20 april 2024, 04:34:47

Eivoer

Gestart door Yvette, 14 december 2007, 16:27:08

« vorige - volgende »

Yvette

Hoeveel eivoer met zaad mag je geven aan 1 valkje?
En ik lees iedere keer dat je valkje de hele dag moet kunnen eten in mijn dagboek ook als hij het op heeft

En ik vind ergens moeilijk als 1 zeer grote platte schaal vol doe met eten dat ik denk dat ie een keer uit mekaar ploft

Lin

Eivoer geef ik zelden en in de winter iets vaker evenals in de rui. Met de kweekperiode elke dag.

Zaadjes kan je onbeperkt geven. tenzij je een vakje hebt wat boven de 110 gram gaat wegen dan moet je het in de gaten houden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Haha, je valkje stopt heus wel met eten hoor als z'n kropje vol zit ;D
Hier krijgen ze 's ochtends eten en zie ik dat ze meerdere keren per dag eruit eten. Eivoer krijgen ze eigenlijk alleen tijdens de kweek, en heel af en toe als lekkernij.
Het is in het begin even uitproberen hoeveel zaad je valkje per dag nodig heeft. Als er veel voer overblijft aan het eind van de dag moet je dus wat minder geven.

Mara

Hoi Yvette

Hier staat elke dag een bakje voer tot hun beschikking, 's morgens vul ik het en dan eten ze er uit en de volgende morgen vul ik het weer bij.

Eivoer heb ik eigenlijk altijd in de voliere staan, juist omdat ze er hier weinig van eten. Soms heb ik het er ook een week of zo niet staan.

Mara

Yvette

Joepie eet iedere dag zijn eivoerpap en wil dit ook heel graag hebben
Maar ik las ergens dat je niet iedere dag mag geven
Klopt dit? Of is het alleen bij gedroogd eivoer

*Yvon

Hoi Yvette

Het is niet goed om eivoer droog of nat elke dag te geven.
In eivoer zit veel vet en hoop andere voedingsstoffen die ze merendeels nodig hebben in de winter en als ze jongen hebben.
Jouw Joepie zit niet buiten dus zou je het 1X per week een beetje kunnen geven als een lekker tussendoortje.  ;)
Ik heb ook gehoord dat eivoer broedlust opwekkend is.

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Yvette

8 januari 2008, 22:21:41 #6 Last Edit: 8 januari 2008, 22:27:00 by Yvette
En als ik alleen zaad weer geef dan gaat Joepie weer wat slechter eten zodat het weer zijn gewicht weer naar beneden gaat zakken
En het Jojo-effect lijkt me niet zo goed voor valkjes en dat is voor ons ook niet heel erg goed
Maar in sommige zaadmixen zit ook een beetje van dat eivoer erin
Zoals Beaphar Xtravital

En Joepie is nu ook behoorlijk in zijn rui

Rianne

Als er al wat eivoer in het zaadvoer zit, zou ik niet nog meer eivoer extra geven.
Je kunt ook de hoeveelheid extra eivoer die je bijgeeft, per dag afbouwen zodat Joepie langzaam aan het idee went dat hij niet meer zo veel eivoer krijgt.

Nadja

Hallo iedereen,

ik geef Croky eigenlijk nooit eivoer, want ik had gelezen dat dat alleen tijdens de broedperiode moest. Ik heb nooit nestjes want Croky is een mannetje en ik houd hem alleen. Kan het kwaad dat hij het nooit krijgt of moet hij het toch écht wel hebben?

Groetjes Nadja

Yvette

Joepie had dit als krachtvoer nodig