16 mei 2025, 21:43:19

Happerige puber...

Gestart door Sanna, 20 december 2007, 13:13:44

« vorige - volgende »

Sanna

20 december 2007, 13:13:44 Last Edit: 20 december 2007, 13:48:31 by Sanna
Hallo allemaal,

Iemand een ideetje? Het gaat om Beau. Nu hij zo aan het puberen is en zo'n last van z'n hormonen heeft, begint hij toch wat ongewenst gedrag te vertonen. Eerst was het vooral als er mannen op visite waren. Belle houdt namelijk van mannen. Beau houdt van Belle. Dus als Belle naar een man gaat en die gaat Belle kroelen, dan heeft de man Beau in zijn nek - letterlijk! Tot nu toe zijn er nog geen ernstige dingen gebeurd, want meestal was m'n vader de klos ;D. Daar heeft Beau alleen een paar keer in z'n oren gehangen (sorry pa!). Maar goed, het gedrag begint hinderlijker te worden. Mij heeft hij ook wel een paar keer gebeten, in m'n vinger. Maar dat bleef bij 1 beet en dan was het hoppa! de kooi in. Ik laat mij nl. niet ringeloren door een vogeltje ;). Maar goed, meestal als Beau zo op hol gaat slaan, helemaal over de rooie gaat achter Belle aan, dan kon ik hem wel afleiden door hem te kussen en met m'n tong te klakken. En dan kalmeert hij wat. Nu vandaag heeft hij me echt aangevallen, heeft me flink hard in m'n vinger en hand gebeten. Nu had ik hem ook weer direct te pakken, dus hij zit weer gezellig in de kooi terwijl de dames er lekker uit zijn (straf ;)). Maar dit is niet leuk. Verder is het een onwijs lief beest. Hij komt er smorgens altijd als eerste uit, lekker knuffelen met mij, lief kusjes geven. En hij begint nou een beetje te praten. Wie kan mij wijzer maken?

• Is er een kans dat dit gedrag vanzelf overwaait?

• Zou dit gedrag minder worden wanneer ik Beau een nestje toesta?

• In het geval van een nestje, moet ik Pino dan apart in een kooi doen of zou het goed gaan aangezien de kooi vrij ruim is?

• Andere opties??.....

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Sanna

Karin

Ik heb het 1 x meegemaakt dat een man zo agressief werd toen hij ging puberen dat hij me zelfs in mijn gezicht aan viel. Na van alles geprobeerd te hebben heb ik hem eenmalig gekortwiekt. Niet heel ver, maar net genoeg dat hij nog net met veel moeite kon vliegen. Dat heeft bij hem erg geholpen. Daarna gelukkig nooit meer nodig geweest, hij is inmiddels een jaar of 4 en al tijden gelukkig met zijn popje  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Hoi Karin,

Dank je wel voor je antwoord. Hoe ver is niet heel ver? Ik wil namelijk niet dat hij helemaal niet meer kan vliegen. Als Belle opvliegt gaat hij altijd meteen achter haar aan. Ik denk dat hij alleen maar nog gefrustreerder wordt wanneer ik dat van hem afneem. Het mag dus niet zo zijn dat hij direct neerstort. Maar net een meter of 5 kunnen halen bijvoorbeeld klinkt al wel weer als een optie. Verder is het een enorme lieverd. Als hij niet door z'n hormonen geregeerd wordt kan ik alles met hem doen, zonder morren - vanmiddag ook weer. Maar nu heb ik nog steeds pijn in m'n hand van vanmorgen....

Groetjes, Sanna

Eric Holtmark

Hoi Sanna,
Onze Bert heeft ook wel eens van die agressieve buien, zeker als Ernie op de eieren zit
Ook dat aanvallen op je gezicht bij Karin herken ik.
Zeker als hij recht op mijn gezicht aanvalt veeg ik hem toch wel met een redelijke zwaai van mijn hand weg.
En als hij alleen mijn hand wil aanvallen probeer ik zo min mogelijk te aarzelen en gewoon door te gaan.
Verder blijf ik wel rustig tegen hem praten en hem te lijmen met een zonnebloem pitje.
Ik zie mijn vrouw vaak aarzelen in zich terug trekken en dan blijft Bert agressiever (verder wel een hele lieve tamme valk ,maar soms :-X.
Succes en geduld met Beau.

Groetjes Eric

Karin

Als ze eitjes hebben hebben ze alle recht op aanvallen Eric  ;D Moet je maar weggaan, hahaha.

Ongeveer 8 vliegpennen tot de helft afknippen, de 2 buitenste pennen laten zitten. Dan kunnen ze nog wel vliegen, maar moeten ze meer hun best doen  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

20 december 2007, 20:15:54 #5 Last Edit: 20 december 2007, 20:17:49 by Gerda
Hoi Sanna,

Ik heb hetzelfde gehad met Spikey, hij viel me aan als ik in de buurt van Ronald kwam (toch lastig).
We hebben hem eenmalig gekortwiekt. Dat heeft heel goed geholpen. Het heeft een zeer goede corrigerende werking.
Maar hij kon nog wel op de hoogste kasten vliegen hoor!!

Kortwieken kun je het beste op deze manier doen:

Het kortwieken bij deze methode gebeurt op een manier, waarbij het er mooi uitziet als de vogels zijn vleugels spreid.Bij deze methode worden de buitenste 8 tot 10 veren geknipt, maar in een ronde manier.

Eigenlijk loopt het mooi rond met de onderste handpennen.

Durf je het niet zelf, laat dan een DA het doen.
Ik deed het bij Spikey zelf. Let goed op dat er geen pootjes in de buurt zitten, en knip eerst anders een klein stukje af!

De manier die Karin beschrijft ziet er zo uit:

Ik had Spikey op de eerste manier gekortwiekt!

Nezumi was gekortwiekt toen ik hem kocht. Op de tweede manier! Hij vloog alleen maar recht omhoog en viel in de lucht achterover.

Groejtes, Gerda

Sanna

Citaat van: Gerda op 20 december 2007, 20:15:54
Hoi Sanna,

Ik heb hetzelfde gehad met Spikey, hij viel me aan als ik in de buurt van Ronald kwam (toch lastig).
We hebben hem eenmalig gekortwiekt. Dat heeft heel goed geholpen. Het heeft een zeer goede corrigerende werking.
Maar hij kon nog wel op de hoogste kasten vliegen hoor!!

Hoi Gerda,

Dat klinkt inderdaad goed. Beau mag van mij best nog op de kast en in de boom komen, maar als het maar corrigerend werkt. Kijk, voor mij is het hooguit pijnlijk maar verder niet erg - ik grijp hem gewoon en hij gaat maar verder in de kooi brommen. Maar met visite vindt ik het erg vervelend. Ik wil niet dat mensen bang zijn voor mijn vogels. En misschien dat hij dan ook wat aankomt, want ik vind hem zo iel en mager. Ik heb liever dat er iets meer vet op dat lijfje zit. Maar hij is altijd zo hyper, hij vreet als een bootwerken maar vliegt ook alles er weer af (oneerlijk verdeeld in de wereld ;D).

Zelf kortwieken... poeh, nog even over nadenken. Bij Feld laat ik het in ieder geval niet meer doen. Die heeft ooit Milan een keer gekortwiekt: aan 1 vleugel (arme beest vloog helemaal scheef) en dan de pennen zo kort dat er aan sommigen nauwelijks meer dan een schacht zat. Lique heeft toen die allerkorsten er voor mij uitgetrokken omdat we bang waren dat ze er niet meer zelf uit zouden vallen. Misschien Ivana eens lief aankijken....

Bedankt alvast allemaal voor het meedenken. En als er nog tips zijn, ik hoor het graag!

Groetjes, Sanna

carco

Maar is er geen da in de buurt of iemand anders die het kortwieken kan doen voor je dan?

Als ik zelf kortwiek kijk ik eerst hoeveel ik er af haal.
Ik knip er eigenlijk nooit meer dan 4 of 5  pennen af (ook de buitenste omdat ik dat gemakkelijker vind), maar ik begin altijd met 3.
Toen ik Derrick en Damali allebei geknipt had kon Damali dus echt geen meter meer vliegen terwijl Derrick dus nog zonder moeite de hele kamer door vloog. het hangt dus heel veel van het valkje af in hoeverre hij kracht heeft.
Je kan altijd later een extra pen afknippen dan teveel vind ik.

Harry vliegt ook altijd naar mijn gezicht als hij broeds is of bijt knetterhard in mijn oor  ::) Dit zie ik dus wel aankoemen en kan hem meestal afweren.

En Derrick neemt altijd mijn handen te grazen: wat heel erg zeer doet.En dat doet hij dus net voor hij moet opstappen: eerst zijn snavel in mijn hand (tot bloedens toe) en dan stapt meneer op.

Ik denk ook wel eens dat het juist komt omdat ze zo tam zijn, want dan durven ze veel meer bij je: maar één troost: het gaat echt over hoor.Tot de volgende broedse periode :-X

Ik denk ook niet dat je dit met een blok oplost, omdat hij zich ws in het blok ook zo agressief zal gedragen.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

Sanna

Hoi allemaal,

Beau heeft blijkbaar mijn plannen geraden, want hij heeft zich de afgelopen week voorbeeldig gedragen. Gisteren zou ik eigenlijk naar Ivana gaan om te knippen, maar het is helemaal niet meer nodig. Hij is een stuk liever nu en hij heeft niemand meer aangevallen, zelfs m'n vader niet ;D ;D. Wat denk ik ook meespeelt: hij is nu vreselijk in de rui. Vliegen kost hem best moeite. Dus hij is eigenlijk al soort van gekortwiekt ;). Ik denk dat hij nu wel zo blijft, want hij vindt aandacht van mij eigenlijk ook best lekker als hij weer zo over de rooie aan het gaan is, en meestal wordt hij al gewoon rustig als ik hem lekker ga zitten kussen. Voorlopig heeft Beau z'n vleugeltjes dus nog ;) ;D.

Groetjes, Sanna