit zien .... weet ook niet goed wat ik er mee aan moet .... Ecco zelf lijkt nergens last van de hebben.

Tot overmaat van ramp heb ik ook nog dezelfde problemen als eerst met mijn laptop sinds een half uurtje .... alleen ..... dit is wel mijn nieuwe laptop!!!

Hopelijk kan ik online blijven komen.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

♥Debby♥

Jee wat ziet dat er vreemd uit.. ik hoop dat je heel snel een reactie krijgt van iemand die het herkent..

het is een beetje wat agnes zegt.. 't lijken wel ingegroeide "haartjes"..

heb je iets van een onstekingremmer? geen dierenarts te bereiken natuurlijk op zondag??

sterkte caroline..


♥Debby's Gevleugelde Vriendjes♥
Klik op de foto voor mijn boekje.

Caroline



Dank je ....

Even snel .... ik heb net kleine Ecco voor de tweede keer helemaal ingesmeerd met vloeibare Betadine en het lijkt er beter uit te zien, minder etter zat er tussen de veertjes.

De ouders hebben vandaag wat minder gevoerd dan wat ik gewend ben van ze en omdat Ecco natuurlijk haar energie nodig heb om beter te worden, heb ik haar 3 x per dag een paar ml. pap gegeven, wat ze van harte neemt.  :D

Vandaag doe ik er verder niks meer aan .... alleen rond 22.00 uur nog een beetje pap .... morgen kijk ik dan verder .... of ik neem contact op met Dr. Feld of met Dr. v.d. Horst, de laatste is een stuk dochter bij mijn in de buurt.  ;)

Ik hou jullie op de hoogte.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Karin

Ik heb nog nooit zoiets gezien Carolien, het enige wat ik me kan bedenken is dat er misschien een stofwisselingsziekte achter zit. Hierdoor kan een groeiachterstand ontstaan en kan het lichaam lichaamseigen cellen aanvallen. Ook kan het een huidontsteking zijn, maar waar zou dat vandaan moeten komen... de anderen hebben nergens last van. Ik zou Feld of zo even bellen voor info. Succes ermee !
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Lin

Op alle plekken komen dus de ontstekeningen? mm... Dan zou ik ook aan een huidontsteking/allergie denken. Weet je al wat meer nu?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Caroline



Hoi hoi,

zoals het er nu uitziet zijn de veerschachtjes nog wat opgezet en lijkt echter geen etter/wondvocht meer uit gekomen te zijn.

De kleine Ecco woog net 68 gram dus ietsje zwaarder als gisteren, toen zelfs later op de dag en al een flinke krop. Nu is het ook al wat gevoerd ...... als ik straks klaar ben met bellen, krijgt het een lekker warm papje met extras druivensuiker toegevoegd. Aan de huid doe ik verder niks tot ik meer weet van de artsen, de betadine mag je namelijk niet teveel op  grote oppervlaktes gebruiken en als ik het doen moet ik het hele beestje insmeren, alle schachtjes zijn wat verdikt.  :-\

Inmiddels heb ik Hannie aan de telefoon gehad van Dierenkliniek Feld, zij had er nog nooit van gehoord, foto's sturen was niet nodig moesten ze allemaal extra manuren voor inzetten om die te bekijken, op het moment was er geen arts aanwezig, ze zou haar best doen me later op de dsg terug te bellen met info maar .... zij sluiten ook om 17 uur i.v.m. kerstavond.  :censuur :censuur :censuur

Met andere woorden, ben ik niks wijzer van geworden en is duidelijk niet meer DE Dr. Feld die we gewend zijn.  :'(

Ik ga natuurlijk niet wachten tot ik om 17 uur nog geen antwoord heb en zo de kerstdagen in moet .... dus ik ben nu even online om het nummer van Dr. v.d. Horst te zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte.

PS. de kleine lijkt nog steeds niet ziek en wordt steeds aanhankelijker door al deze aandacht.  :-*



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



Ecco heeft een Stafylokok-bacterie bij zich.


Nou, ik heb net Dr. van der Horst zelf aan de telefoon gehad .... wat een vakvrouw!!!!

Neemt de tijd voor je, weet gelijk waarover ik het heb, weet wat ik aan kan doen en wat in de toekomst kan verwachten van kleine Ecco.

Diagnose:

Ecco heeft dus een huidinfectie veroorzaakt door de hardnekkig bacterie Stafylokok. Bij de mens veroorzaakt deze bacterie van een andere stam o.a. "krentenbaard".

Behandeling:

Ik hoef niet hals over kop vandaag nog een AB te gaan halen maar na de feestdagen is snel genoeg .... zelf wil ik niet wachten tot januari en ga dus derde kerstdag op zoek naar .... Lincomycine. Hiervan moet Ecco een kuurtje krijgen want het staat bekend als een hardnekkige bacterie. Tevens moet ik haar 2 x per week wassen in een liter warm water met een theelepel Biotex of Badedas en in masseren met een oude tandenborstel. Het is in ieder geval niet levensbedreigend.  :)

De toekomst:

Mogelijk heeft Ecco vette pech en is het toeval dat zij dit heeft gekregen maar ..... het is ook mogelijk dat Ecco wat minder weerstand heeft. In ieder geval heeft zij door de infectie een groeiachterstand op gelopen in zowel haar lichaamsgewicht als de veergroei, een achterstand die zij misschien best wel weer inhaald maar .... misschien haalt ze de achterstand nooit meer helemaal in en door die achterstand kan het dus altijd een zorgenkindje blijven.  :-\ :'(

Ik heb dit speciaal nagevraagd omdat ik natuurlijk mutatievalkjes kweek om te verkopen en ik alleen maar gezonde valkjes wil verkopen.  :)

Voor Ecco betekend dit dat zij niet meer mee doet in de race .... het allerbelangrijkste voor haar is op dit moment dat ze helemaal beter gaat worden en als een mooie sterke valk gaat uitgroeien. Misschien kan ze in de toekomst wel een gewoon leventje gaan lijden.  :D

Mocht zich in de toekomst een fijn adresje op haar pad komen is dit natuurlijk geweldig maar op dit moment lijkt het erop dat Eccootje één van onze vrijgezelle dames gaat worden en hier oud zal worden. Dat zijn nu eenmaal ook de risico's van het vak en moet je incalculeren.  ;)

Allemaal bedankt voor jullie steun, adviezen, meedenkenen vertrouwen.  :-*

PS. dit topic mag gesloten worden, Ecco is verder te volgen in mijn eigen dagboekje.



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Caroline



Nog even een correctie van mezelf van gisteren .....

De betadine is niet ontstekingremmend maar wel ontsmettend, mijn daad was dus wel goed maar om dit steeds de doen maakt het vogeltje vies en plakkerig, vandaar de baden in warmwater met Biotex.  ;)



Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.

Gerda

Hoi Caroline,

Fijn dat de oorzaak bekend is en dat het niet levensbedreigend is.

Op jouw verzoek hierheen verplaats. Ik laat het nog een dagje open en dan doe ik er een slotje op. Want iedereen kan reageren in je dagboek!

Fijne dagen!
Nu je weet wat het is, zal het een opluchting zijn, en kun je een beetje relaxen!

Liefs, Gerda


Kimm

fijn dat je weet wat het is. veel succes met ecco! :D

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Agnes

Ach gut die Ecco, heeft zij weer ???

Gelukkig weet je nu wat het is, en kun je er gericht naar handelen!

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Mara

Hoi Caroline

Wat naar om te lezen van Ecco maar ondertussen lees ik door en zie ik dat je weet wat Ecco heeft.

Sterkte ermee.

mara