28 april 2024, 17:28:32

verlichting voliére

Gestart door Rube, 23 november 2007, 21:56:58

« vorige - volgende »

Rube

Hoi ,ik had een klein vraagje we hebben dus een valkje die buiten in een voliere zit hij mag niet altijd binnen zitten omdat mijn ma daar van moet niesten :-\ ;D in ieder geval halen we hem elke dag binnen maar meestal tegen 6 uur nu is het dan al donker en is hij dus al slapen en hieruit moet je hem echt niet proberen te halen ;D Nu was ik aan het denken een lamp optehangen bovenaan de voliere zodat hij langer wakker zou blijven.Is dit een goed idee??Ik dacht ooit gelezen te hebben dat valkjes zich wel aan een bepaald ritme kunnen aanpassen dus zie ik dit niet echt als een probleem als ik de lamp op een tijdsklok aansluit klopt dit??

Silke *

Hoi,

Wel, een lamp met een tijdsklok wordt meestal gebruikt voor valkjes in een binnenvolière die helemaal niets van buitenlicht hebben.
Ik zou geen licht ophangen want, als je het valkje later doet slapen wil het niet zeggen dat hij ook langer kan slapen, want er komt zowiezo 's morgens daglicht binnen.
Bij mijn valkjes is het ook erg vervelend, als ik thuis kom van school zitten ze al in het binnenhok te slapen en kan ik ze geen eten meer geven  :-\
Dus, 'k moet best wel een goeie organistatie hebben met dat eten geven.


Groetjes
Silke x

Rube

24 november 2007, 00:12:30 #2 Last Edit: 25 november 2007, 15:23:29 by rube
Maar in de zomer kunnen de valkjes tog ook minder lang slapen,en passen ze ze zich er tog ook goed aan aan??Valkjes die in de huiskamer leven worden vaak nog veel langer blootgesteld aan overmatig licht en kunnen dus ook geen slaap vatten??Ik zeg niet dat deze manier van denken juist is maar het lijkt mij wel de meest logise .Anders gaan er vele dagen bij zijn dat hij niet uit zij kooi kan  :-[ en voor het eten en zo is dit voor mij ook niet zo gemakelijk.       
bedankt voor je reactie ?
heeft hier nog iemand ervaring mee??
Alle raad welkom!

Silke *


Hoi,

Ja, maar in de zomer is het ook véél langer donkerder 's morgens, dus kunnen ze infeite even lang slapen in de winter, maar tijdens andere uren.
Ook, als valkje binnen zitten, beginnen ze al in een bolletje te zitten en op 1 pootje en proberen ze al wat te slapen.
Mijn kanarietje doet dit ook.
Misschien kan je eens proberen met een lampje, maar zorg er wel voor dat je valkje nietoververmoeid is!

Groetjes
Silke x
PS: Laat eens weten of het lukte

Anke

Hoi ,
In de zomer is het veel langer licht dan in de winter. 's morgens is het al vroeg licht en 's avonds wordt het laat donker.

Ik maak nu het 's avonds eerder donker is mijn valkjes gewoon wakker als ik thuiskom, anders kunnen ze helemaal niet meer spelen.
Eten geven doe ik 's morgens voordat ik de deur uitga, zodat ze de hele dag voedsel tot hun beschikking hebben.

Een lampje met tijdsklok zou dus goed kunnen helpen om je valkje nog wat aandacht te kunnen geven in deze donkere maanden als je net als ik overdag niet thuis ben.
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rube

25 november 2007, 14:30:45 #5 Last Edit: 25 november 2007, 14:36:11 by rube
Na wat boeken te hebben gelezen kan ik tot het besluit komen dat het velengen van de dag ,het licht dus kan en mag in de winter, zolang het binnen de 12 uur licht blijft.Zodat er nog zeker 12 uur over blijft om te slapen.De vogel zou dus ook meer tijd krijgen om te eten en dit zou dus ook zeer goed zijn. Nu heb ik gisteren een lamp opgehangen bovenaan de volière deze aangesloten op een tijdschakelaar.De lamp begint te branden om 4.30 waardoor dat hij zich niet verschiet als de lamp aangaat omdat het buiten dan nog licht is.Hij gaat uit om 7.00 .Morgens word het om 7 uur ongeveer licht en dit gaat nog verlaten dus zit hij nu aan 12 uur licht en dit gaat een 11 uur worden in hartje winter zodat hij zeker genoeg slaap heeft ;D .Gisteren eerste keer getest en hij ging eerst slapen maar na een tijdje ging hij terug wat eten en zij pluimen een beetje kuisen.Daarna terug slapen.Afwachten wat hij vandaag doet.   

Ik laat zeker iets weten ;D

Anke

Hoi Rube,
Ik ben benieuwd!
Groetjes Anke




Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Rube

Na een tijdje proef te hebben gelopen is het volledig ge slaacht ;D mijn valkje gaat 10 min voor de lamp uitgaat op zijn slaapplaats zitte de rest van de tijd is hui nog bezich met eten en in zijn kooi rondhangen.Hij is ook niet lastig als we hem nu uit zijn kooi nemen terwijl het eigenlijk donker is.
Niets dan voordelen.Hoewel je wel redelijk veel licht nodig hebt om de volière te verlichten.

Groetjes Ruben.

Silke *

Hoi Ruben,

Fijn dat je valkje het goed stelt nu en dat de verlichting werkt!

Groetjes
Silke

Verenpakje

Hoi Ruben,

Wij hebben altijd een nachtlampje aan in de voliere. Dit geeft heel weinig licht, maar wel net genoeg dat ze de stokken enzo gewoon weer kunnen vinden in het donker.

Haal je in de winter je valkje ook nog elke dag naar binnen? Zou het temperatuurverschil niet te groot zijn?

Groetjes, Rene

Klik op de banner voor onze vernieuwde homepage


Nu met filmpjes





Rube

Tja dat weet ik niet ik heb er al eens bij stilgestaan maar ja anders kunnen wij hem niet binnen halen en dat is ook maar zielig.
Nu, wij hebben hem al 4 jaar en al die winters heeft hij er toch totaal geen last van gehad ,kerngezond ;D hij zit wel in een zo goed als dichte volière.
En we beperken de tijd dat hij in de winter binnen is tot max. 1.5 uur .In de zomer is dit dus veel langer.

Heeft hier iemand ook ervaring mee??
Bedankt voor de reacties.