11 mei 2025, 01:40:26

Gaat goed met mijn valkje!

Gestart door Dirk, 14 december 2007, 13:26:05

« vorige - volgende »

Dirk

Hoi hoi,

Alweer een tijdje geleden dat ik hier iets gepost heb, wel ondertussen al veel gelezen, allereerst mijn dank voor het nuttige forum!

Ondertussen gaat het heel goed met mijn valkje, hij is helemaal gewend, en gaat bij iedereen in huis gewoon lekker zitten. Je merkt wel dat hij mij als zijn baas ziet, want als ik binnen kom ofzo, dan fluit ie en komt ie naar mij toe. Erg leuk.

Verder vraagt ie gruwelijk om aandacht als ie in z'n kooi zit en wij in de kamer met iets bezig zijn, maar ja, ik kan hem nu eenmaal niet altijd vrij hebben.

Wat ik wel als een klein nadeel ervaar, en waarvoor ik ook 'n beetje jullie advies wil hebben. Hij doet overal z'n behoefte..

Zodra ik hem uit de kooi haal heeft ie binnen 5 minuten ergens gepoept. Op je trui, kast, tafel, trap, maakt allemaal niets uit. Daarna zou je denken dat hij 'klaar' is, maar helaas. Iedere avond gaan mijn kleren dus in de was, en als hij rondgevlogen heeft moet ik even overal kijken om wat dingen op te ruimen.

Zijn er tips om hem enigzins 'zindelijk' te maken?

Alvast hartelijk dank!

Mvgr,

Dirk

Sanna

Hoi Dirk,

Zindelijk maken gaat helaas niet. Je zult altijd wel met die poepjes te maken krijgen. Om de ellende een beetje te beperken kun een een speelplaats voor je valkje inrichten. Als hij het daar naar z'n zin heeft en daar vaak zit, zullen de meeste poepjes dus ook daar terecht komen. Ik heb zelf in mijn huiskamer een kastje staan waar ik de speeltuin voor de vogels op gemaakt hebt:

Het tentje (eigenlijk voor cavia's of fretten ;D) en het speelplankje heb ik besteld bij http://www.dierenwebshop.nl. De speelboom en het schommeltje aan het plafond heb ik zelf gemaakt van fruitbomenhout en sisal-touw.

Groetjes, Sanna

monkey

de poepjes zul je helaas overal vinden,
Wij doen altijd een oud t-shirt of oude trui aan en hebben een nat doekje bij de hand om de poepjes gelijk op te vegen. Als je het gelijk opruimt is het makkelijker dan wanneer je wacht tot het opgedroogd is.
Is een nadeel inderdaad, maar ik vind het niet zo'n heel erg probleem, het plezier van los vliegende vogels is groter.

Dirk

14 december 2007, 17:46:50 #3 Last Edit: 14 december 2007, 18:42:51 by Dirk
Haha..  ;D

Ik zie het ook absoluut niet als een probleem, was alleen benieuwd of jullie er oplossingen voor hebben.

Hij poept trouwens wel heel veel, maar ik heb ergens gelezen dat ik het Grits geen houtskool mag zitten, en dat zit er hier wel in..
Ik heb maagkiezel van MA-KI, en daar door heen gemengd beaphar Cana Grit en daar zitten minerelen en actieve kool in..
Mee stoppen?

Verder heb ik voor mijn valkje een speelplankje gemaakt, of ja, in ieder geval het begin. Een plank met daarop een stok waarop hij kan zitten, de rest moet nog komen.

Ik zal binnenkort eens 'n fototje plaatsen van 't valkje en zijn omgeving.

Sanna

Hoi Dirk,

Ik ben heel benieuwd naar jouw speelplankje hoor ;).

Helaast zit in praktisch ieder grit ook houtskool. Ik heb tot nu toe nog nergens zuiver oestergrit kunnen vinden, dus ik geef dan toch maar dat met houtskool. Maar beter zou zijn van niet. Ik blijf dapper doorzoeken...

Groetjes, Sanna